Om vi tar det från början så tror jag inte på kamskivling med den färgen. Jag tycker mer den påminner om sommarmusseron.
Nästa är tegelkremla och nästa blodkremla.
Soppen ser man för lite av, men den “lilla vackra” är en laxskivling, ev. tvåfärgslaxing.
Jag blev lite fundersam över denna sopp, den är ju rätt ljus i färgen och hatten mätte ca: 25cm i diameter och höjden på den hela ca:30-35cma. Foten påminner ju om en Asp eller Björksopp, så vilken kan det vara? Nu kanske du vet Hans v E*
Soppen är nog björksopp (en strävsopp), laxskivlingen (obs inte vax-) är nog vanlig, knappast tvåfärgad.
Den tvåfärgade LAXskivlingen (Tvåfärgslaxing, Laccaria bicolor) känns framför allt igen på att den har lilafärgat mycel (ludd vid fotbasen) och lite lila ton i skivorna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.