Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 392 visningar
5 svar

Och här också – vackert alltså -

Jan A, Uppsala

23 sep 2010 kl. 23:30

längs Linnéstigen idag…
Serie 1 Möglig trådticka och två ramarior.

0 274 visningar
2 svar

violgubbe utan fåror?

kristina simonsson

24 sep 2010 kl. 17:31

kantarellgul svamp.Ganska stor, ca 5- 10 centimeter. formad som en violgubbe men utan fåror. Växte under gammal gran. Vad har jag hittat??

0 178 visningar
1 svar

Hur??

Tony

24 sep 2010 kl. 17:16

Någon som har erfarenhet av odling av ostronmussling. Hur gör man bäst?

0 212 visningar
1 svar

Någon som ätit vit

Lena M

24 sep 2010 kl. 16:35

hattmurkla ?
Döm om min förvåning när jag på sidan om byvägen såg ett 60-tal vita hattmurklor.
Jag har ett kantarellställe strax nedanför som jag skulle kolla och blev stående helt perplex.
Övervägande björk, någon rönn och gran i närheten.
Om någon testat, är det värt ett smakprov eller skall jag låta dem stå :)

0 146 visningar
0 svar

rödgul trumpet sniglar

Thommy

24 sep 2010 kl. 17:08

Någon som har ett tips på rensning av rödgul trumpet.
Jättefin svamp, men att rensa den från sniglar i rören e inte kul.

0 591 visningar
12 svar

Squamanita mm

Frida T

16 sep 2010 kl. 12:21

Jag står och kikar på en stor häxring av Ockragul grynskivling (Cystoderma amianthinum) . Jag förundras över att ca 6 st av dom är albino på ett ställe i ringen. Sedan upptäcker jag en hel klump av Grynknölfoting ( squamanita paradoxa). Makalöst spännande med så mycket i en och samma häxring! :)

0 580 visningar
11 svar

Svindyra trattisar

Hasse i hörby

23 sep 2010 kl. 07:16

På Citygross i höör säljer de 10g torkade trattisar för 35 kr. D.v.s. 3500 per kilo.
Någon tjänar pengar

0 444 visningar
1 svar

2 skivlingar..

Nestor

24 sep 2010 kl. 16:09

Är dessa svampar är ätliga? dom växer under björk skog och sandig mark. Den forsta ser ut som banan svamp på Filippinerna..

0 334 visningar
2 svar

Ätbart i gräsmattan?

Beppan

24 sep 2010 kl. 14:38

Har gräsmattan full av ngn sorts skivlingar - tror jag.

Vad är det? Ätbart??

0 1099 visningar
5 svar

Trattisar i Boden??

Beppan

23 sep 2010 kl. 21:56

Finns läckerheterna i Boden eller i Norrbotten??

0 638 visningar
10 svar

Giftsvampfråga för skrivuppgift

Kira

23 sep 2010 kl. 13:33

Om någon tror att jag personligen tänker förgifta någon så kan jag lugna er med att jag bara skriver en deckare för min skrivarlinje…ni kan få se uppgiften om ni vill.
Eftersom jag gillar svampar blev jag inspirerad att svampförgifta folk i berättelsen. Har googlat massor, läst på svampguiden samt ringt giftcentralen men det verkar inte som om det finns någon snabbverkande giftsvamp. Det första offret kommer dock dö inom några timmar vilket jag kommer skylla på redan nedsatt n…mer…

0 365 visningar
2 svar

Hej

Fredrik

24 sep 2010 kl. 10:35

Va är det här för svamp?

0 772 visningar
6 svar

Vit biskopsmössa?

Pling

23 sep 2010 kl. 21:48

Finns det en blek variant av Biskopsmössa? Denna svamp växer på vår baksida i närheten av ek och tall. Undersidan på hatten är ljust beige och ovansidan vit (som bilden visar). Foten är som ett nätverk och de växer i kollonier på en gräsmatta. Någon som vet vad det är och om den är giftig.

0 345 visningar
7 svar

Lite vackert!

Ewa lilliesköld

23 sep 2010 kl. 20:00

Besökte Ekedalens bokskog och här är några arter.
Serie 1 1-3 Porslinsnagelskivling
:)

0 629 visningar
18 svar

Föränderlig eller gifthätting eller något annat?

Christoffer

19 sep 2010 kl. 21:07

Jag hittade denna klunga på en stubbe på en tomt och undrar om detta kan vara föränderlig tofsskivling? Den luktar inte så mycket, möjligtvis lite åt nejlikbroskskivlingens lukt om jag inte tar fel.

När jag skrapar med nageln på nedre delen av foten så svartnar en del, medan andra inte gör det.

0 229 visningar
1 svar

Missväxt?

Egon

23 sep 2010 kl. 18:11

Skall detta va en missväxt av Olivjordtunga, som brukar växa på denna plats? 20mm hög och olivgrön. växer i näringsrik bokskog.

0 610 visningar
6 svar

kantareller

kgb

23 sep 2010 kl. 12:49

På vägen hem från jobbet gjorde jag en lite avstickare in i skogen bara för att kolla terrängen lite. Det slutade med att ryggsäcken jag hade med mig tömdes på sitt innehåll (det var inte mycket i den tack och lov) och fylldes med skogens guld istället. Det gick ju bara inte att lämna kvar dom i skogen, jag visste ju inte om jag skulle hitta tillbaka till samma ställe senare. Nu får jag betala för min dumhet… :-) Men så fort det är rensat ska jag ut igen, det finns mer därute ...mer…

0 939 visningar
10 svar

Kantareller

Herr Kantarell

20 sep 2010 kl. 20:27

Hur snabbt växer kantareller?
Har, när jag varit ute och plockat kantareller, lämnat kvar de i knappstorlek för senare skörd.
När jag kommit tillbaka efter 2-3 veckor har det i stort sett inte hänt någonting alls med tillväxten. Däremot har det ploppat upp kantareller i närheten som vuxit sig stora under tiden.
Är det så att vissa kantareller inte blir större än en vanlig byxknapp?

0 236 visningar
4 svar

Lila svamp

Minai

23 sep 2010 kl. 11:19

Vad är detta för svamp?

0 185 visningar
2 svar

Vad är det för svamp, giftig?

Dea

23 sep 2010 kl. 20:31

Hej,

Savmpen på bilderna ser man ofta i gräsmattor och parker runt t.ex. stenar.
Har aldrig tänkt särskilt mycket på dom förräns man fick barn, detta eftersom det växer en hel del av dom i lekparken.

Så vad är det för svamp och är den giftig?

mvh

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone