0 649 visningar

17 svar

Blek sopp

Susanne i Dalarna

12 aug 2008 kl. 22:07

Även jag har hittat ett par bleka soppar (såg att sign. Mia också gjort det).

Vita, skiftande i rosa och biege.
Funna i gräs/mossmark gränsande till gran/tallskog och åker.

0

Jan A, Uppsala

12 aug 2008 kl. 22:56

Jag tror det är ovanligt fula gallsoppar. Har du smakat?

0

Susanne i Dalarna

12 aug 2008 kl. 22:59

Nix. Kanske måste göra det då...

0

Jan A, Uppsala

12 aug 2008 kl. 23:02

Inte “farligt”, bara otrevligt! .;)

0

Susanne i Dalarna

12 aug 2008 kl. 23:09

Har smakat på den lilla. Inte angenäm, kan man lugnt säga… :-/ Då kanske man kan fastställa att är det en väldigt färglös gallsopp. Tack för hjälpen Jan A :-)!

0

Michael Krikorev

13 aug 2008 kl. 00:18

Tycker mer det ser ut som en strävsopp. Hur var smaken? Gallsopp är RIKTIGT bitter i smaken, den smaken sitter i länge…

0

Jan A, Uppsala

13 aug 2008 kl. 06:57

Bilden är täml. oskarp och belysningen inte den bästa, men jag anar ett “lågkontrastigt” ådernät på foten.

0

AnnaMaria,NvDalarna

13 aug 2008 kl. 11:32

Susanne, jag bor också i Dalarna och igår såg jag massor av gallsoppar, såg kanske 50-75 st på ca 1timme. Har aldrig varit med om att det finns så mycket.

0

Tanja V

13 aug 2008 kl. 15:23

Susanne och AnnaMaria - jag bor också i Dalarna och det verkar bli ett Gallsopp-år i år tyvärr. Jag har absolut inga belägg för det, men jag tycker att jag har märkt att de år det är mycket Gallsopp är det lite Karl Johan och vice versa. Inbillning eller har fler samma erfarenhet?

0

Michael Krikorev

13 aug 2008 kl. 19:10

Jan, en del strävsoppar får ibland en “ådernät” på foten:

http://pkaminski.homestead.com/files/u44_L.jpg

0

Michael Krikorev

13 aug 2008 kl. 19:18

Ber om uräkt för förra länken, det var tydligen en Boletus:
http://www.mushroomexpert.com/boletus_griseus.html

0

Jan A, Uppsala

13 aug 2008 kl. 19:51

Michael, har “tagit del men ej förstått” som det står på en del, mycket användbara stämplar. Vad menar du egentligen?

0

Susanne i Dalarna

13 aug 2008 kl. 20:25

Jag har smakat igen. På både hatt o fot, av både den lilla och den stora. De är inte bittra. Den lilla tyckte jag att inte smakade så “gott” igår, var lite “stickig” i smaken, men idag är de snarare smaklösa. Då är det alltså inte gallsopp trots allt.

Annars, Tanja o AnnaMaria, så kan jag hålla med om att det finns gott om dem. Tycker dock inte denna riktigt var så rosatonad som den brukar vara, mer biege-sandfärgad än gallsoppen.

Så då kan det vara en strävsopp som Michael föreslog.

0

Jan A, Uppsala

13 aug 2008 kl. 20:47

Jaha, OK, men nån sån har jag aldrig sett - eller tänkt på att jag sett åtm.

0

Jan A

Michael Krikorev

15 aug 2008 kl. 09:43

Jag ville bara visa ett bildexempel på en Leccinum som har en mer eller mindre “nätmönstrad fot” vilket är ovanligt men som jag sett ibland. Det är inte samma typ av nätmönstring som hos ädelsoppar utan kanske mer ett resultat av “växtvärk” där foten har växt i omfång så snabbt att fotytan inte riktigt har hunnit med och därför spruckit upp lite “nätmönstrat”, som jag misstänker att Susannes “strävsopp” har gjort. Jag fann inga bra bilder på nätet, utan den länken jag lade ut var ju en amerikansk Boletus-art och var alltså inget bra exempel.

Bifogar bild på en beige-rosatonad strävsopp som jag tror skulle kunna vara närstående Susannes men som jag inte har fått ett säkert namn på.

Leccinum sp.

0

Blek sopp, Michael

Jan A, Uppsala

15 aug 2008 kl. 10:19

Tack för den förklaringen Michael! Vilken “strävsopp” Susanne än hittat, så tycker jag den hade tydligare ådernät än den på din nya bild. Undrar hur nätet sett ut på en skarp bild! 
Man får väl hålla utkik efter avvikande Leccinum-soppar.

0

Blek sopp, Michael

Jan A, Uppsala

15 aug 2008 kl. 10:24

Ajaj, det blev kanske lite fel… Din nya bild har ju inget nät och det var Susannes soppfot som jag ville se på en skarp bild…

0

Fyodor1991

7 nov 2024 kl. 07:27

Hej har hittat brun aspsopp med ådernät. Så det är inte så ovanligt att strävsoppar får ådernät.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone