Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 398 visningar
26 svar

bladar och ger!

Robban O-hamn

27 aug 2009 kl. 21:56

Kräftfiske på schemat i dag, men några svampar dök ju upp. Första försöket med ny kamera så det är lite si å så. Har inte satt mig in i finnesserna än.
Bild ett kanske slemmurkling.
Bild 2 och 3 inte en aning men liknar någon mussling!

0 248 visningar
3 svar

Plocka goliat i södra Sverige

Micke /Tälje

29 aug 2009 kl. 07:59

Tycker verkar en del tro att goliatmusseron bara går att hitta på tallhedar i Norrland. Detta är helt fel, lägger därför in en länk som visar hur man lättast hittar goliat i södra Sveríge.

Vem har sagt att det måste vara tallhed för att hitta goliat?

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusser...

Sån här mark har du säkert någonstans i dina trakter. Själv har jag hittat en hel del goliat på sån mark kring Södertälje

0 442 visningar
14 svar

ÄNTLIGEN!

Skogsmullan i Skellefteå

28 aug 2009 kl. 22:38

Så har äntligen Goliatmusseronen behagat titta upp upp på tallheden i Skellefteå!

0 180 visningar
2 svar

Trädgårdssvamp

K-G

29 aug 2009 kl. 07:08

Vad är detta för en svamp?
Är den ätlig?
Den växer i gräsmattan. Den luktar som en champion och är krispig att bryta.

0 327 visningar
3 svar

Lömsk fingersvamp?

Egon

28 aug 2009 kl. 20:18

Funnen i näringsrik bokskog i
närheten av Ängelholm.Foten är vit
och topparna gula. Går det att artbestämma den med dessa uppgifter?

0 428 visningar
14 svar

Stor vårtrattskivling?

Jan A, Uppsala

28 aug 2009 kl. 11:46

I maj förra året hittade jag stor vårtrattskivling, Clitocybe vermicularis, och fick den granskad. I år kom inga på den platsen – alltför torr vår tror jag…
I går, 27/8, hittade jag dessa i samma rika område, men i äldre granskog. Det finns uppgifter (Ryman) om att den kan förekomma också på hösten. Det kanske är efter alltför torra vårar, i likhet med vårmusseronens septemberförekomster?
Eller är det här en annan Clitocybe. Tips tack! (Den luktar INTE mjöl)

0 278 visningar
2 svar

Äta goliat på rest i Göteborg

Micke /Tälje

29 aug 2009 kl. 00:21

Skapar en ny tråd kring detta om det kan vara fler som vill läsa om detta. Vore trevligt att höra om någon har provätit där!

Och i trakterna av Göteborg går det ju tydligen bra också att få provsmaka goliat på restaurang.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/09/t-goliatmusseron-p-thors...

0 4043 visningar
14 svar

Olika kantareller

zingo

26 aug 2009 kl. 13:00

I forumet diskuteras mycket om kantarellernas färg och form och jag har länge trott att kantarell är just bara kantarell.
Jag tycker att de jag hittar och hittat spänner över samtliga beskrivningar på de olika sorterna. Jag har förbryllats över dess varierande utseende och växtsätt men har alltid trott att de “bara” varit flexibla -
trots att en del är mycket fasta och kompakta i köttet andra tunnare trådigare och segare. Endel är runda i formen likväl som jag finner krusiga och ...mer…

0 188 visningar
1 svar

Karl-Johan?

MAPPE

28 aug 2009 kl. 15:10

Är det någon som har klämm på om det är några kj på g ps norra skaraborg

0 271 visningar
0 svar

Irene?

svampstaff

28 aug 2009 kl. 23:45

Kan du vid tillfälle kika på fingersvampen i min tråd “vanliga svampar”
Fick en feeling för anisfingersvamp? tycker inte riktigt det stämmer med kamfingersvamp.

0 352 visningar
2 svar

Vad är det

Ulf Sch

28 aug 2009 kl. 22:18

Skivling. ljusbruna skivor, vitt kött, och hattens ovansida mellanbrun och finluden. Diameter 8 cm.

Foten, som tjocknar nertill, är mörkbrun och sammetsluden.

Luktar gott. Vad är det?

0 281 visningar
3 svar

Organiserad plockning?

Gunhild Nordås

28 aug 2009 kl. 22:15

Vad menas med organiserad plockning? Då betalar Svamp i Norr 100 kr/kg för goliatmusseroner, så står det i en artikel i Västerbottens kuriren i dag.

0 185 visningar
1 svar

Fråga till gunhild

Helena i Uppsala

28 aug 2009 kl. 18:22

gunhild: Du som verkar kunna det här med goliat. Jag har tittat i din svampdagbok (http://hem.passagen.se/nyergu/svampdagbok.htm)

När man läser den så verkar det som vart eller åtminstone vartannat år blir ett goliatår. 2007 var tydligen jättebra för goliat och i år skriver du ju också att det har börjat komma en hel del av dem. Hur kunde en svamp som verkar förekomma så pass frekvent har varit nästan helt okänd för bara 10 år sedan?

Jag tycker jag har läst på nätet och ...mer…

0 359 visningar
15 svar

Frågor från ekhagen.

Stefan hbg

28 aug 2009 kl. 18:49

Har jag hittat min första Oxtungsvamp? Växte invid foten på en Ek, spännande.
2 å 3 Svartnande äggsvamp kanske?
Stor sak, som en tennisboll ung.

0 274 visningar
4 svar

Vad är detta?

Klara

28 aug 2009 kl. 16:35

Behöver hjälp att identifiera dessa

1. Bruna med vit kant. Små “taggar” undertill. Väldigt seg konsistens, går knappt att dra isär med fingrarna.

2 Rödbruna i färgen. Ser nästan ut som kantarell.

3 Gul undertill, brun på toppen.

0 438 visningar
9 svar

Arter som fattas

Karl S

28 aug 2009 kl. 16:22

Det kryllar av svamp i Dalarna, och även om det inte har kommit igång riktigt i Mälardalen och Kgl. Hufvudstaden, finns det en hel del där oxo.

Men märkligt i år är att följande arter, som annars är så vanliga, nästan saknas i år. Jag kanske har sett dom en eller två ggr:

Svartringad flugsvamp, Amanita porphyria
Mjölskivling, Clitopilus prunulus

Har ni andra såna erfarenheter?  Kan vi lägga ytterligare ex. till listan?  Jag har för mig att det finns fler men har glömt vilk…mer…

0 321 visningar
6 svar

Gyttrad... ?

Gula

28 aug 2009 kl. 20:14

Kan det här vara gyttrad röksvamp? Har sett den flera gånger tidigare men den har alltid varit slät, nästan glänsande! Har jag bara kommit i ‘rättan tid’ eller är det nåt annat??

0 535 visningar
16 svar

Champnjon?

Cristine

1 aug 2009 kl. 17:28

Hittade denna på min tomt bredvid en gammal stubbe. Det växte fler bredvid. Kan det möjligtvis vara en champinjon? Skivorna var beigegula och vågiga, men den var alldeles nyfödd.

0 227 visningar
0 svar

Gyttrad... ?

Gula

28 aug 2009 kl. 20:07

Kan det här vara gyttrad röksvamp?? Har sett den flera gånger förut men den har alltid varit slät, nästan glänsande! Har jag bara kommit ‘i rättan tid’ eller är det nåt annat??

0 187 visningar
2 svar

Vilken svamp?!?

Ann-Christine

28 aug 2009 kl. 18:39

Hittar inte någon bild som passar in på denna svamp. Foten känns som sammet. Växer på tallhed. Namn?
Ätbar?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone