Växte i granskog i mossa.
- Hatt 4½ cm.
- Fot 5½ cm.
- Små droppar verkar komma fram skivorna.
- I princip ingen smak.
- Svag doft som jag inte kan beskriva.
- Foten ihålig på vissa ställen.
-Smulig/ostartad fot. (utan vätska)
Växte tillsammans med bildserie nr.2 (om det kan vara till någon hjälp.)
Svårt med färger och bildskärmar, men jag tror frortfarande på lakritsriska.
Du känner enkelt igen den på den speciella lukten Enelie, den påminner om libsticka/curry/buljong/selleri/lakrits… Eller nåt däremellan :-)
Lakritsriska är en av få hattsvampar som jag upplever doftar starkare på översidan av hatten jämfört med skivorna på undersida, där man vanligen brukar lukta. Arten luktar mest vid intorkning också, så om du har svamparna kvar Eneli borde de lukta ännu mer idag.
Tina och Maric, jag såg också de vita dropparna till vänster på mittenbilden, men jag tror inte att det är från vit saft. Enelie skrev också att smaken var mild. Men jag kan ha fel jag med :-)
Jag tror som Michael på lakritsriska, men tror att det beror på fotografen (eller redigeraren) att färgerna inte stämmer. Skivorna ska vara betydligt ljusare än på bilden - och det tror också att de är! Eller hur Eneli? ..;))
Kolla också att saften är glasklar!
Jag var med redan på den tiden (Cortins tid)då man åt den här svampen, mest som krydda, och har mer än 65 års erfarenhet av den. Tagit skada? Jag är väl inte skadad!
Tack allihop för engagemanget att försöka hitta rätt namn på den här svampen!
Jag har inte plockat riskor förut så därför var jag osäker. Jag har nog missförstått det där med mjölksaften. Jag trodde att det skulle sippra fram droppar när man bröt i hatt eller fot och det gjorde det inte.
Bild 2: Det är några jättesmå droppar där. Jag såg inte förrän idag att de ser vita ut (p.g.a. blixten). I verkligheten är det helt klara/som vatten.
Svampen var sparad i burk under natten och luktade ju betydligt mer idag. Det passar bäst in med beskrivningen som buljong.
Så Lakritsriska får det bli.
Färgen: Det var ganska så mörka skivor på den. På min skärm så stämmer det bra med bild nr. 2. Men det är ju olika från skärm till skärm. (De kanske mörknar också efter plockning?)
Och Jan A…jag avstår nog från att äta den, det är ju dumt att chansa:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.