Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 360 visningar
4 svar

cinnoberspindling?

Lill

9 sep 2009 kl. 07:23

Finns cinnoberspindling här uppe i Västerbotten?
Hittade spindlingar i går som jag trodde var rödskivig kanelspindling, men de hade så tjock fot. När jag såg HIKs bild på hans spindling tror jag det är sådana jag hittade.

0 271 visningar
3 svar

Mycket vit flugsvamp

Annamaria, Dalarna

14 aug 2009 kl. 07:54

Det ser ut att bli mycket vit flugsvamp i år, kommit en hel del redan här i Dalarna. Hoppas ingen äter dom bara….dom ser ju så goda ut.

0 334 visningar
2 svar

svamp me skolan :D

Hampus 9 år

9 sep 2009 kl. 15:43

hehehe, hitta lite svamp me skolan(vi hade ingen kamera), jo de va blandannat vit flugsvamp, röd flugsvamp, lömsk flugsvamp, kantarell, pluggskivling, toppig giftspindling, stolt fjällskivling o honungsskivling :D

0 255 visningar
6 svar

mystiskt

Hampus 9 år

6 sep 2009 kl. 19:37

jo, nä ja va i järvafältet så såg ja två lömska flugsvampar. ja trode bara de fanns i södra sverige men e ja den första att ha sett den i järvafältet?

0 723 visningar
5 svar

En undran om giftsvamp

Hannalena

9 sep 2009 kl. 08:49

Jag och maken var ute och plockade trattisar igår (eller, det blev mest kantareller faktiskt)... Så kom vi att prata om Toppig giftspindling.Räcker det med att man äter en enda för att det ska vara dödligt farligt?

Känner att jag måste klargöra att vi alltid rensar och synar svampen vi tar hem mycket noga. Men man läser ju rätt ofta (tycker jag) om förgiftningsfall, är det då så att de plockat större mängder fel svamp eller har det smugit sig in en enstaka i trattis-korgen tro…mer…

0 1526 visningar
8 svar

rena naglar efter svampplock och rensning?

hannah k-holmen

8 sep 2009 kl. 11:45

jag efterlyser bra tips på hur man får rent händer och framförallt naglarna efter man gått lös på svampen? skrubbar febrilt med hård nagelborste, men de blir inte helt rena. till på köpet jobbar jag i ett yrke där vi måste ha “välmanikyrerade” händer. snälla ge mig något bra husmorsknep!

0 515 visningar
15 svar

Verle gammelskog

"JAS" Helsingborg

8 sep 2009 kl. 22:10

Förra veckan (måndag) drog jag iväg mot Värmlands sköna landskap, på vägen dit tittade jag/vi in i “vår” skog. Tyvärr så stämde inte kartan so man kan ladda ner från “Ett klick” inte överens med verkligheten. Det har tillkommit en del skogsvägar som inte är med på dras karta. Men med lite tur och mycket envishet så tror jag nog att jag hittade “vår” del av en rätt så behaglig skog med en hel del små vattendrag och en hel del kuperad terräng och både gammal och ung skog. De…mer…

0 766 visningar
1 svar

Murklor i september?

Watzarna

9 sep 2009 kl. 11:54

Hej.
Kan någon tala om vad vi hittat? Vi hittade likadana förra hösten och vart lika undrande då.
Vi tycker att det påminner om någon slags murkla men kan inte hitta exakt samma svamp på olika bilder vi tittat på.

0 240 visningar
1 svar

Identifierings hjälp.

Rasmus

9 sep 2009 kl. 12:37

Hej, jag undrar vad detta kan vara för sort, växer som kluster.
Ihålig fot, svarta sporer (se bild.)

0 414 visningar
3 svar

Vad är detta?

Jennifer

9 sep 2009 kl. 12:05

Dessa hittade jag i skogen. Mkt tall och en, kalkrik mark. Växer i grupper. Gotland. Luktar som champinjon.. gott, men det är ju inte en säkerhet för ätbar svamp.

0 1121 visningar
12 svar

finska piroger

Draken

7 sep 2009 kl. 22:03

jag skulle vilja laga till typ Drömmer om piroger med svamp, ska jag tänka blandsvamp och lök eller kremlor? degen ska den vara vanlig typ med vetemjöl vatten, eller helst skulle jag vilja ha ett riktigt bra recept som är utprovat, det blir lite för fett med de där färdiga smördegarna som man kan köpa frysta. Här kanske finns någon som kan tipsa?

0 415 visningar
2 svar

Torkad fjällskivling

Godis är gott

9 sep 2009 kl. 09:15

Jag har ganska mycket torkad fjällskivling, relativt stora bitar. Är det någon som kan tipsa om vad jag ska göra med dem, t.ex. blir de bra om man blötlägger och sen steker eller?
Eller borde jag göra mjöl av alltihop?

0 275 visningar
10 svar

I dag hittade jag....

anithau

8 sep 2009 kl. 19:06

Ullticka. Stor del lågan var täckt av denna.

Serie 1, bild 1
bild 2 - en lav, vilken?
Vet någon?

0 309 visningar
2 svar

någon som vet

Anna

9 sep 2009 kl. 09:02

behöver hjälp med att art bestämma dessa

0 746 visningar
7 svar

Taggig röksvamp

Uno Skog

8 sep 2009 kl. 14:58

Antar att detta är en Lycoperdon
Har googlat lite och funderat om det kan vara foetidum eller nigrescens. Luktade tyvärr inte på den i färskt tillstånd. Foetidum antyder väl att den doftar. Min första tanke var echinatum - igelkottsröksvamp men sån tur har jag väl inte haft. Den ska ju dessutom växa i ädellövskog och inte i den miljön som jag hittade den i. Ravinskog med gran och lite asp. Möjligen kan det finnas något inslag av rikare mark.

0 596 visningar
7 svar

Kastanjesopp

Tina Nordberg

8 sep 2009 kl. 21:16

Visst är det?

0 501 visningar
14 svar

Vikten av att rensa noga

MariaW

8 sep 2009 kl. 08:45

Även som rutinerad plockare av trattkantarell så måste man vara observant när man finrensar sin svamp. Se bara vad som följde med vid gårdagens plockning.

0 354 visningar
1 svar

Växttider??

Maggan

8 sep 2009 kl. 21:19

Jag undrar hur lång tid det tar för ex en Karl-Johan att växa upp till plockbar storlek.
Om jag t ex är ute på svamptur på tisdag. Hur många dagar bör det gå innan jag kan räkna med att gå tillbaka och hitta nya svampar?

0 293 visningar
2 svar

musseroner

greger

8 sep 2009 kl. 19:29

hej hittade dessa musseroner i fjol i gammal granskog.
är det någon som vet vad det kan vara?
ej fjällig. hatten ca 15 cm i omkrets svarta fläckar på skivorna
tacksam för svar
greger

0 233 visningar
2 svar

spindelskivling-ovanlig?

greger

8 sep 2009 kl. 20:46

hej
ännu en bild fr ifjol
gammal granskog växte sent slutet av sept hatten ca 5 cm i diameter
är det någon som vet vilket undersläkte den tillhör?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone