0 183 visningar

5 svar

2 Från idag !?

"JAS" Helsingborg

13 aug 2008 kl. 20:29

Ängschampinjon på ettan tror jag.
Serie 2, samma växtplats och det finn rätt mycket av dem. Så letade jag efter mer Nejlikbroskskivling och hittade några men oxå några som var förrädiskt lika och växte nästan på samma sätt, inte helt i häxringar men i större klungor, vilket oxå Nejlikebroskskivlingen gör både på Campingen i Råå och på Kyrkogården intill där det numera är mer liv än förra gången jag var där:). Om inte regnet öser ner i morgon så skall jag ta med kameran och fota lite på plats.

0

"JAS" Helsingborg

13 aug 2008 kl. 20:30

Så den andra, som påminner rätt mycket om en Champ.

0

Joachim Krumlinde

13 aug 2008 kl. 20:40

Ängschampinjon på ettan håller jag med om. Jag har också hittat ängschampinjon i massor idag (se under “Klent resultat i Skåne”).

Andra bilden tycker jag är vitspröding.

0

klas jaederfeldt

13 aug 2008 kl. 20:42

gissar vit sprödskivling

0

Jan A, Uppsala

13 aug 2008 kl. 20:43

Ja, JAS!
...och tvåan brukar jag äta som vitspröding (även om jag fortf. kallar den vit sprödskivling!)

0

"JAS" Helsingborg

13 aug 2008 kl. 21:04

Jag funderade oxå på Vitspröding men nu har jag hittat den sedan tidigt i våras ( April) i djup mylla i blandädelskog i våtmarkskant, Järavallen, sandjord, Råå vallar och på gräsmatta på skogskyrkogården. En svamp med stor anpassningsförmåga med andra ord. Tack för svaren allihopa! Ska plocka den och proväta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone