0 2722 visningar

49 svar

svamp jag aldrig kommer plocka igen

Birgitta F

12 aug 2008 kl. 21:38

frostvaxing
kändes som att äta krossade mördarsniglar sry

0

Skogs Mulle

12 aug 2008 kl. 21:46

Nä fyyy har du ätit krossade mördarsniglar ;)

0

Jan A, Uppsala

12 aug 2008 kl. 21:46

Men varför åt du krossade mördarsniglar? Har aldrig förr hört om nåt sånt!

0

klas jaederfeldt

12 aug 2008 kl. 21:47

jag tycker att den påminner om Sparris

0

Birgitta F

12 aug 2008 kl. 21:49

väldigt slemmig sparris klas

0

Gula

12 aug 2008 kl. 21:56

Jag kommer aldrig mer att plocka citrongul slemskivling!!! Smakar ingenting, är bara slemmig!

0

Birgitta F

12 aug 2008 kl. 21:59

tummen upp gula
mina sotvaxingar har inte visat sig ännu satsa på dom.
Sen om ni inte gillar bränt gummi låt blå musseroner bara vara vackra = )

0

Stefan HBG

12 aug 2008 kl. 22:06

0

Tina Nordberg Kolsva

12 aug 2008 kl. 22:07

Jag kommr aldrig mer att plocka stinkkremla.Släpade hem några för
måmga många år sedan.Smakade aldrig då det stod klart o tydligt i svampboken att man inte ska. Uäk.

0

Birgitta

klas jaederfeldt

12 aug 2008 kl. 22:42

visst var den slemmig som rå, men efter jag tillagat den var den inte slemmig

0

Birgitta

Birgitta F

12 aug 2008 kl. 22:50

gjorde en fin fin gryta men dessvärre tog det slemmiga över..men å andra sidan har jag aldrig varit en särskilt god kock
Jag föredrar föränderlig tofsskivling den gör mig aldrig besviken inte heller sotvaxing , eller blomkålssvamp.
Men om du nån gång besöker Bohuslän så ger jag gladeligen bort mina frostvaxing ställen

0

Birgitta

Birgitta D

12 aug 2008 kl. 23:23

Jag tycker den är ok om man torkar den först. Annars är den lite svår att knapersteka som jag såg i ett recept.

0

Peter

12 aug 2008 kl. 23:25

Mjölskivling.

Fegar ur för vita svampar…

0

Peter

23 aug 2008 kl. 11:24

Jag ångrade mig. Har nu plockat och ätit mjölskivling. Kanongod svamp.

0

Fjällig bläcksvamp - svamp jag aldrig kommer plocka igen

hanna

23 aug 2008 kl. 15:06

Fjällig bläcksvamp, smakar slemmigt och illa

0

Janett

23 aug 2008 kl. 16:50

Det här är jättegott! Ta bara foten och blanchera den i lite lättsaltat vatten. Lägg ner den i bechamelstuvning och servera till omelett. Smakar och ser ut som sparris, mums!

0

Nina A

23 aug 2008 kl. 17:58

fårticka
den blir snorgrön i färgen när man stekt den,och luktar äckligt
*iisch*
aldrig mer :)

0

Gunnar F

23 aug 2008 kl. 18:09

Vispa ett ägg vänd ner stora bitar av fjällig bläcksvamp (hatt som fot) stek sedan = läckert
Eller använd den i en svampsoppa

0

Birgitta F

23 aug 2008 kl. 19:38

Det var bland dom första svamparna jag lärde mig plocka i Luleå
Kunde knappt bärga mig till dom dök upp på hösten
Gör “sparrissoppa”.....så gott

0

Nina A

BaWa

24 aug 2008 kl. 00:10

Fårticka tillhör en av mina absoluta favoriter i alla kategorier. Att den blir grön är enbart positivt, då vet du att du inte fått med dig någon brödticka av misstag.
Fårtickan torde vara den allsidigaste svampen vi har, den går att använda nästan hur som helst. Jag ger den fem stjärnor av fyra möjliga.

0

Fårticka

Charina, halland

24 aug 2008 kl. 11:16

hoppas jag att jag hittar i dalsland om en vecka :))

Däremot så får blomkålssvampen stå kvar! *yek*

0

Taggsvamp

Susanne Roberton

24 aug 2008 kl. 11:24

Förstörde en hel gryta en gång med sin skarpa, peppriga smak.
Tillför inget positivt, enbart en risk att den tar över och allt får slängas…  :-/

0

Blomkålssvamp

Sussie

24 aug 2008 kl. 12:50

Har hittat Blomkålssvamp några gånger. Första gången friterade jag den (i bitar, givetvis) med frityrsmet och tyckte det smakade pyton. Andra gången smörstekte jag den med lite salt och peppar och det smakade helt suveränt! Tror inte att man ska “laborera” för mycket med svamp. Oftast smakar de bäst så. Prova igen Charina och ge ett utlåtande.

0

Tanja V

24 aug 2008 kl. 19:42

Jag håller med Birgitta F! Plockade Frostvaxing en gång och hoppades att den skulle vara lika god som Sotvaxingen men bläh vilken läbbig konsistens och smakade ingenting tycker jag.

0

mr bean

22 apr 2009 kl. 15:36

är du sjuk, den är hur god som helst. äter den varje dag.

0

"JAS" Helsingborg

23 apr 2009 kl. 07:30

Det här med smak och upplevelse är fanastiskt. Jag plockar gärna Rimskivling (rynkad toffsskivling) men jag gillar inte smaken/lukten, fick kväljningar när jag provade den?! Men polaren älskar den så han får alla jag plockar.

0

stisse/mjölby

23 apr 2009 kl. 12:31

Jag kanske upplevs som knäpp,men jag kan till skillnad från många andra inte med stolt fjällskivling.Den smakar vedervärdigt!.

0

Svamp jag aldrig kommer plocka igen

Nilla59

23 apr 2009 kl. 12:56

Jag håller mig undan för Tegelkremla. Den var inte god.

0

Bo E

23 apr 2009 kl. 14:01

Jag upplever ofta en väldig skillnad mellan olika exemplar av samma art. Grad av mognad, insektsangrepp mm påverkar mycket.
Med kremlor kan det vara så, men än mer med exempelvis rodnande flugsvamp som är ett bra exampel på en lite “mjukare” skivling som snabbt blir unken. Vissa är bra matsvampar vissa…tja…de kan sabotera en svampblandning rejält.

0

Robban O-hamn

23 apr 2009 kl. 18:16

Med risk att bli nermejad i skogen
men tycker inte Blomkåls svampen är någon vidare aha upplevelse inte. Men då har jag ännu inte provat den friterad. Fårticka är inge kul heller.

0

Helena i Lund

24 apr 2009 kl. 05:35

Vinterskivlingen var en besvikelse… Plockade för första o sista gåmgen på nyåret, den var inte alls god! :(

Frostvaxingen däremot, tycker jag blir urläcker, men den måste stekas hårt. Jag blandar aldrig ner den i något annat, äter den gärna som salta pinnar!

0

Peter, Linköping

25 apr 2009 kl. 17:39

Mandelriskan kommer jag aldrig att plocka. Inte för att jag inte vill, utan för att jag aldrig kommer att hitta denna min heliga graal.

0

Birgitta D

25 apr 2009 kl. 19:35

Sörj inte Peter.
Jag vill inte heller plocka Mandelriska, den är inte god. Däremot gillar jag sillkremlor.

0

anithau

25 apr 2009 kl. 19:56

Jag kommer aldrig mer att plocka goliatmusseron. Har testat och den smakar gammal trästock.

0

Svampsmurfen

25 apr 2009 kl. 21:03

Håller med. Frostvaxing är inte god, och känns som äggröra i konsistensen när den är tillagad. Dessutom har jag aldrig hittat en utan larver i.

0

Svamp jag aldrig kommer plocka igen, anithau

BaWa

25 apr 2009 kl. 22:18

Förlåt, men jag måste faktiskt fråga om det verkligen är Goliat du ätit? Man kan ha många åsikter om smaken på den svampen men att likna den vid en trästock har jag svårt att förstå. Jag tycker att den är fantastisk god, speciellt tillsammans med vitlök.

0

anithau

25 apr 2009 kl. 22:51

BaWa!
Jag gick - svamp matlagning - förra året. Då fick vi laga varsin maträtt. En av deltagarna hade tillagat goliat, och det var hemskt.
Det beror ju helt säkert på vilka ingredienser som kombineras med svampen.

0

BaWa

25 apr 2009 kl. 22:58

Är du helt säker på att det var Goliat då? Goliat naturell, stekt i smör, är ju en väldigt god svamp så jag har svårt att förstå att du tyckte den var hemsk. Nu är ju smaken olika så visst kan det ha varit så men jag blir faktiskt lite förvånad…..

0

anithau

25 apr 2009 kl. 23:05

Hej igen!
Ja, jag litar på att det var Goliat. Hela gänget bestod av svampkonsulenter och jag vill ju tro att det var så.

0

"JAS" Helsingborg

26 apr 2009 kl. 12:52

Jag fick torkad Goliat av NadaL. 07 och är jätte rädd om dem, har faktiskt kvar lite, då jag verkligen tycker att det är en höjdare. Anithau du bor väl i Goliatrika områden och eftersom det var ett dåligt år 08 så kommer säkert 09 att bli ett bra år, så du får nog plocka lite och torka och sända söderut:) jag menar om du ändå stöter på den i din jakt på annat och inte äter den själv;)
Själv gillar jag inte att plocka Smörsopp och Citrongulslemskivling inte för att jag tycker att de smakar illa utan jag gillar inte “pillet” med dem.

0

anithau

26 apr 2009 kl. 14:02

Hej JAS!
Jag ska tänka på dig när jag ser Goliat och inte gå förbi dem.
Så blir det ett bra år, lär du få paket.

0

Helena i Lund

26 apr 2009 kl. 16:21

Och hittar du ännu mer Anitha, kan vi idka byteshandel! ;) Jag är väldigt nyfiken på Goliatmusseron.

0

anithau

26 apr 2009 kl. 17:22

Helena!
Jag ska tänka på dig också.

Jag njuter av hårdbrödet, det är mitt godis.

0

BirgittaD

26 apr 2009 kl. 19:38

anithau
Jag tycker inte heller om goliat. Har bara ätit den en gång. Nu i februari fick jag med mig en påse hem från Umeå och fick rådet koka den med kokosmjölk. Det har inte blivit av än, verkar lite långsökt.

0

Birgitta D

Elisabeth Bååth

26 apr 2009 kl. 20:21

Goliat skall man äta färsk. Varför äter japananera bara färska goliat? Jag har smakat olika goliaträtter i Japan och då gillar jag den, men inte torkad goliat!

0

Goliat

"JAS" Helsingborg

26 apr 2009 kl. 20:32

Om man nu som jag gillar smaken på den torkade då vill jag verkligen testa den färsk, måste verkligen vara en höjdare!

0

Goliat

BirgittaD

26 apr 2009 kl. 21:34

Elisabeth
Då måste jag komma till Umeå och gå någon höstkurs så jag får chans att plocka och testa färsk.

0

Goliat

anithau

27 apr 2009 kl. 07:28

BirgittaD!
Om det går att skicka färsk goliat till Japan, så måste det väl gå att skicka färsk även till dig. Det är paketeringen det hänger på och det går ju att fixa.

0

Goliat

Lill

27 apr 2009 kl. 08:13

Vilken tur att våra smaksinnen är olika. Då räcker ju skogens läckerheter till fler. Vissa tycker ju att Goliat smakar fantastiskt medans andra tycker den är vedervärdig. Själv tillhör jag den senare. Men jag har inte gett upp än. Har testat med creme fraiche (eller hur det nu stavas) och lök, då gick det faktiskt äta. Var med på samma kurs som Birgitta och hörde om att testa med cocos. Har inte hunnit pröva det än, men asiater använder sig ju mycket av cocos så det är väl inte omöjligt.
Tycker om att exprimentera med svamp, men tiden räcker ju inte till att hinna med allt. När det finns gott om svamp har man ju fullt upp med att plocka de man vill ha. När det finns lite svamp brukar jag exprimentera med sådana svampar som jag inte tar mej tid att plocka annars. Hittar varje år någon ny överaskning.

0

Goliat

Bo E

27 apr 2009 kl. 12:28

...hör till de rariteter jag kommer att fortsätta söka efter…vem vet, jag har ju hittat en hel el annat nytt och rart de senaste två åren…

Mandelriskan gillar jag och uppskattar de som lämnar den åt mig..hi hi…den plockar jag ganska rikligt varje sommar så den verkar inte stå högt i kurs i den trakten i varje fall. Kantareller blir svårare och svårare att hitta i takt med att områdenas popularitet ökar. De är ju de mest eftersökta av flertalet.

Håller helt med JAS om att det är ett jobbigt pillrande med dessa “slemhattar”!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone