0 3142 visningar

2 svar

Växjö trakten??

Liselott,Växjö

11 aug 2008 kl. 19:44

Hejsan

Jag är en helt novis nybörjare på detta med svamp. Började att plocka kantareller förra säsongen och blev helt fast. Snacka om adrenalin kick när det lyser gult på marken !!!! Nu vill jag absolut vidga mina obefintliga kunskaper om svampar mej jag känner mej så osäker för jag menar hur många gånger ser verkligen svampen i skogen ut som den på bilden i boken?? Aldrig om du frågar mej=(
Nu till min lilla fråga
_ Finns det någon här på forumet som kan svara mej hur långt svamp säsongen har kommit här runt Växjö? Jag menar.. Vad kan man förvänta sig att man hittar i skogen nu ?
Tack på för hand

0

Stefan/ strax norr om Växjö

11 aug 2008 kl. 21:51

Hej Liselott, jag var ute i Växjötrakten igår. Det är fortfarande väldig dåligt efter den torra sommaren. Hittade kanske en liter kantareller. Men vänta ett par veckor, då tror jag du kan hitta mer. Vi kanske ses i skogen.
Lycka till

0

"JAS" Helsingborg

11 aug 2008 kl. 22:17

På hemvägen idag från V-Vik stannade jag på 3 ställen, straxt söder om Hultsfred nästa stopp söder om Virserum och sista stoppet söder om Innaren och på alla ställen hittade jag Kantareller och en hel del riskor var det i skogen + en hel del annat och pappa var ute i skogarna runt Moheda och kom hem med flera kg. gulisar i förgår bara på en “liten runda” som han sa. Om jag har förstått pappa rätt så ( han jobbar som anläggare i Växjö) så har ni fått betydligt mer regn där än vad som har kommit på ostkusten och där är svampen redan mycket på gång men det kanske är torrare i Alvesta?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone