Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 394 visningar
1 svar

Stolt fjällskivling eller annan stor fjällskivling

JS

26 aug 2021 kl. 18:38

Är detta en stolt fjällskivling? Den verkar dels mörkare i hatten, och foten är mer fjällig. rodnar inte vid skrapning, luktar lite sött, vanilj var det första jag tänkte på. den känns också grövre i stammen än de jag varit säker på är stolta.

Östergötland, Linköpings kommun, växte vid grusat promenadstråk i kanten av en gran. Finns ek, tall, björk inom 10 meter.

1 380 visningar
1 svar

Hattmurkla?

Annabaa

26 aug 2021 kl. 19:04

Hittade dessa, som jag tror är vit hattmurkla. Vad säger ni? Har aldrig sett dem förut. Ätliga, goda? Fd. ängsmark med sly. Skåne. Tacksam för er support!

0 406 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta

topsymora

26 aug 2021 kl. 19:30

Plockad i Stensele södra Lappland på tallhed bland lingon ris och mossa.

0 335 visningar
4 svar

Vad kan det här vara?

margus62

26 aug 2021 kl. 20:37

Skellefteå, i ett dike, tallskog vid havet

0 644 visningar
5 svar

Spindlingar?

Agnes

26 aug 2021 kl. 10:47

Jag har gett mig själv i uppdrag att lära känna fienden, och har således aktivt letat efter giftiga svampar på skogspromenaderna. Har nu siktet mot den toppiga giftspindlingen, men har inte hittat någonting som ens liknar referensbilderna i svampboken. Är det spindlingar på bilden? Är det två olika arter? Tack på förhand.

0 457 visningar
2 svar

är det mat svamp?

josefina

25 aug 2021 kl. 21:40

Hej
Jag hittade de svamp från öppen gräsmark, samt finns tegelsoppar också.  kan man äta den? i så fall vad heter den svamp?  Tacksam för hjälp.

0 363 visningar
1 svar

Is it an Ostronmussling?

Paulareyesp

26 aug 2021 kl. 17:19

Nära Hörby. Ostronmusslingen var på barken på ett fallet träd.

0 460 visningar
2 svar

Svamp

Maria Björk Wik

26 aug 2021 kl. 16:10

Hej! Jag hittade denna svamp när jag var ute med min hund i Morgongåva. Vad är det för svamp?
Den luktar lite nötigt, är det en Karl Johansvamp

0 488 visningar
4 svar

Fjällkremlor del 2

Tobias

25 aug 2021 kl. 21:51

Här är dagens kremla-skörd från fjällen i Troms, endast fjällbjörk finns här. Svamparna växte på relativt torra platser.

Dom bruna växte nära varandra och luktar sillake båda två, så jag antar de är sillkremlor men vet inte vilken av alla sorter det kan vara? Dom har båda mild smak, har något brunfärgade fötter och blir båda kraftigt bruna i fotsnittet. Den större av dom har något brunröd hatt, den mindre är bara brunfärgad.

Den (vin)röda kremlan har ingen lukt, mild…mer…

0 363 visningar
1 svar

Vlken svamp ?

Rolf S

26 aug 2021 kl. 12:56

Osäker på vilken svamp detta är

0 1098 visningar
9 svar

Gulkremla eller senapskremla?

Sannisan

25 aug 2021 kl. 11:54

Hittade denna kremla söder i om Stockholm i blandskog, undrar om någon kan ge tips på vilken sort av de gula kremlorna de rör sig om. Foten är inte spröd utan fast.

0 921 visningar
10 svar

Vilken växt?

Lillemor, Mariestad

20 aug 2009 kl. 09:55

Är det nån som vet vad detta kan vara för växt? Såg ut som ett träd och ca 2 meter högt.

0 411 visningar
1 svar

Kremlor? Kan man äta?

Svampbobfyrkant

25 aug 2021 kl. 18:29

Mellersta Sverige hittad i blandskog. Ena mörkröd andra brun

0 410 visningar
1 svar

Champinjon, men vilken?

Niklas

25 aug 2021 kl. 18:49

Hattdiameter cirka 5 cm. Den rodnar möjligen svagt vid snitt men gulnar inte. Luktar svagt, ej av mandel. Hatten är ljust fjällig. Vilken sort kan det vara?

0 378 visningar
1 svar

Blodsopp eller inte?

Sn

26 aug 2021 kl. 08:36

Hej.

Plockade dessa tre i tron att de var blodsopp allihop, men upptäckte hemma att de var olika på undersidan av hatten. Blandskog, men mest bok, i närheten finns det ofta gott om karljohan.

0 382 visningar
1 svar

Vilken sorts champinjon?

AnitaA

26 aug 2021 kl. 00:20

Kungsängen/Uppland, gräsmatta oklippt i bostadsområde. Stor grupp/delvis i ring, de stora 19-21 cm i diameter, klart klotformade och släta- ej fjälliga. Lukt odefinierbaraste som mandel men heller inte illaluktande. Gulnande när man skar i foten men inte gulnande i hatten, en ring ganska tjock på de stora, nedhängande och fjälliga. Foten lite uppsvälld men ganska kort och tjock. Alla svamparna väldigt likformade och jämna i kanten

0 484 visningar
1 svar

Musseron?

Lisianthus

25 aug 2021 kl. 18:16

Hej!

Igår hittade jag några musseroner i närheten av var jag bor i Nyköping i en liten blandskog med tall, ek, lönn och rönn. Vita och stora.

Kan någon hjälpa att identifiera?

Tackar!

0 565 visningar
2 svar

Vilken sopp?

Björn

16 aug 2010 kl. 11:26

Hittade denna sopp som jag inte vågade äta = skarp smak. Vad kan det vara för sopp?

0 354 visningar
0 svar

Norra Dalarna

anncatrin

25 aug 2021 kl. 19:00

Finns det ö h t kantareller i norra Dalarna (grövelsjöområdet) Har aldrig hittat, men det måste väl finnas????

0 438 visningar
3 svar

Vad för slags sopp?

Sannisan

25 aug 2021 kl. 11:57

Hittade denna maskätna sopp söder om Stockholm växandes intill en gran i blandskog, kunde inte hitta något alternativ på vad det är för typ av sopp och är mest nyfiken!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone