Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
1 494 visningar
11 svar

Vilken svamp är detta?

Adrian L.

23 aug 2021 kl. 17:29

Var på flickvännens landställe i Gävleborg och hittade denna i skogen. Aldrig sett något liknande ådermönster under hatten och undrar om någon vet vad det kan vara för en svamp?

0 428 visningar
0 svar

Mandelkremla?

HjalpMedSvampar

24 aug 2021 kl. 18:10

Att kremlorna på bilden är ätliga är säkert, men inte vilken/vilka arter de tillhör. Merparten tillhör nog samma art, och jag gissar mandelkremla. I skogen såg de unga exemplaren ut som kastanjer ungefär, med en variation i varma bruna färgtoner. Små bollar i barrförnan, ofta vid rötter. Skivorna går mot gult i de lite äldre exemplaren.

Utöver eventuell hjälp med identifieringen så skulle jag uppskatta om någon med mer erfarenhet av kremlor skulle kunna tala om ifall det är ...mer…

0 489 visningar
6 svar

Är det matsvamp?

Jia

23 aug 2021 kl. 21:49

Södra om Stockholm växa på Open gräs och mossa marken.

0 521 visningar
2 svar

Brokkremla?

Svampbobfyrkant

24 aug 2021 kl. 17:31

Mellersta Sverige hittad i blandskog. Kan det vara en brokkremla eller någon annan kremla?

0 405 visningar
2 svar

Okänd svamp under träplankor.

Adam Persson

24 aug 2021 kl. 08:44

Jag var och hjälpte Morsan att bryta upp några träplankor på landet pga att hon inte längre har styrkan till sånt arbete. Detta är i Göteborg, västra frölunda. Jag bröt upp plankorna och såg ett par röksvampar men bakom löven så växte några små och långa svampar fram, det har regnat förra veckan som in i bänken och har varit allmänt fuktigt. Jag doftade på svampen och fick bara en jordig doft samt unket träd. Svampen växer i jord och det är moss och gräs beläggning p...mer…

0 374 visningar
1 svar

这是什么蘑菇?能吃吗?

Yingda Wang

24 aug 2021 kl. 16:44

Limmared

0 548 visningar
3 svar

Violmussling?

Denise

24 aug 2021 kl. 14:38

Hej! Undrar om jag hittat en violmussling?
Funnen på fallen tall, massor av små fruktkroppar, undersidan lilaaktiga. Tycker inte den stämmer överens riktigt med bilderna jag ser på violtagging, denna ser inte riktigt ut att ha taggar, utan mer lameller som beskrivs när man kollar violmusslingen.
Södertörn.

Tacksam för svar :-)

0 453 visningar
3 svar

är svamp ätbart???

bichng

24 aug 2021 kl. 10:04

ser den häer svamp i blandskog,vet ej att man kan äta den,kan ni hjälpa mig?? tackar

0 533 visningar
3 svar

Kremla...?

the_engineeer

23 aug 2021 kl. 22:07

Plockade dessa på min gräsmatta i Arvidsjaur. Finns ett par tallar och granar i närheten. Väldigt mild doft och smak, ingen saft när man bryter en bit. Jag hittar dock ingen art som stämmer in riktigt med den ljusbruna foten, någon som vet?

0 519 visningar
1 svar

Svart trattkantarell?

PiaEL

24 aug 2021 kl. 09:40

Plockad utanför Heby i Uppland. Är det en svart trattkantarell? Är den ätbar? Hur tillagar man den? Som vanliga kantareller?

0 565 visningar
7 svar

Töreboda, vilken svamp?

Mangopin

20 aug 2021 kl. 12:44

Väldigt försiktig med vita svampar. Men då missar man ju en hel del också. Vill lära mig mer. Denna smakar tydligt mandel, gulnar vid tryck, ingen strumpa. Detta måste väl ändå vara en champinjon?

0 537 visningar
1 svar

Vilken jordstjärna?

Denise

23 aug 2021 kl. 20:19

Hej!

Jag undrar vilken typ av jordstjärna jag hittat?
Växer ca 10 stycken i grupp, omgivningen är mestadels skuggig, de växer på en gammal rest av löv samt mossa som blivit dumpat, som sjunkit undan och förmultnat. Övrig omgivning är tall och asp. Har ej plockat någon, jag kan göra det om det behövs.
Misstänker Blomjordstjärna själv.
Söder om Stockholm.

0 380 visningar
6 svar

Visst är det Nejlikbrosking??

LindaÅ

23 aug 2021 kl. 17:24

Hittat i vår trädgård, många dessvärre rätt torra. Men visst går denna äta?

0 552 visningar
2 svar

Karl Johan svamp?

Lelle

23 aug 2021 kl. 00:09

Har tidigare idag hittat dessa i barrskog runt i Mälardalen.
Vill lära mig mer om matsvampar, är i lärofasen och tar tacksamt emot experthjälp!

0 356 visningar
0 svar

Ploka svamp

Ola

23 aug 2021 kl. 17:32

Åk till jogersö Oxelösund,  1
Vreta getsgiveri 2
Våtmarker Oxelösund 3
Stigtomta skogar 4
Vid Ramunds arsle nr 5 . Deta var mina favoriter nu har jag nya störe stellen

0 410 visningar
1 svar

Giftig?

Seija

23 aug 2021 kl. 10:30

Undrar om denna är giftig? Hittades i mossig granskog strax utanför Stockholm.

0 346 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

Seija

23 aug 2021 kl. 10:31

Inte direkt i toppskick. Hatten ser ut att ha haft en topp.

1 481 visningar
5 svar

Artbestämning / ätliga?

IsabelH

22 aug 2021 kl. 21:18

Vi är nybörjare men hittade dessa i hagaparken i Stockholm. Blandad löv- och barrskog. Vi tror att vi hittat några kremlor, en stor mandelkremla (uppe till vänster) och några mindre, möjligtvis tegel- eller senapskremla? All hjälp uppskattas!

0 893 visningar
1 svar

Äldre Karl Johan el annat?

Lelle

23 aug 2021 kl. 00:16

Är det riktigt att dessa är äldre Karl Johan? Kan man fortfarande äta dem el har de passerat bäst före datum? Funna i blandskog utanför Västerås.

1 646 visningar
3 svar

Typer av soppar?

Hargiwald

22 aug 2021 kl. 15:37

Varit ute i blandad skog och hittat några soppar. Har främst fokuserat på sandsoppar tidigare men vill lära mig sopparna bättre så jag i framtiden kan plocka exempelvis stensoppar, om jag väl har turen att springa på några i gott skick, trygg i att jag inte får med en gallsopp hem.

Har plockat några soppar för att öva lite artbestämning. Vissa lättare än andra, finns så jäkla mycket olika soppar. Jag kom fram till nedan - är jag rätt ute eller är jag ute och cyklar någonst…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone