0 1254 visningar

7 svar

vit sopp?

Mia

12 aug 2008 kl. 20:06

Hej
Har varit ute och plockat svamp. Hittade några soppar som är vita (smutsvita) rören är också vita och blir ljusbruna när jag rör dem. det händer inget när jag skar en bit av den och rören är lätta att ta bort. Nu är det här unga exemplar. foten är “vit” och har taggar i brunt. ingen strumpa eller ring.
Är det nån som kan veta?
Tack tack

0

klas jaederfeldt

12 aug 2008 kl. 20:27

Men snälla , hur skall du ha det? har svampen rör eller taggar på hattens undersida

0

mia

12 aug 2008 kl. 20:53

är ingen expert, det är därför jag frågar!
hatten har rör. Foten eller stammen? är vit och har taggar eller fjäll eller vad man säger, som är mörkare.

0

klas jaederfeldt

12 aug 2008 kl. 21:14

gissar att du menar en strävsopp som har tofsar på foten, det finns några att välja på där , Kärrsopp eller en som heter Leccinum roseotinctum / L percandidum, Blek björksopp, men ingen av dessa har bruna tofsar,  kanske har du hittat en sjuk sopp

0

Klas!

Elisabeth Jansson

12 aug 2008 kl. 22:30

Mia visste att det hette rör men skrev inte hatten för om du sedan läser nedan så står det att foten är “vit och har taggar…..

Alla har vi varit nybörjare….

Mia hur såg växtplatsen ut och var i Sverige bor du?

0

Klas!

Elisabeth Jansson

12 aug 2008 kl. 22:35

Hej!

Om du läser ordentligt så har Mia skrivit rören men glömt skriva hatten,för sedan står det
“foten är “vit” och har taggar i brunt…..

Alla har vi varit nybörjare men det gäller att läsa ordentligt!

Var i Sverige har du hittat svampen och typ av växtplats,det vore intressant att veta!

0

klas jaederfeldt

12 aug 2008 kl. 22:37

jag insåg det efter jag läst slarvigt förste gången, och svarade där efter

0

Mia

23 aug 2008 kl. 16:25

Ja nu svarar jag äntligen. Hittade svamparna i bergslagen, vid fagersta. det var blandskog, men dessa stod intill grusvägen och det är gamla kalhyggen med mycket ljung just där. Hittade mycket kantareller också :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone