Efter en lång veckas väntan på att kunna bege sig ut i skogen, var det bara att konstatera att det var tomt på svamp. Kontrollerade två ställen där jag brukar plocka trattkantareller och det blev en handfull. Det var frost härom natten, så här i Gästrikland är nog säsongen slut. Lena
I skogarna runt Örebro har jag inte sett en enda trattkantarell i år.
Nu har det varit tre frostnätter i rad så man känner sig lite uppgiven.
Hoppas på mildare nätter och regn så kanske de kommer upp framöver??
Annars blir det väl nån enstaka frostvaxskivling…
Skogen är ju vacker med eller utan svamp, men än så länge så hänger svampattiraljerna med i ryggsäcken.
HEJ !Jag gjorde ett tappert försök till och efter två timmars sökande kom jag hem med 5-6-hg trattkantareller.
Hur kan det vara så lokalt med svamptillgången ?
Här, hör man varje dag om skogsbränder
Såg innan annan svamp heller. Jo, några skivlingar på en stubbe. Se “ljusa skivlingar ” Lena
Visst, vi tittar in på guiden även om vi inte har några fynd att rapportera.
För övrigt försöker jag i mån av tid komma ut i naturen varje helg oavsett om jag förväntar mig att hitta något matnyttigt.
Det finns ju så mycket fröjd för ögat så man får stå ut med att det som är en fröjd för gommen får bli nåt annat än svamprätter, om man inte vill handla svamp på ICA förstås…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.