Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 492 visningar
2 svar

Murkelliknandehelt platt konstig svamp

Carin

4 okt 2010 kl. 23:17

Trodde det var någon sorts murkla men det var det inte…har tyvärr ingen bild.
Svampen växte lågt nästen helt platt på marken. Ingen fot alls, enbart trådar under. Hatten var brun och fin. Inga skivor utan helt slät under. Mellan 2-8 cm bred och bara en halvcentimer hög. Det var fullt med sand, gråsuggor och annat under. Vad var det?

0 438 visningar
1 svar

Trattistorka

gröngölingen

4 okt 2010 kl. 18:48

Har nu försökt mig på att torka trattisar, tyckte det va knastertorra, men efter en natt i glasburk är de mjuka? Vad har jag gjort för fel och finns det nåt att göra i efterhand? El blir det så?

0 395 visningar
2 svar

Självlysande honungskivling

Anders K

3 okt 2010 kl. 21:44

Min dotters pojkvän pratade härom dagen om att honungsskivlingar är självlysande i mörker. Någon som vet mer om detta? Stämmer det? Är det mycelet som lyser eller även fruktkropparna? Hur starkt?

Många frågor, men vore tacksam för lite mer kunskap i ämnet.

0 422 visningar
7 svar

Lite blandade ?

Fritjof Gbg

3 okt 2010 kl. 20:19

Första serien är väl stor kragskivling?
I gammelskog,mest tall.

0 212 visningar
2 svar

Albinoform av poppeltofsskivling?

Barbro F

4 okt 2010 kl. 18:54

Hittade den intill andra stockar med poppeltofsskivling. Kan det vara en albinoform?

0 280 visningar
1 svar

Kan det vara något annat...

Egon

4 okt 2010 kl. 17:46

...än Kungschampinjon. Jag tycker den är för liten, bara ca.70mm bred.Skivorna får ej ljus egg, utan brunpunkterad. Vidare en mycket svag ring el. nästan ingen alls. Foten med rund, vidgad bas.
Växer i gräset intill granar. Lukt behaglig.

0 384 visningar
1 svar

Hjälp! Vad är detta för svamp!

Stefan

4 okt 2010 kl. 18:26

Hej,
kan ngn snäll själ hjälpa mig med att ta reda på vad detta är för svamp?
Den är brun skivad under hatten. Växer på skogstomt i Skåne. Gulaktig fot.

0 497 visningar
10 svar

Ännu en torktråd

Helena i Lund

2 okt 2010 kl. 18:34

Funderar trots allt på att köpa mej en svamptork. OBH Nordica är ju rimlig i pris, men hur mycket får plats? Kan man köpa extra ållor? Brukar ju plocka mycket när det finns, och torkar nästan all svamp, mest skivade soppar, rimspindling, och hattar av rökslöja, alltså ytkrävande svamp.
Evermat är ganska mycket dyrare, är den så mycket bättre?

0 339 visningar
6 svar

Vitpipa

Tina Nordberg

30 sep 2010 kl. 22:19

Henningsomyces candidus, Vitpipa.
Kan väl knappast vara något annat?
Var tvungen att ta till lupp för att se att det var små svampar.
Växte på mycket murken björklåga.

0 375 visningar
1 svar

Har ni koll på detta

"JAS" Helsingborg

3 okt 2010 kl. 22:25

Det KLICKAS för dåligt.
Så kan ni ta en titt här oxå, det finns en del att hjälpa till med.

http://protecttheforest.se/

http://www.skyddaskogen.se

0 568 visningar
10 svar

Dagens fynd!

NadaL, Umeå

3 okt 2010 kl. 19:21

Serie 1.

Att hitta gelétagging för första gången var riktig spännande.

0 320 visningar
3 svar

En söt liten...ja, vad då?

Petter

3 okt 2010 kl. 22:05

2 cm hög, på en kvist under en fallen gran. Mjölkigt transparent. Sladdrig som en geléråtta. Små, små taggar under hatten, som jag upptäckte först efter jag zoomade in på bilden. Någon som vet vad det kan vara för slags svamp?

0 602 visningar
14 svar

Rökslöjskivling?

Katrin, Uppland

30 sep 2010 kl. 22:50

Har nu varit och plockat dem och är ganska säker på rökslöjskivling efter hjälpen igår.
De smakar milt, kan tycka mig ärtsmaken och något åt metallhållet..
Tycker hellr inte att de passar in på någon av förväxlingssvamparna.

0 3762 visningar
14 svar

Toppig giftspindling

Lars-Göran ELfgren

30 sep 2010 kl. 15:55

Har läst en del om möjligheten att få med sig sådana hem vid plocking av trattkantarller. Precis detta hände mig, men vid rensning ser man tydligt att det inte är en trattkantarell. Nu är frågan följande:

- om giftsvampen ligger tillsammans med trattisarna i korg/hink, finns det risk för att giftet “smittar av sig” till trattisarna
- finns det någon uppgift om hur mycket man måste få i sig för att det skall vara farligt. Anta att en liten bit av en giftspindling fastnat på en tra…mer…

0 455 visningar
2 svar

Föränderlig stubbskivling & fjällig tofsskivling?

Rene

4 okt 2010 kl. 03:32

Hittade dessa svampar på samma stubb. Har jag rätt i att det är föränderlig stubbskivling och fjällig tofsskivling? Funderar på provsmaka föränderlig men vill vara 100% säker först. :S

0 248 visningar
2 svar

Vad är det här

Marita

4 okt 2010 kl. 10:21

Svampen växer på foten av ett levande träd.
Den är 6-8 cm hög hatten 4-5 cm
den har välvd topp med inåtlutande kant och har en tunn slöja som sitter i hop med foten.
den är brungul med mörkare bruna fjäll på både foten och hatten.
Köttet är vitt och fast nästan som på ett äpple.När man delar på den så blir ytan gul efter ett tag.
Foten är fast och päronformad.
är det någon som vet va det här är?

0 412 visningar
7 svar

Återkommande vedsvamp på död ek

Helen i Bro

30 sep 2010 kl. 10:35

Vad kan det här vara? En spröd, vit vedsvamp på eklåga (2010) och stubbe. Fjolårets svamp känns som chevré och är helt perforerad av larvhål.
Växer i mälarnära fuktig kalkpåverkad blandskog.

0 336 visningar
16 svar

Helena i Lund!

Minai

30 sep 2010 kl. 12:59

Nu är det snart dags för min Malmöresa, jag åker diret efter jobbet imorgon. Vill du fortfarande ha din korg? (Vill inte släpa med mig korgen om du inte vill eller kan plocka upp den. (den är ganska stor) Vet inte om tåget stannar i Lund, men kan kolla på centralen img och höra av mig, isåfll kanske jag bara kan lämna ut den genom tågdörren till dig eler nåt?

0 230 visningar
2 svar

kul fynd

klas jaederfeldt

4 okt 2010 kl. 01:56

på Vingåkers svampklubbs utflykt i lördags

Trumpetskinn Cotylida undulata

0 258 visningar
2 svar

Vaxskivling

Karin W

3 okt 2010 kl. 22:43

Scharlakansvaxskivling kanske? Men är skivorna inte för mycket nedlöpande? Köttet är gult, och fotbasen är vit på den lilla så jag tycker inte det stämmer med blodvaxskivling heller. Den växte i skog. Något förslag?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone