Hej, ingen annan än jag tycks ha svårt att skilja brödticka och blek taggsvamp från varandra…hur gör man? Vi har här i skärgården svampar som är precis som blekisar, men rören är nästan obefintliga och hattfärgen skiftar mot ljust gulbrunt. Men de växer helt enskilda, aldrig gyttrade. Finns det någon risk att äta brödisar?
Hej Saija!
Förväxling mellan brödticka och en taggsvamp är bara möjlig om man inte tittar på undersidan av svampen. Taggsvampen har tydliga taggar. Det kanske är fårticka du menar, och det kan vara svårt ibland att skilja brödtickan från den. I kalkrik tallskog finns även lammticka som inte bör ätas. Du skriver “här i skärgården”, var någonstans i landet är det - och i vilken typ av skog hittar du tickorna?
Hej och tack för era svar!
Jag jagar numera svamp både i Stockholms skärgård och i skogarna kring Södertörn, några mil söder om Sthlm.
Skogarna är olika, oftast blandskog, men det finns även areor med mycket ek och andra, för mig, främmande träd. Marken är mycket kalkrik. Kanske det är det som gör att svampar här faktiskt har lite annorlunda utseende än vad jag är van vid (jmf med södra Finland)Det finns också arter här som jag har aldrig stött på i Finland (t.ex grynsopp, blek kantarell m.m.) Taggsvamp och fårticka har jag plockat i många år i Finland, men det är den här tagglösa varianten av den annars så självklara taggsvampen som förbryllar mig!
Det var någon som svarade att taggarna kan ha fallit av, men här gäller det även mycket unga exemplar.
Jag önskar er alla en svamprik senhöst!
Grattis Saija, till att ha hittat till så fina svampmarker!
Grynsopp och blek kantarell visar att de är kalkrika.
Både brödticka och lammticka som växer med tall, är tänkbara utifrån din beskrivning, men brödtickan växer oftast i stora bulliga gyttringar. Lammtickans växtsätt är mer likt fårtickans, plattare och mindre gyttrat, men den är mindre till växten. Hattarna blir sällan över 10 cm breda. De är rent vita som unga, men får en orangebrun ton på hatt och fot med åldern och i skador.
Det finns en rätt bra bild här:
http://svampguiden.com/art/visa/Albatrellus_subrubescens
Min erfarenhet är dock att färgförändringarna på svampen drar något mer åt orange.
Bild på en ganska typisk brödticka finns oxå:
http://svampguiden.com/art/visa/Albatrellus_confluens
(Tack Michael K, dina bilder var de bästa jag kunde hitta på nätet!)
Tack igen! Jag tror att lammtickan är svaret på min fråga. Återigen en för mig helt ny art, som inte tycks finnas i finska skogar!(inte heller i de lite bättre finska svampböcker, även om fårticka i Finland heter “lampaankääpä” dvs lammticka) Tack för hjälpen!
Varför ska man inte äta lammtickan?
Ang. lammtickans ätlighet:
Den uppges ha orsakat förgiftning med symptomen mag- och tarmbesvär. Det har iofs även fårtickan gjort, då den inte har tillagats tillräckligt noga.
För båda svamparna gäller antagligen att människor har olika känslighet för svamparnas giftiga ämnen. Det kan bl.a. bero på att vi har lite olika enzymuppsättningar i våra matsmältningsorgan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.