För den som vill prova :)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_246881.svd
gjorde en fin fin gryta men dessvärre tog det slemmiga över..men å andra sidan har jag aldrig varit en särskilt god kock
Jag föredrar föränderlig tofsskivling den gör mig aldrig besviken inte heller sotvaxing , eller blomkålssvamp.
Men om du nån gång besöker Bohuslän så ger jag gladeligen bort mina frostvaxing ställen
Fårticka tillhör en av mina absoluta favoriter i alla kategorier. Att den blir grön är enbart positivt, då vet du att du inte fått med dig någon brödticka av misstag.
Fårtickan torde vara den allsidigaste svampen vi har, den går att använda nästan hur som helst. Jag ger den fem stjärnor av fyra möjliga.
Har hittat Blomkålssvamp några gånger. Första gången friterade jag den (i bitar, givetvis) med frityrsmet och tyckte det smakade pyton. Andra gången smörstekte jag den med lite salt och peppar och det smakade helt suveränt! Tror inte att man ska “laborera” för mycket med svamp. Oftast smakar de bäst så. Prova igen Charina och ge ett utlåtande.
Jag upplever ofta en väldig skillnad mellan olika exemplar av samma art. Grad av mognad, insektsangrepp mm påverkar mycket.
Med kremlor kan det vara så, men än mer med exempelvis rodnande flugsvamp som är ett bra exampel på en lite “mjukare” skivling som snabbt blir unken. Vissa är bra matsvampar vissa…tja…de kan sabotera en svampblandning rejält.
Vinterskivlingen var en besvikelse… Plockade för första o sista gåmgen på nyåret, den var inte alls god! :(
Frostvaxingen däremot, tycker jag blir urläcker, men den måste stekas hårt. Jag blandar aldrig ner den i något annat, äter den gärna som salta pinnar!
Förlåt, men jag måste faktiskt fråga om det verkligen är Goliat du ätit? Man kan ha många åsikter om smaken på den svampen men att likna den vid en trästock har jag svårt att förstå. Jag tycker att den är fantastisk god, speciellt tillsammans med vitlök.
Är du helt säker på att det var Goliat då? Goliat naturell, stekt i smör, är ju en väldigt god svamp så jag har svårt att förstå att du tyckte den var hemsk. Nu är ju smaken olika så visst kan det ha varit så men jag blir faktiskt lite förvånad…..
Jag fick torkad Goliat av NadaL. 07 och är jätte rädd om dem, har faktiskt kvar lite, då jag verkligen tycker att det är en höjdare. Anithau du bor väl i Goliatrika områden och eftersom det var ett dåligt år 08 så kommer säkert 09 att bli ett bra år, så du får nog plocka lite och torka och sända söderut:) jag menar om du ändå stöter på den i din jakt på annat och inte äter den själv;)
Själv gillar jag inte att plocka Smörsopp och Citrongulslemskivling inte för att jag tycker att de smakar illa utan jag gillar inte “pillet” med dem.
Vilken tur att våra smaksinnen är olika. Då räcker ju skogens läckerheter till fler. Vissa tycker ju att Goliat smakar fantastiskt medans andra tycker den är vedervärdig. Själv tillhör jag den senare. Men jag har inte gett upp än. Har testat med creme fraiche (eller hur det nu stavas) och lök, då gick det faktiskt äta. Var med på samma kurs som Birgitta och hörde om att testa med cocos. Har inte hunnit pröva det än, men asiater använder sig ju mycket av cocos så det är väl inte omöjligt.
Tycker om att exprimentera med svamp, men tiden räcker ju inte till att hinna med allt. När det finns gott om svamp har man ju fullt upp med att plocka de man vill ha. När det finns lite svamp brukar jag exprimentera med sådana svampar som jag inte tar mej tid att plocka annars. Hittar varje år någon ny överaskning.
...hör till de rariteter jag kommer att fortsätta söka efter…vem vet, jag har ju hittat en hel el annat nytt och rart de senaste två åren…
Mandelriskan gillar jag och uppskattar de som lämnar den åt mig..hi hi…den plockar jag ganska rikligt varje sommar så den verkar inte stå högt i kurs i den trakten i varje fall. Kantareller blir svårare och svårare att hitta i takt med att områdenas popularitet ökar. De är ju de mest eftersökta av flertalet.
Håller helt med JAS om att det är ett jobbigt pillrande med dessa “slemhattar”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.