0 216 visningar

13 svar

blandat från "hemvägen"

"JAS" Helsingborg

11 aug 2008 kl. 22:59

2 serier. Kamskivling tror jag 2 riskor nästa serie en stor Sopp och något som jag inte har en aning om så den skulle jag absolut vilja ha ett svar på.

0

blandat från hemvägen

"JAS" Helsingborg

11 aug 2008 kl. 23:00

Och så soppen och den lilla vackra

0

blandat från hemvägen

"JAS" Helsingborg

12 aug 2008 kl. 12:00

Är det ingen som har en aning av vad den lilla i andra serien kan vara? :(

0

blandat från hemvägen

Hans v E

12 aug 2008 kl. 12:39

Om vi tar det från början så tror jag inte på kamskivling med den färgen. Jag tycker mer den påminner om sommarmusseron.
Nästa är tegelkremla och nästa blodkremla.
Soppen ser man för lite av, men den “lilla vackra” är en laxskivling, ev. tvåfärgslaxing.

0

blandat från hemvägen

"JAS" Helsingborg

12 aug 2008 kl. 18:45

Jag blev lite fundersam över denna sopp, den är ju rätt ljus i färgen och hatten mätte ca: 25cm i diameter och höjden på den hela ca:30-35cma. Foten påminner ju om en Asp eller Björksopp, så vilken kan det vara? Nu kanske du vet Hans v E*

0

blandat från hemvägen

"JAS" Helsingborg

12 aug 2008 kl. 19:59

3 Bilder till på den lilla vackra, en bild är lite överexponerad, det syns tydligare att foten inte är tvåfärgad. vilket det verkar som om den Tvåfärgade vaxskivlingen är

0

blandat från hemvägen

"JAS" Helsingborg

13 aug 2008 kl. 20:36

Ledsen om jag är tjatig men jag vill faktiskt inte släppa denna tråd riktig än. Jag vill ha mer förslag!

0

blandat från hemvägen

cicki T Belgien

13 aug 2008 kl. 20:53

jag skulle också gissa på laxskivling. (ser ut som en ametistskivling men annan färg). Det finns ganska gott om dom här så jag håller på Hans förslag.

0

blandat från hemvägen

"JAS" Helsingborg

13 aug 2008 kl. 21:33

Ja en Hygrócybe eller en Laccária och i så fall kanske en L. montana men finns den här?

0

blandat från hemvägen

"JAS" Helsingborg

15 aug 2008 kl. 23:15

Någon som har förslag på soppen?

0

blandat från hemvägen

Hans v E

16 aug 2008 kl. 11:42

Soppen är nog björksopp (en strävsopp), laxskivlingen (obs inte vax-) är nog vanlig, knappast tvåfärgad.
Den tvåfärgade LAXskivlingen (Tvåfärgslaxing, Laccaria bicolor) känns framför allt igen på att den har lilafärgat mycel (ludd vid fotbasen) och lite lila ton i skivorna.

0

blandat från hemvägen

Jan A, Uppsala

16 aug 2008 kl. 11:54

Laxskivling, den som en vissa tyvärr kallar vanlig laxskivling!, kan se ut ungefär hur den vill.  Hur mycket man än hoppas på någon av de liknande arterna, så blir det ofta den till sist!

0

blandat från hemvägen

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 23:13

Jaha, så inte “montanan” då utan laccátan, som kan se ut hur som helst, ja där ser man, eller? :))

0

blandat från hemvägen

Jan A, Uppsala

16 aug 2008 kl. 23:45

Ja, du kan kanske gissa varför den fått sitt engelska namn ‘The deceiver”. Den har säkert flera namn där också...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone