0 700 visningar

15 svar

Gyllensopp?

Jan A, Uppsala

11 aug 2008 kl. 14:18

Det är tur att man har bara en fru så man teminstingens får vara nr 2 i familjen.  Hon, den enda, kom idag hem från höstens första hundpromenad med bl.a. dessa som växte intill en stig i en granplanterad gl betesmark. I morgon ska jag med dit och beskriva platsen medan de tvenne hu:na forskar vidare…
Här några bilder tabm.

0

klas jaederfeldt

11 aug 2008 kl. 15:10

jag har för mej att gyllensoppen har gula rörmynningar

0

Jan A, Uppsala

11 aug 2008 kl. 15:34

Javisst Klas, lysande guldgula t.o.m. men de här är väldigt unga och jag vet ine hur de skulle ha sett ut om några dagar.
Jag hittar inget som stämmer så bra, bara porfärgen är för “rödbrun”. Tror mig ha sett uppgifter om mörkare porer också.
Men vad är det då, om det inte är gyllensopp?
Kanske något annat som inte heller finns här? ..;))

0

Jan A, Uppsala

11 aug 2008 kl. 16:39

Här är en bild till på samma svampar, nu på 5mm rutpapper. Nog är de fina?

Vad är det? Då!

0

Michael Krikorev

11 aug 2008 kl. 16:45

Hur smakar den? Tycker det ser ut som en ung pepparsopp, även om den inte verkar helt typisk.

0

jan A, Uppsala

11 aug 2008 kl. 17:16

Den smakar en liten aning starkt, men inte mer än att jag kan äta den rätt av. Men visst liknar den en pepparsopp “till det yttre” bortsett från färgerna, och kan också vara en form av en sån. När den var nyplockad var hela foten gyllengul (och mycket skör) men den har mörknat nu. Vid närmare eftertanke minns jag mig för många år sen ha sett ngt liknande i kanten av ett kalkrikt rödgultrumpetkärr…
Får väl kolla båda lokalerna. Tack så länge Michael, får ge mig ut i morgon…

0

Anita S

11 aug 2008 kl. 17:50

Kan det inte vara rödsopp, Boletus rubellus?

0

Jan A, Uppsala

11 aug 2008 kl. 18:48

Det tror jag inte, men tack för ett googlingstips. Vacker svamp Anita S!

0

Hans Myhre

11 aug 2008 kl. 19:09

Det her kan være en Xerocomus..kanskje chrysenteron eller en nærstående.

0

Pepparsopp

Michael Krikorev

11 aug 2008 kl. 19:23

Tycker den har för mörka rör för att vara en Xerocomus. Jag tror fortfarande på pepparsopp om den är pepprig i smaken.

0

Pepparsopp

Hans Myhre

11 aug 2008 kl. 19:30

Du har vel rett Michael, Jan A, bryt av stilken. Blir det hørbart knekk så er det peppersopp.

0

Pepparsopp

Jan A, Uppsala

11 aug 2008 kl. 19:41

Jag är ganska säker på en avvikande form av pepparsopp. Men den avviker så väldigt mycket - och/men jag har sett liknande tidigare, tror jag. (Ett problem med ett långt liv är att man har så mycket att minnas…)
Har kluvit en av svamparna som är på torkning. Vill nån ha en halva så...
Ska kolla in situ i morgon.

0

Pepparsopp

Jan A, Uppsala

11 aug 2008 kl. 19:46

Hans Myhre, den är så mör och skör så det skulle inte höras - inte förrän den torkat!

0

Pepparsopp

Hans Myhre

11 aug 2008 kl. 19:51

Knekker du stilken på en peppersopp når den er fersk så høres et knekk, som om du brekker av et knekkebrød.

0

Pepparsopp

Hans v E

12 aug 2008 kl. 09:12

Jag tror t.o.m att det kan vara en annan art i släktet Chalciporus. Som ej är funnen i Sverige tidigare.

0

Gyllenbent pepparsopp

Jan A, Uppsala

12 aug 2008 kl. 20:07

Hans Myhre och Hans v. E

Har varit ute och kollat idag och hade råd att bryta ett ben. Knäckebröd, hm! Det var då inte Vasa Sport eller ngt annat jag kallar knäckebröd, lät mer som en skiva klent tunnbröd.

Det fanns idag ett 20-tal svampar på c 30 kvm yta.  Frugan tog i går de mest gullbenta, de som såg konstigast ut, men en del vackra fanns och finns kvar. Tyvärr gjorde jag bort mig med fotandet i skogen, ovan vid “ny” kamera, men tog hem en del svamp och har nu en del bilder att redigera och material på tork.
Vill ngn ha en torr halva att kolla så hör av er.  Jag blir dock alltmer “rädd” att det “bara” är en avvikande, extremt ‘gyllenbent’ form av pepparsopp.  Bilder kommer småningom.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone