Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 458 visningar
11 svar

Vad är detta??

Hans B

30 jan 2010 kl. 21:19

Hej, kan någon snabbt hjälpa mig med vad detta kan tänkas vara?! Svar med sidhänvisn till Ryman,Holmåsen uppskattas. Mvh Hans

0 404 visningar
17 svar

ticka på insidan av låga

Tibble

25 okt 2009 kl. 01:56

Hittade denna ticka på insidan av en vad jag tror är lövlåga (dock inte säker). Hela svampen sämskfärgad och korkartad som torr. Porerna knappt 1 mm breda och kantiga. Ca 10 cm bred, 3 cm hög, nästan resupinat. Konsolhatten 5 mm och hårig.

0 487 visningar
3 svar

Två tickor på björk,vilka?

Egon

11 feb 2010 kl. 15:02

Någon som kan?

0 284 visningar
13 svar

Aprikosfärgad ticka?

svampstaff

10 feb 2010 kl. 17:06

Rymans bok räcker inte till!
För den här bl.a har jag aldrig sett, aprikosfärgad hård växte 5-6ex på en nedfallen grövre hasselgren??

0 495 visningar
8 svar

Kanske Irpex lacteus?

svampstaff

23 jan 2010 kl. 15:50

Lyfte på en gammal björk, och den var helt inklädd med en vit tagging?

0 322 visningar
1 svar

Rödgul Trumpedsvamp

Grethe F

10 feb 2010 kl. 14:29

Köttfärslimpa med svamp står på menuen i dag, det är så gott tack till Lena M

0 165 visningar
1 svar

BILDER FRÅN GÅNGNA ÅR

Bo E

10 feb 2010 kl. 16:20

Rensar lite bilder i en dator jag använde 2006-08 ungefär och hittar en del som nog visats förut men kan va kul att se igen.

1. björkticka som i sig är figurativ men blir en fin näsa oxå

2. föränderlig tofsskivling (?) något förtorklad på stubbe av hägg

3. en märkligt växt mäktig gammal lind

0 254 visningar
10 svar

På bok

NadaL, Umeå

8 feb 2010 kl. 08:26

Serie 1.

På både,bokgren och på bokdynor växer det här “skinn” eller vad ska man kalla det?

0 363 visningar
15 svar

Svampbildsväggen:)

"JAS" Helsingborg

7 feb 2010 kl. 14:48

Några tusenlappar i ramar, papper och färg men jag är nöjd och glad. Lite småjusteringar kvar och en massa andra bilder att ta fram så jag kan byta bilder då och då, förnämligt:) Och så kanske svampbilds utställning på “naturum” Söderåsens Nationalpark, Skäralid i september. Jag har oxå kontaktat Fredriksdals friluftsmuseum för lite bildvisning under deras svamputställning i höst:)

0 1090 visningar
27 svar

Kantareller köpes

Pierre

8 sep 2008 kl. 13:53

Hej, nån som har kantareller till salu i Mariefred - Stockholmsspannet??

Mvh Pierre

0 1179 visningar
7 svar

Ticka på rönn

Karin W

7 feb 2010 kl. 20:24

Den här tickan växte på en grov rönn. Jag hittar ingenting som känns rätt. Något förslag?

0 186 visningar
5 svar

på björk?

Frida T

7 feb 2010 kl. 20:04

Det här skinnet växte på en fortfarande upprättstående död björk. Vild gissning , vinterskinn (Erythricium laetum)?

Eller har någon ett bättre förslag?

0 502 visningar
14 svar

Phellinus ?

Frida T

8 feb 2010 kl. 11:39

Kanske vedticka (Phellinus viticola)?  Eller? Ca två cm bred , växande på en grov grangren.

0 279 visningar
5 svar

melodi

klas jaederfeldt

6 feb 2010 kl. 22:34

deppar, som vanligt blev den låt jag gillade utröstad, låt nr, 3 skulle ha vunnit, inte undra på att sverige inte har någon chans när man röstar bort alla bra låtar

0 661 visningar
11 svar

Inte förväntad.

svampstaff

6 feb 2010 kl. 15:27

Skulle kolla nåt helt annat idag, men stannade vid ett alkärr (ulvåsa slott) och sprang på trollhand direkt:)
Och en liten gul ticka på vide?
Bild3 en stor dynsvamp på gråal?

0 205 visningar
7 svar

Skåne 100205.

"JAS" Helsingborg

7 feb 2010 kl. 10:15

Vädret är strålande och vägarna framkomliga. Jag måste ta mig till Skäralid, Skånes nationalpark, en av de finaste platserna jag vet och gott om svamp. Idag skall jag kolla efter trollhand i ett videsnår vid dammen på botten av klyftan, det går knappast att komma åt dessa utan att det är ordentligt fruset. Serie 1, 3 naturbilder från platsen, bild 3 från dammen och i bortre högra hörnet finns viden. Tyvärr var det inte tillräckligt med is så jag höll på att “gå ner mig” men…mer…

0 388 visningar
11 svar

Nu,

NadaL, Umeå

6 feb 2010 kl. 18:47

är det dags att ordna bilderna från Omberg/Östergötland och är tacksam för eran hjälp.
Samtliga bilder tagna vid Stocklycke vandrarhem i mitten av juli månad.

Serie 1.

Växer på bokgren,inte sett något liknande förr? Kanske svartöra?

0 154 visningar
8 svar

Jag undrar vidare......

anithau

7 feb 2010 kl. 07:30

Serie 1 - gula knappar - känner mig tveksam, vet någon?
Som vanligt stupar jag på trädslaget

Serie 2 - bild 1 har jag frågat om förut, har för mig att jag fick svaret kantöra - minns jag rätt?
Bils 2 och 3 - hittades i höstas, vet ej - trädslaget - minns ej.
Vet någon?

Blir glad för hjälp.
Kommande säsong ska jag förbättra mina bristande kunskaper betr trädslag.

0 469 visningar
23 svar

Är detta

"JAS" Helsingborg

3 feb 2010 kl. 22:45

Plattickor eller vad säger ni. De växer på rätterna av en rotfälla, trädet är en bok.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone