Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 443 visningar
5 svar

Taggsvamp

Lena M

24 sep 2009 kl. 08:33

Är det någon som kan avgöra vad det är för taggsvamp på den difusa bilden ?
Svart/brun med vit kant, ljustgråa taggar, växte i barrskog.
Svartvit taggsvamp ser jag att det finns, är det den eller ???

0 1702 visningar
17 svar

Hjorttryffel.

svampstaff

22 sep 2009 kl. 18:39

Och smal svampklubba, verkar vara olika tryfflar, men vet inte vilka?

0 555 visningar
5 svar

Svart taggsvamp?

Dieter Endom

24 sep 2009 kl. 08:45

kan detta vara svart- eller svartvit taggsvamp? Kanske är det samma art som Lena M frågar om i sin tråd! Tacksam för svar.

0 403 visningar
7 svar

Röksvampliknande

Svampnörden

21 sep 2009 kl. 00:03

Idag var det extra roligt i skogen, jag hittade två svampar jag aldrig sett förrut. Den första lät jag kompisen ta foto på med sin mobilkamera som är bättre än min så de får ni se imorgon. Den andra svampen såg ut som en tryffel eller röksvamp men växte ur ett avsågat sly. Ytan var grå men inte med något “skinn”, kroppen var vit rakt igenom och stor som en pingisboll. Området där den satt fast i slyet var stor som en femtioöring. Kroppen var lite fastare än en blek taggsvamp…mer…

0 336 visningar
8 svar

hemma igen...

Dieter Endom

23 sep 2009 kl. 11:33

med behov av mycket hjälp!
Efter att varit på landet hela sommaren (utan dator)är minneskorten fulla med bilder av kända och okända svamparter. Jag hoppas få hjälp med de okända och är glad över att kunna visa några rariteter!
Vad är detta? Kan det vara en rottryffel?

0 572 visningar
3 svar

Regn runt Stockholm

Nina H, Sthlm norr

23 sep 2009 kl. 15:24

Har lovat ta med en vän ut på svampplockning nästa helg, men vart åker man? Hade tänkt mig söderut, men i svamprapporterna såg jag att det är torrt även i Huddinge som är det enda stället söder om stan jag kan.
Var, i närheten av Stockholm, har det regnat lite mer?

0 410 visningar
7 svar

Pyttesmå... ???

Gula

22 sep 2009 kl. 16:08

Hittade dom här fina små svamparna på ett hygge. C. 2-3cm höga, doftade svagt ‘svamp’. Vet nån vad dom kan heta??

0 320 visningar
9 svar

Olga från Volga!

"JAS" Helsingborg

22 sep 2009 kl. 07:22

Jag har så jag kan ge bort 2st. Olgor. Någon som är intresserad i dessa svampfattiga tider.

0 341 visningar
1 svar

Honungsskivling eller nåt annat?

Pita

23 sep 2009 kl. 23:14

Kan det vara honungsskivling jag hittat för ett par dagar sedan?

0 247 visningar
2 svar

Vilken ticka?

Gula

23 sep 2009 kl. 22:45

Hittade idag på en hög stubbe av björk eller asp. Kan också vara al. I ett väldigt blött område med diverse buskar och träd.

0 1092 visningar
4 svar

Gräsmattesvamp - giftig?

Cecilia

20 sep 2009 kl. 11:58

Hej!

Vi har massor med svampar i gräsmattan, vet någon vad det här kan vara?
De växer nära en lönn, ett päronträd och ett par större buskar.
Bättre bilder kan ordnas om det behövs!

0 344 visningar
2 svar

Frostvaxing?

RasBohlin

23 sep 2009 kl. 22:10

Kan det vara den?
Tycker inte den har så speciellt gula skivor…

0 321 visningar
4 svar

Hurra!

RasBohlin

23 sep 2009 kl. 21:19

Idag när jag var ute och hämtade dasslock-stora trattkantareller, hittade jag äntligen, för första gången rökslöjskivling! =D
En liten kantarellmacka blev det allt också...

0 356 visningar
6 svar

Har ingen aning!!

Ewa lilliesköld

23 sep 2009 kl. 20:31

Vad i all sin dar är detta???
:-)
Vid foten av en ek, konsistens som en kantarell; köttig, fast och trådig ca 15 cm i diameter.
Lukten påminner om när man gratinerar en smörgås med halvstark ost på!!

0 300 visningar
1 svar

Til Svampstaff

Ingvild

23 sep 2009 kl. 21:19

Har forstått at du giller oxtungesvamp. Jeg fant jo mitt første eksemplar for få uker siden, men etter det, har de dukket opp flere ganger. Det må være noe med denne sommeren?
Så her er en liten bildeserie til deg ;-)

0 317 visningar
1 svar

Vad ska jag plocka nu?

Andreas Norlin

23 sep 2009 kl. 18:18

Jag är nybörjare på svampplockning och funderar vad jag kan hitta för ätbart ute i skogen nu om jag går ut? Jag bor utanför Luleå...

0 254 visningar
3 svar

Vad är detta?

Zarl

23 sep 2009 kl. 20:10

Vilken svamp är det på mina foton. Växte bland trattkantareller.

0 357 visningar
1 svar

Konstig brun fotlös svamp

Robert Kaleta

23 sep 2009 kl. 20:06

I de utbrända skogarna nära Nödinge fanns det en hel mörkbruna, fotlösa svampar. Ser ut som urholkade karljjohan hattar.Svarta när man lyfter upp dem. Hade ingen kameran den dagen heller..

0 424 visningar
27 svar

Vilken svamp drömmer du om att hitta?

Stefan i Småland

19 sep 2009 kl. 22:14

Efter mer än fem år av min svampkariär har jag ännu inte funnit någon Stolt Fjällskivling. Jag tycker denna svamp är så vacker och önskar att jag kunde hitta någon.
Vilken svamp drömmer du om att hitta?

0 302 visningar
3 svar

cortinarius

HIK

23 sep 2009 kl. 16:56

En ganska liten svamp höjd och bredd c.a 4cm, gräddfärgad även delad, skivorna något mörkare, besk smak, lukt något sötaktig vet inte riktigt vad det luktar täta skivor, tydlig brun velumring
något klibbig både hatt o fot i bokskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone