Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 231 visningar
6 svar

Vill oxå skryta

Dieter Endom

22 sep 2010 kl. 22:36

Tack vara vår svampvän Barbro F fick vi skåda ca ett femtital av dessa små bakelser (fransad jordstjärna) 2 stycken fina Jättetickor och så hittade vi en heldel fina gultoppiga fingersvampar. Tyvärr tog batterierna slut så några fick följa med hem till styling och fotografering.

0 576 visningar
11 svar

Vilken art?

Johnny Carlsson

22 sep 2010 kl. 18:12

Plockade dessa i kanten av bokskog på branten av mossig rullstensås, söderåsen i Skåne.

Är det någon som vet vilken art det är?

Jag är ganska säker men vill höra vad ni säger innan de hamnar på tallriken.

0 737 visningar
5 svar

Är det en trattkantarell? växtsätt stämmer inte.

Johnny

22 sep 2010 kl. 19:06

Vad är det för art?
De växer i klumpar med upp till 15 stammar på en rot.
De är blekare än trattkantareller och är slätare i hatten.

Växer vid en åkant intill bokträd, Skåne.

0 514 visningar
5 svar

Vit Ticka+Hätting

greger

22 sep 2010 kl. 11:31

Hej
Serie 1:
Hittade denna ticka i en granplantering. Smaken skarp bitter
yttersta kanten på fruktkroppen smalare. Svampen ca 5-7 mm tjock.
Bitterticka?

0 232 visningar
3 svar

Vilken cortinarius?

Egon

22 sep 2010 kl. 19:11

Hatt strimmig till filthårig och bucklad kant, brunröd till sämskfärgad, bredd70mm, svag puckel.Skivor glesa,höga brungula.
Fot90mm-10mm, fint strimmig el.filthårig, av hattens färg. avsmalnande och vitaktig bas. Kött svagt rodnande. Lukt fränt. Växtplats: näringsrik lövskog med bok och hassel.

0 256 visningar
3 svar

Grå svamp

Geraldine, Vällingby

22 sep 2010 kl. 13:05

Har tyvärr tappat bort min laddare till digitalkameran så jag kan inte ta någon bild, men den växte i en häxring på en fotbollsplan, pil, och poppel är det närmsta träden. Den ser ut som en musseron till formen, mellangrå hatt, ljusgrå skivor och foten var vit med lila strimmor, vad kan det vara? Förslag så kan jag titta i svampboken.

0 453 visningar
7 svar

Vilken art?

Johanna A

21 sep 2010 kl. 22:58

Vad är detta för art och är den giftig eller olämplig att äta? Den växer i grupp, unga exemplar, i gräsmatta på gård mitt i barrskogsmiljö utanför Lindesberg. Växer på en rest av ett nedhugget träd (okänt). Svamparna är här upp till 4 cm långa, hatten 1 cm. Skivorna syns ej ännu. Liknar honungsskivling, men är tydligt gul. Foten har brunröda fjäll och blir helt brunröd längst ned. Tallriken som den ligger på har en gul rand som är i samma nyans som svampen. Mycket angel…mer…

0 253 visningar
1 svar

Grå.-el.stoftkremling?

Egon

22 sep 2010 kl. 18:26

Kan man artbestämma utifrån bilden. På växtplatsen växer både Svedkremla och Trattkremla, så jag vet inte vilken dom växte på

0 466 visningar
4 svar

Fynd i gräsmattan

Matthias

22 sep 2010 kl. 19:22

Hej.

Hittade denna krabat i gräsmattan här hemma. Gräsmattan har mycket mossa i sig och svampen växte ca 40cm från en Oxelhäck.
Hattens ovansida är lätt läderartad och foten känns ganska kompakt(hård). Känner inte igen denna riktigt och har faktiskt inte sett dessa väldigt rynkiga skivor på underisdan på någon svamp innan.

0 391 visningar
4 svar

Fynd på tomten

Matthias

22 sep 2010 kl. 19:35

Hej.

Ibland så har man tur. Förra året så hittade jag ca 10st, vad jag är 99% säker på är Kungschampinjoner.
De växte lite utspridda under en stor Coloradogran jag har på tomten.
I år så visar det sig att de har bestämt sig för att yngla av sig alldeles otroligt.
Jag har än så länge plockat ca 16st kraftiga exemplar med en hattbredd väl över en decimeter.
Idag såg jag att det börjat komma upp ytterligare minst 30st till. Än så länge bara stora som små flirtkulor.

Varf…mer…

0 290 visningar
2 svar

Dum fråga

kgb

22 sep 2010 kl. 18:46

Det sägs att det inte finns några dumma frågor, men den här är verkligen det, fruktar jag…

Har, tror jag, plockat trattisar. Sen läste jag här i svampguiden om förväxlingssvampar, och nu funderar jag på om det kan vara gullnavling istället.
Vet inte om det går att se på den här bilden, men börjar med den och ser om jag kan få nåt svar, annars får jag försöka ta nya kort, de närbilder jag tog blev katastrofalt dåliga.
Tack för hjälpen i förskott

0 316 visningar
9 svar

Taggsvamp

Lena M

21 sep 2010 kl. 14:11

men vilken ? Den enda jag hittar med ljus kant är zontagg men denna är slät, växte i mossa, blåbärsris och granskog. Kanske lite missvisande färg för det har regnat ett antal timmar.

0 346 visningar
0 svar

En svår tråding

Egon

22 sep 2010 kl. 17:54

Hatten med bred puckel strimmig ullig el. fjällig, blek ockra, bredd50mm.Skivor blekt gråbruna. Fot 60mm och vitgul och strimmig.
Doft,som av honung. Växtplats i gräset i blandskog. Färgerna på bilderna stämmer. Kött vitt, blir gulaktigt vid skrapning.

0 2577 visningar
7 svar

Genomskinlig svamp?

Katrin Mandl

22 sep 2010 kl. 16:18

Hej!
Hittade idag en genomskinlig taggsvamp! HAr aldrig sett något liknande förut.
Är det en egen art?

0 367 visningar
2 svar

Dagens fynd

gunhild i Nordås

22 sep 2010 kl. 15:44

Jag har plockat trattkantareller i en mycket spännande skog i dag. Hittade då också andra fina svampar som bara måste fotograferas.

0 409 visningar
4 svar

Osäker. Bilder!

Viktor

22 sep 2010 kl. 14:00

Hej! Idag var jag ute och plockade svamp och provade min nya kamera. Snubblade på den här svampen (se bilder) och nånstans i bakhuvudet sade det “blomkålssvamp”. Jag tog hem lite för att jämföra med bilder, men den ser väldigt grå ut. Nån som har lust att hjälpa en nybörjare?

0 316 visningar
1 svar

Frågar igen

Marlene

22 sep 2010 kl. 14:53

Kan nån hjälpa? Vad är dethär för svampar jag hittat i dag?

0 418 visningar
3 svar

Hur fort växer trattisar?

Erik Hp

22 sep 2010 kl. 11:33

hur fort växer trattisar, rödgul och svart trumpetsvamp? hittade massor i helgen som var, men det mesta var för smått. är det för tidigt att leta igen denna helg?

mvh erik

0 483 visningar
4 svar

Juvelspindling kanske?

svampstaff

21 sep 2010 kl. 05:22

Är dålig på dom där, men dom växte i ren bokskog?
Bild2 den mest frekventa i mina boktrakter?
Bild3 är från ädellövskogen hemma, såg lite rolig ut, växte intill ek?

0 494 visningar
2 svar

Fjällig Taggsvamp

Carlis

21 sep 2010 kl. 19:17

Hittade en massa Fjällig Taggsvamp idag men de var väldigt stora.
Har någon erfarenhet av hur de smakar? Är det någon mening att plocka de stora svamparna?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone