Hej, ska bege mig ut i skogen för första gången och plocka främst kantareller.
Vad ska man lägga dem i? (plasthink, kasse, korg?)
Vad menas med att rensa svampen? Skär man bara av “roten” och borstar bort smutsen? (eller ska man skölja under kranen?)
Tack på förhand!
korg brukar vara bra,men även papperspåse fungerar (man kan sno några från lösviktsgodishyllan;)
rensa svampen gör jag som du beskriver,borstar bort jord och jag sköljer även svampen -på den punkten kan åsikterna gå isär :)du får känna efter själv
hittar du nåt annat än kantareller tveka inte att ta en bild och lägga upp här :)
Hej Thomas!
Man kan göra på många vis. Ett bra sätt brukar vara att tänka “bakifrån”. Alltså börja med att fastställa vad du ska ha dem till.
T.ex.
Ska du tillreda samma dag så behöver du inte tänka så mycket på hållbarhet men ska de förvaras några dagar så håller de sig bäst om du:
- Använder korg
- Tvättar händerna innan du plockar
- håller dem så svalt som möjligt
Angående rensningsstrategi så finns det en del att beakta i tråden “Jas undrar”. För egen del så hatar jag att sitta i timmar vid köksbordet. Allt som kan göras i samband med plockning är för mig självklart. Angående sköljning:
Har man fått jord eller sand med på svamparna så är sköljning närmast ett måste. “Tandagnissel” förtar annars hela njutningen. Annars ser jag ingen aledning att skölja. Det sägs att smakämnena är vattenlösliga och att sköljning därmed bör undvikas men jag tror inte att det vid ett blindtest kan avgöras om svampen varit sköljd eller ej. Notera bara att om du sköljer så får du mycket vätska i stekpannan. Jag är då för snål för att hälla bort det. Bättre tycker jag att låta det koka in eller spara det för senare återinsättning i matlagningen.
Blev du något klokare? Annars får du fråga på igen:-)
jag gör alltid så att jag grovrensar i skogen…lägger upp rubbet på tidningar över natten och finrensar nästa dag.
På det sättet försvinner mycket av vattnet och skräpet ( läs barren )funkar för mig
Större exemplar delar jag vid hemkomst.
Har en korg med tygklädd insats…
som jag vill artbestämma senare lägger jag under tyget direkt i korgen för att inte blanda
Nu skall jag göra lite reklam för en av *orna här på forumet! Jag föreslår dig att köpa en svampbok och varför då inte Klas Jaederfelts. SVAMPBOKEN 161 svampar i skog och mark. Utgiven av ICA förlaget, jag började läsa den i gårkväll och tycker att den hitintills är bar med ett juste upplägg, och en svampbok är ett måste i vilket fall som helst. Lycka till i skogen.
Nya svampboken är bäst för nybörjare för de finns med förväxlingsvampar på samma sida som de ätliga Klart bäst av Hans Marklund och Pelle Holmberg
Men bra pedagogiskt upplägg på Klas bok med lite ovanligare svampar och även om växtfärgning,en bra kompletteringsbok,
Tyvärr var färgåtergivningen inte det bästa på en del svampar.
Ola har helt rätt, smakämnen är inte vattenlösliga utan fettlösliga. Det är inte fel att sköljer svampen strax före tillagning. Däremot skulle jag aldrig låter svampen ligga i vatten. Spadet som bildas vid stekningen sila jag av och fryser in i istärningsfack. Bra att ta fram några tärningar ur frysen att smaksätta soppor såser eller stuvningar med.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.