Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 502 visningar
7 svar

Skinn, ticka eller ??

Gula

17 feb 2010 kl. 11:47

Plumsade runt i 1-meterssnö igår och hittade det här på ett träd som jag inte vet vad det är! Sälg, al eller ?? Svårt ibland när träden är alldeles kala…
Och svampen har jag ingen aning om…

0 323 visningar
5 svar

Namninsamling mot lodjursjakten

Helena A

17 feb 2010 kl. 14:59

http://www.namnlista.se/bevara-vara-lodjur/
Skriv på MOT lodjursslakten!

0 231 visningar
5 svar

KLICKET

Skogstrollet

16 feb 2010 kl. 14:37

Igår gjordes 5112 klick

håll igång klicket

0 551 visningar
2 svar

Bark- kontra veckticka?

svampstaff

17 feb 2010 kl. 03:22

Det vore intressant med en synpunk.
För en oinvigd är dom ju ganska lika, förutom att barktickan är ettårig och mkt.tunn max5mm, och dom jag hittat har varit ganska tjocka, så t.ex den här tror inte jag är barkticka längre då den saknar steril hårig kant bl.a?
Och dessutom föredrar båda tickorna asplågor.

0 171 visningar
3 svar

Svampaktiviteter i Stockholm

08:an

12 feb 2010 kl. 08:12

En hel del på gång i Stockholmsområdet kring svamp, se länk:

http://www.ssv1879.se/index.php?id=306

0 180 visningar
5 svar

Ett ? till...

Gula

17 feb 2010 kl. 13:41

På samma sälg som kuddtickan, växte den här tickan. Är det någonslags eldticka eller nåt annat??

0 696 visningar
5 svar

Puggehatten på nätet

Tony S

16 feb 2010 kl. 17:53

Nu har vi i Puggehatten, Skånes mykologiska förening, ordnat så att man kan ladda ner gamla nummer, hittills 2008-09 (undantaget det senaste nr), av Puggehatten som pdf-fil på

http://www.puggehatten.se/

Trevlig läsning!

0 790 visningar
6 svar

Skålformad lav?

Frida T

13 feb 2010 kl. 09:51

Denna skålformade lav? fann jag förra året i april. Växte på en sälg gren om jag inte minns helt fel. Ibland försöker jag mig på en lav eller två :) Hoppas någon på forumet kan hjälpa mig? Har funderat på Kyrkogårdslav men vet inte om jag är helt ute och cyklar….

0 426 visningar
11 svar

Hästbett!

Bo Reyer

13 feb 2010 kl. 19:42

Det är inte lätt att vara “hästbiten”.

Denna rubrik finns att läsa på Expressens nätsida. Bäva månde alla travtränare, varav många kommer att avlivas!

Tränare svårt biten – hittades blödande.
TRAV-Hästen gick till attack mot Stefan – fick föras med ambulans till sjukhus “Kommer att avlivas”

0 217 visningar
5 svar

Hjärtligt

Tina Nordberg

14 feb 2010 kl. 19:39

En Hjärtlig hälsning till er alla idag på Alla hjärtans dag.
Hoppas ni alla haft lika vackert o soligt som vi.
+ 0,9°  blåklintsblå himmel.

0 507 visningar
2 svar

Blodticka?

Monica A

15 feb 2010 kl. 22:27

Jag har ingen egen erfarenhet av blodticka, men beskrivningen tycker jag stämmer med de tickor jag hittat. Svamparna växte resupinat på en tunn nerfallen tallgren, som hade hakat upp sig i en hasselbuske. De var vackert lysande rostbruna med en markerad, något luddig vit kant och med mycket grunda, små och kantiga porer.Kan någon bekräfta om jag har rätt eller fel?

0 205 visningar
4 svar

på björklåga?

Frida T

14 feb 2010 kl. 16:12

Denna mycket tunna sak fann jag idag på en gammal björk låga. Helt resupinat, såg ingen antydan till hattbildning. Kändes mjuk , ingen lukt.

Någon som har ett förslag?

0 191 visningar
2 svar

Räven raskar...

svampstaff

14 feb 2010 kl. 19:27

Skulle JAG tro över åkern, ganska stora tassar och släpat en svans ser det ut som, svårt att få bild på tassavtrycket, men det verkar vara en trampdyna och typ fyra tår?

0 313 visningar
11 svar

Ischnoderma resinosum?

NadaL, Umeå

12 feb 2010 kl. 08:44

En ticka från vårat besök till Omberg/Östergötland i mitten av juli,som jag är osäker på.
Växer i skogen nära Ellen Keys strand på väldigt murken almgren.
Tacksam för era synpunkter.

0 234 visningar
3 svar

Vågticka?

svampstaff

14 feb 2010 kl. 03:16

Ganska diffust, men jag får lite den känslan av den här vidväxta storporiga knöliga tickan på hassel ca.15cm.
Vågticka verkar ju trivas i hasselmiljöer, men finns inte rapporterad från östergötland, nån som har en teori? Om det är värt besväret att hämta den.

0 1562 visningar
27 svar

Vilket djurspår?

Janne

11 feb 2010 kl. 15:12

Hej!

Lite off-topic, men svamparna lyser ju med sin frånvaro… Hittade detta spår i trädgården idag. Ca 6 cm långt. Det leder in under huset, så jag blev lite fundersam på om det möjligen kan vara grävling. Stämmer dock inte med de bilder jag hittat. Tacksam för svar!

0 819 visningar
14 svar

Enorma kulor.

svampstaff

12 feb 2010 kl. 20:11

På hassel idag, trodde nästan det var skiktdynor 12-14mm, men dom har inga skikt så det är väl hasseldyna?

0 570 visningar
24 svar

ny slakt på gång, lodjur

den danske svampe

10 feb 2010 kl. 10:16

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6577012.ab

fullstændigt skandaløst !

så blir ju stammen mer inavlad og så skall der skjutas mer…...

kræv besked från din politiker hur han eller hon røstade i høstas infør valet i høst !

0 229 visningar
12 svar

Nytt på hassel.

svampstaff

9 feb 2010 kl. 16:32

Men macron räcker inte:(
Undrar just på bild1, vad som vajade i vinden?
Och ett par vita?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone