Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Svampen som finns på de bifogade bilderna slank med i misstag i svampämbaret. Vi hittade den när vi började rensa svamparna. Vi undrar om den är giftig ifall någon eventuell bit finns kvar. Allt som finns av foten finns på bilden.
Svampen är brun. Det som finns kvar av foten är något orange. På hatten finns en puckel.
Kan någon eller annan kunnig på tickor, skålar och musseroner kolla in min tård “En härlig höstdag”, är nyfiken på vad det kan vara.
Hej alla!! jag säger inte att jag inte litar på er expert svamp plockare..Men jag vill bara 100% säker på att de svampar som jag har plockat är ätliga och inte giftiga. var kan man gå för att visa den svampen? finns det en förening eller myndighet i Stockholm som bara forskar svampar?
Tack på förhand..
Denna bärplockare är bra att rensa svamp med, t ex små kantareller, svart o rg trumpet och trattkantareller, i och med att man kan breda ut dem bättre än i ett durkslag, Det ät iaf lite hjälp med rensningen, bara skaka och sedan skölja av. (Om man nu sköljer svamp). Sitter med den framför teven och rensar, har en stor rund bricka under.(Torrensning)
Hej alla!
Jag ska göra en väldigt god svampsoppa men jag vill göra ett gott bröd till, har funderingar på att göra Foccacia till men funderar om rosmarin funkkar som krydda på brödet. Passar det till svamp? eller har ni något annat tips på gott bröd till soppa?
Har tagit lite bilder hemma nu ikväll på en del av de champinjoner jag hittade idag. (Blev tydligast med blixt.) Misstänker starkt att jag ännu en gång hittat giftchampinjon.
Alla som ligger uppe för fotografering plockades på samma ställe. Växte i uppbökad jord (av vildsvin) i gles ung granskog. Vissa luktar gott och blir inte lika gula som en del av de andra. De som blir starkast gult vid skrapning luktar illa, fränt. Har märkt att lukten känns starkast ifall man drar loss lite a…mer…
jag hittar så sällan svart trumpetsvamp, hittar jag några så sitter dom ihop med gamla stubbar eller nedfallet träd, max 15-20 stycken. men jag undrar hur omgivningen ser ut när man hittar mängder. tittade på youtube och jag blir avundsjuk.vi pratar västmanland nu.
Jag läste om en man i östgöta correspondenten,som hade plockat grå kantarell för första gången på 30 år i skogen.Är den så ovanlig?.Tilläggas kan att jag själv aldrig hittat någon alls.
Hej
skriver en deckare för min skrivarlinje och tyckte att förgiftning med svamp vore ett bra val;) Funderar nu på vilken svamp som är allra giftigast och kan ta livet av någon snabbast. den första personen får avkok av giftsvamp i sin öl på en fest och avlider redan nästa dag… hittas död på fösmiddagen. Finns det någon så snabbverkande giftsvamp? trådskivlingar kanske?? Hoppas ni kan hjälpa mig snabbt har ett gäng att ta livet av innan deckaren är slut och har begränsad ...mer…
Om inte svampen blivit knastertorr på två veckor i rumstemp utbredda på duk, ska jag kasta dem?
Har de blivit dåliga? Det är trattis KJ och svart trumpet
Som rubriken lyder. Har ni torkat blomkålssvamp, om än bara i ett experiment? Hur gick det? Blev den besk?
Du skrev i nån tråd som jag ej kan finna, att man kunde använda soppar som har passerat bäst före datum om man ej sparade rören.
Min fråga är hur pass gamla kan de vara innan de blir oätliga?
Kanske lite luddigt formulerat men jag menar om hattköttet är vitt och fast på t.e.x. brunsopp är de ok då?
Lägger upp ny fråga i hopp om svar. Finns det ngn risk att man kan förväxla den här med ngt annat? Nu tror jag visserligen inte det men vill vara säker.
Står att den har väldigt stark smak och bäst används som krydda och då den verkar vara lätt att känna igen skulle det vara kul att se om det är ngt vi gillar.
Tar gärna emot synpunkter om vad den passar till och vad ni som testat den tycker om dess smak. Om ngn testat den vill säga.. Den står bara med i 2 av mina 5 böcker så...mer…