Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 262 visningar
4 svar

Svart trumpetsvamp önskas...

Christer

31 aug 2010 kl. 19:32

...köpa! Jag bor i Borås och här finns inte dessa läckerheter.

Finns det någon som är villig att sälja, gärna större mängder, till mig?

Går bra att maila till christer.z@telia.com

0 157 visningar
1 svar

pris???

Tony

5 sep 2010 kl. 08:42

Någon som vet vad man kan få för kilopris på KJ.

0 220 visningar
1 svar

gyttrad taggsvamp Creolophuscirrhatus

Birgitta Arwidsson

3 sep 2010 kl. 19:32

är det fler än jag som sett ovanligt mycket gyttrad taggsvamp i år. Har aldrig sett den förut men i år på flera björkstubbar här i mälardalen

0 267 visningar
4 svar

blek taggsvamp

Thomas i södertälje

4 sep 2010 kl. 23:08

Hej!
Jag är nästan 100 på att detta är blek taggsvamp men skulle vilja ha det bekräftat.
Den har små små taggar under så det bör ju inte vara brödticka. Finns det någon annan som man skulle kunna förväxla med?

Skogen kryllar av dessa just nu.

0 597 visningar
9 svar

Konstig markticka?

svampstaff

4 sep 2010 kl. 20:40

jag fann tre ex, vid hagebyhöga kalkkärr, fast på en höjd(björk,ekstubbar)
Foten sitter så att säga mitt i klumpen som nätt och jämt gick att dela? mkt tung o kompakt?

0 364 visningar
2 svar

Är detta en ätlig svamp? och vilken art?

Carina45

4 sep 2010 kl. 18:07

Vi hittade denna svamp på en tallhed i samband med att vi plockade goliat.
Någon som känner igen arten…

0 219 visningar
2 svar

Guldkremla?

Ronnie S

4 sep 2010 kl. 22:24

Hej.

Hittade massor av denna svamp i skogen idag. plockade en hel korg full med denna svamp i tron om att det kan vara guldkremla. Stämmer det att det är en guldkremla?

Foten är vit till ljusgul (krom) och hatten är orange/röd.

Tacksam för svar.
(Det finns ju så många kremlor…)

0 377 visningar
3 svar

Torka KJ - rören?

Lena

4 sep 2010 kl. 17:07

Tänkte försöka torka mina KJ, det brukar ju bli bra med trattisarna… Funderar nu över om jag ska ta bort rören innan jag skivar dem?

0 390 visningar
5 svar

Artbestämning talltuvskivling

Markus H

3 sep 2010 kl. 11:12

Tycker mig minnas att det vare en debatt här i våras om hur svårt det skulle vara att känna igen den nya talltuvskivlingen. Efter vad jag hört via några svampkonsulenter så är det tydligen rätt lätt att skilja de två arter av mörka tuvskivlingar som hittas på tallhed.

Själv hittade jag denna länk som hjälp:
http://lyophyllumshimeji.blogspot.com/2010/07/bild-1.html

0 233 visningar
2 svar

Goliatmusseron

Gabriel

4 sep 2010 kl. 17:10

Hej!
Jag heter Gabriel, jag är sju år och jag och min mamma och min pappa har plockat svamp idag: Goliatmusseron. Titta på den bifogade bilden så får ni se.

Hälsningar
Gabriel i Södertälje

0 473 visningar
5 svar

tallgråticka?

Idun

4 sep 2010 kl. 22:41

Hej, är det nån som vet om tallgråticka har nåt matvärde? Vid googling verkar den mest användas till färgning..?
Tacksam för svar.

0 310 visningar
6 svar

Stolt fjällskivling

Lena M

3 sep 2010 kl. 19:31

Helt plötsligt stod de bara där i skogsbrynet på andra sidan vägen och i tjurhagen, innales 24 st.
Stor klubbsvamp såg jag också idag !

0 749 visningar
1 svar

Puckelfjällskivling?

Effe

4 sep 2010 kl. 21:03

Hej!

Vi var i en blandskog men med mest tallar och hittade dessa exemplar. Sporfärgen är vit, vad jag kunde bedömma av det vita pudret påpå gröna växligheten kring svampens hatt.

Jag bedömer denna svamp som puckelfjällskivling. Den rodnar inte vid beröring, samt så har inte hatten mörka fjäll och mönstrad fot som en stolt fjällskivling.

Någon som kan bekräfta eller dementera min bedömning?

BTW, kan man äta puckelfjällskivling?

0 297 visningar
7 svar

Sarcodon + tickor

greger

3 sep 2010 kl. 14:25

Hej
Besökte i morse ett område som jag hittat en del kul arter i förut,
fann då denna Taggsvamp som jag misstänker är en hotart.
Provade nyckla och hamnade på S. leucopus, men det är väl mer sannolikt att det är C.versipilles?
Doftar mandelartad, senare mer såpig. Smakar lätt beskt. Kött grått, taggar gråblå.
Slät eller Brödtaggsvamp?
Någon som vet?

0 179 visningar
0 svar

en ny

klas jaederfeldt

4 sep 2010 kl. 22:21

gammal svampbok för barn kan ni läsa på min hemsida

0 286 visningar
2 svar

Torrhattad Telamonia?

greger

2 sep 2010 kl. 23:04

Hej
Bilder från 4/8. En Telamonia med toppig hatt, Relativt torr som snabbt torkar till en slät sidenartad yta. Har försökt nyckla men misstolkar pgav den dåliga bildkvaliten på genomskärningen.
Ej så violett kött som det ser ut bara tendenser(?) till violett i köttet.
Växte enstaka i fuktig Granskog.
Skulle gärna vilja veta vad det är för art, då jag sparat svampen.

Någon som vet vad det kan vara för art?

0 303 visningar
3 svar

Druvfingersvamp?svart trumpetsvamp?

Rikard

4 sep 2010 kl. 17:40

Hittade båda i blandskog, mest björk och tall.
De misstänkta trumpeterna hittades bland förmultnade löv.

0 287 visningar
8 svar

Lite spindlingar kanske?

svampstaff

1 sep 2010 kl. 22:16

Första serien från ek/hasselskog.

0 851 visningar
8 svar

Torka i varmluftsugn?

Gröngölingen

30 aug 2010 kl. 17:08

Funkar det? Har en symbol som är för torkning, men vad använder jag för temp?

0 944 visningar
4 svar

Brunsopp

Magge

4 sep 2010 kl. 18:32

Jag gissar att det här är brunsopp, men är inte säker. Känner med nöd och näppe igen champinjoner på ICA…
Vågar jag äta de här? Vad kan jag ha förväxlat dem med om de inte är brunsopp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone