Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 444 visningar
2 svar

Kremlor

Lena M

21 jun 2009 kl. 20:12

De första kremlorna såg jag idag och får det till bleknande björkkremla.
Så ett fågelägg på marken, tyvärr suddig bild, vilken fågel lägger turkosa ägg med mörkare prickar ?

Till sist klubbmurkling där jag tycker färgerna är häftiga.

0 450 visningar
13 svar

läderboll?

svampstaff

19 jun 2009 kl. 20:36

På öppen kalktorräng?
Glad midsommar ni som inte arbetar:(

0 252 visningar
1 svar

Kremlor redan?

Jimmy Lindberg

21 jun 2009 kl. 21:43

När jag var ute i skogen idag så såg jag en mängder av kremlor, tyvärr tog jag inte med kameran så att jag kunde fotografera, men jag är väldigt säker på att det var äggkremla, men är det inte lite väl tidigt?

0 304 visningar
6 svar

Från dagens utflykt

NadaL, Umeå

20 jun 2009 kl. 23:38

Serie 1.

Fjärilen är sorgmantel tror jag, men vilka hyresgäster är under klibbtickan vet jag ej.

0 331 visningar
6 svar

Inte bara svamp

Irene A

21 jun 2009 kl. 20:13

Det verkar vara sparsamt med fynd av toppmurkla i Norrlands inland - här kommer i alla fall ett till från Vilhelmina (bild 1)

Smörbollarna hade börjat slå ut lagom till midsommar, vilken gynnare kan det vara som kalasar på dem..?(bild 2)

Misstänker att det här är videskorpa (Cryptomyces maximus), någon som känner igen den?
De svarta områdena är ca 15 mm långa och sitter på en tunn videkvist (osäker på videarten.. bild 3)

0 292 visningar
3 svar

Vårmusseroner

Kjell Jogrenius

21 jun 2009 kl. 14:34

Några bilder från ÅLAND

0 483 visningar
1 svar

trattöra/vårtratt?

svampstaff

21 jun 2009 kl. 20:30

Hittade ett par svartaktiga små tickor med fot, skuggigt i en blöt sandslänt efter en väg.Eller nån skinnticka?
Dålig bild tyvärr.

0 508 visningar
9 svar

Stiftsvamens olika stadier

"JAS" Helsingborg

21 jun 2009 kl. 17:08

Här kommer en orgie i Stiftsvampen Stemonitis axifera olika stadier. det blir 4 serier.

0 538 visningar
23 svar

Glad midsommar

"JAS" Helsingborg

19 jun 2009 kl. 09:00

Inga bilder eller så bara en önskan om att ni alla får en GLAD MIDSOMMAR:)

0 418 visningar
3 svar

10 min från Lund

H-O T på Hvilan

20 jun 2009 kl. 22:27

Utvecklingen av en svavelticka på 3 veckor, Linnebjer naturreservat.

0 321 visningar
8 svar

Murkelfest

NadaL, Umeå

18 jun 2009 kl. 23:20

hade vi idag.

Serie 1

1.1 Äntligen hittade jag toppmurklan.
  Yes!

1.2 och 1.3
Vid roten av en björk?

0 302 visningar
6 svar

Nu puttrar det i köket

Ola H

19 jun 2009 kl. 14:46

Nu puttrar de första gula i pannan. Dryga 2 deciliter. Blir väl färdigt ett par matskedar var åt frugan o meg.

Måste bara kolla om jag är först i år? :-)

0 306 visningar
5 svar

Tusentals i granskog....

Ewa lilliesköld

16 jun 2009 kl. 18:22

men vet någon vad den heter? :D

0 275 visningar
1 svar

Bleka skålar, igen

Lena M

20 jun 2009 kl. 18:47

På två lokaler idag såg jag små ljusa skålsvampar, visst måste det vara “liten blekskål” ?
Alldeles bredvid växte de här, lerjord och kant på bäckravin, vad ?
Och ett tiotal goda skogs- eller snöbollschampinjoner som växte i öppen granskog, barrmatta. Goda vet jag, för det blev tillbehör till middagen

0 424 visningar
4 svar

pokalmurkla.

svampstaff

19 jun 2009 kl. 22:07

Eller blek pokalmurkla?
Den jag fann för några dar sedan?
Blek stämmer ju bättre enligt litteraturen, men dom kanska måste micras då?

0 332 visningar
3 svar

Vad är det här?

Helen i Bro

20 jun 2009 kl. 14:02

Mycket liten svamp? på gammal gran vid Mälaren. Någon som har en idé om vad det kan vara? Bilden är från 4:de april i år.

0 339 visningar
2 svar

Vad är detta?

gunhild i Kåddis

20 jun 2009 kl. 11:17

Denna lilla svamp växer på en enbuske. Kan någon hjälpa mig med namnförslag?

0 280 visningar
4 svar

Champinjoner

Lena M

20 jun 2009 kl. 08:15

Hoppas alla vaknat pigga och nytra för det ser ut att bli en dag med aningen sol.
På kommunens gräsmatta hittade jag två champinjoner i gårkväll men utseendet förbryllar mig lite.
Hattarna är så sprukna och det kan ju inte bero på torka presis. Förra sommaren plockade jag snöbollch. på samma plats, kan de vara sådana iaf. ?
En annan ljus skivling fanns också där liksom gott om nejlikebroskskivling.
Vad tror ni om champinjonen ?

0 342 visningar
7 svar

Nya skålar.

svampstaff

18 jun 2009 kl. 18:13

Trots ÖSregn hittade jag fyra kronskålar till:)
Men väntar på bättre väder för en nogrannare inventering.

0 437 visningar
15 svar

Lite skålar från igår och idag.

"JAS" Helsingborg

15 jun 2009 kl. 22:39

är osäker på om det är samma art i 1an och 2an men misstänker 2 arter, vad säger ni? Här kommer serie 1. på boklåga helt utan fot.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone