0 137 visningar

14 svar

slut på svamp

Lena M

18 okt 2005 kl. 06:36

Efter en lång veckas väntan på att kunna bege sig ut i skogen, var det bara att konstatera att det var tomt på svamp. Kontrollerade två ställen där jag brukar plocka trattkantareller och det blev en handfull. Det var frost härom natten, så här i Gästrikland är nog säsongen slut. Lena

0

Bo Reyer, Sala

18 okt 2005 kl. 08:34

Ge inte upp redan! I vintras plockade jag trattisar i slutet av februari. Dessa hade då varit översnöade i omgångar samt utsatta för stark köld.

0

Paula

18 okt 2005 kl. 10:01

Här i södra Dalarna hittade jag ca 70 liter trattisar, helfräscha trots frostnätter! Men om en vecka tror jag dom antingen torkat eller ruttnat bort

0

Lena M

18 okt 2005 kl. 18:34

Det har funnits minimalt med trattkantareller i dessa trakter i år. De jag hittat har växt i fuktig, skuggig miljö. Minns inte när de varit så dåligt !!!
Lena

0

Annemarie Kjell

18 okt 2005 kl. 19:02

Här i trakterna av Horndal och Garpenberg i Södra Dalarna kommer nu mängder med Trattkantareller.Förbara 14 dagar sedan hade vi också tomt. Men nu finns det :)

0

Lena M

19 okt 2005 kl. 07:12

Det låter bra, kanske jag tar en tur åt det hållet. Inte långt ifrån Torsåker. Lena

0

Bo E-son

19 okt 2005 kl. 14:27

I skogarna runt Örebro har jag inte sett en enda trattkantarell i år.
Nu har det varit tre frostnätter i rad så man känner sig lite uppgiven.
Hoppas på mildare nätter och regn så kanske de kommer upp framöver??
Annars blir det väl nån enstaka frostvaxskivling…
Skogen är ju vacker med eller utan svamp, men än så länge så hänger svampattiraljerna med i ryggsäcken.

0

Lena M

19 okt 2005 kl. 18:21

HEJ !Jag gjorde ett tappert försök till och efter två timmars sökande kom jag hem med 5-6-hg trattkantareller.
Hur kan det vara så lokalt med svamptillgången ?
Här, hör man varje dag om skogsbränder
Såg innan annan svamp heller. Jo, några skivlingar på en stubbe. Se “ljusa skivlingar ” Lena

0

Affe

19 okt 2005 kl. 23:52

Jag var ute och fick mej c:a 20 liter fina trattisar och massvis mer på uppväxt….

0

Michael L

20 okt 2005 kl. 13:48

I Göteborgstrakten har det varit ovanligt rikligt med Trattisar i år, enligt min uppfattning! De börjar dock se lite torra och frusna nu! Däremot har jag knappt sett en enda Karl-Johan, vilket det verkar ha varit mycket gott om på andra håll i landet.

0

Ann-Marie

20 okt 2005 kl. 14:42

Är det nån i Stockholmsområdet som har hittat trattisar?
Det är helt tomt där jag tidigare år hittat massor

0

ullis

21 okt 2005 kl. 18:41

jag bor strax utanför stockholm o har givit upp för länge sen, inte en trattis inom synhåll. Har varit på alla mina “säkra” ställen med det är tvärtomt. Jag vet inte riktigt vad man ska roa sig med fram till nästa sänsong…

0

Lena M

21 okt 2005 kl. 18:49

Vi får äta goda svamprätter och titta på alla fina svampbilder som finns i detta forum,
tagna av Michael. K
Lena

0

bo e

21 okt 2005 kl. 19:11

Visst, vi tittar in på guiden även om vi inte har några fynd att rapportera.

För övrigt försöker jag i mån av tid komma ut i naturen varje helg oavsett om jag förväntar mig att hitta något matnyttigt.
Det finns ju så mycket fröjd för ögat så man får stå ut med att det som är en fröjd för gommen får bli nåt annat än svamprätter, om man inte vill handla svamp på ICA förstås…

0

/Anne-Marie

22 okt 2005 kl. 16:13

Hej!
Ja , nästan,  i norr.
En liter trattkantarell blev det.
Hoppas på snöfritt ett tag till ...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone