Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 261 visningar
3 svar

Blåaktigt på murken pinne!

Ewa lilliesköld

22 jun 2009 kl. 22:46

I granskogen hittade vi detta blåaktiga.. vad kan det vara?

0 243 visningar
5 svar

hans Bajssvamp

klas jaederfeldt

21 jun 2009 kl. 23:47

vad menar du med bovina, finns det en Peziza bovina? eller?
i Danskarnas nycklar kommer jag bara till “på skit” P.vesiculosa och P.fimeti, var kan jag läsa om ” bovina”

0 445 visningar
22 svar

Kan jag få lite hjälp - tack?

anithau

20 jun 2009 kl. 15:26

Alla arterna som finns på bilderna växer på samma låga.
Jag tror sälg. Växte mycket sälg runt om. Lågan var nästan helt avskalad.

Bild 1-3, Sommarticka med tillhörande baby??

Bild 4 - Ögonskål?

Bild 5-6 - Där är jag osäker.

Tacksam för hjälp

0 410 visningar
9 svar

Det finns små

Jan A, Uppsala

22 jun 2009 kl. 19:47

Midsommardagens kväll fick jag tillåtelse att göra en liten utflykt på egen fot; faktiskt den första efter exkursionen 19/4!
I en lund med mest hassel, asp och sälg växte serie 1 på en sedan länge barklös, nedfallen sälgstamdel.
Trodde först det var ett par fågelskitar, men icke! Storlek/bredd 8.6 mm, det näst minsta i tickväg jag sett. Det allra minsta var kompisen som bodde några meter bort på samma låga. Tyvärr hittade jag inte den bortskurna vedflisan med denna, betydligt ...mer…

0 282 visningar
7 svar

Också på gammeleken!

Ewa lilliesköld

22 jun 2009 kl. 22:08

På lågan på samma gamla ek. Men vad???

0 239 visningar
5 svar

På gammeleksfoten

Ewa lilliesköld

22 jun 2009 kl. 22:19

På foten av samma ek fanns detta. Någon som vet vad det är?

0 195 visningar
1 svar

På samma gamla ek!

Ewa lilliesköld

22 jun 2009 kl. 22:01

Detta växte där också, fast på den kvarstående stammen! Någon….?

0 290 visningar
9 svar

En gulaktig svamp.....

Ewa lilliesköld

18 jun 2009 kl. 18:51

som jag hittade häromdagen. Är det någon som kan den?

0 658 visningar
5 svar

Blek nagelskivling?

Mikael

22 jun 2009 kl. 14:00

Under “En gulaktig svamp….” har diskuterats bl.a. blek nagelskivling, eventuellt i trädgårdsmiljö också.
Då undrar jag om dessa tre är blek nagelskivling?
De två första växte i gräsmatta i trädgård och den tredje i mossig granskog.

0 205 visningar
3 svar

Murklor och skålar

gunhild i Kåddis

22 jun 2009 kl. 15:54

Nya toppmurklor har kommit på platsen jag besökte för två veckor sedan. I kväll ska jag överraska en väninna med dessa.
Hittade också vad jag tror är ögonskålar, dom växte på en stubbe i komposten hemma.

0 354 visningar
5 svar

Är det dags nu igen??

anithau

22 jun 2009 kl. 12:41

Sprang på en stor samling av dessa ca 20 st, på en lågstump - tall.
Jag tror att det är gifthätting.
Vill någon bekräfta el dementera.
Tack

0 391 visningar
5 svar

Svampar?

NadaL, Umeå

22 jun 2009 kl. 14:57

Håller på att ordna mina mappar före resan.Har många frågetecken.Behöver eran hjälp.
Tacksam för förslag.

1.Skivlingar som växer på träflis? Hittar inget som stämmer.

0 436 visningar
4 svar

Hätta?

NadaL, Umeå

22 jun 2009 kl. 15:13

Växer på murken gråallåga.Hatt 1,5-3 cm i diameter,fot 5-7 cm lång, ihålig och med mycelludd vid basen.Både lukt och smak påminner lite om ärtor.?

0 260 visningar
3 svar

Svamp?

Frida

22 jun 2009 kl. 18:27

Hej alla svampkunniga!
Dessa små rackare hittade jag idag. De växte i vitmossa i blöt (dyngsur efter allt regn) slåtteräng.
Har aldrig sett dessa tidigare, är det någon som vet vad det kan tänkas vara?

Tusen tack på förhand

0 443 visningar
15 svar

Lite bilder från Vuollerim

anithau

20 jun 2009 kl. 20:15

Sektion 1

Bild nr 1 - en puppa av något slag.

Bild 2 - Sångsvan med 6 ungar som var en timme gamla

Bild 3 Garnlav

0 328 visningar
3 svar

Musseronfunderingar...

Helena i Lund

18 jun 2009 kl. 15:30

I höstas hittade jag ängsmusseroner i en kohage. De växte i mer eller mindre öppna häxringar. Kan det vara så att vårmussar skulle kunna trivas på samma plats? Där växte även många stolta fjällskivlingar, och läderbollar. Fasen att jag inte kom att tänka på det förrän idag, nu är väl våren över…

0 382 visningar
11 svar

Kattfoten blommar...

anithau

21 jun 2009 kl. 19:02

Även i år blir det mycket “kattfötter”.
De har börjat blomma så sakteliga.
Visar några bilder.

0 336 visningar
17 svar

betsmarkssvamp.

svampstaff

21 jun 2009 kl. 20:07

Från idag.
Ganska fattigt ännu, men mkt.vitspröding bild1.
Sen följer ett par frågetecken(för mig)

0 301 visningar
4 svar

Vilken svamp?

Gula

21 jun 2009 kl. 23:30

Växer nästan inne i en granhäck och dessutom bakom en hästtransport, så väldigt mörkt! På platsen har det dumpats både det ena och det andra som utfyllnadsmaterial, mycket grus och sand!
Doftade inget särskilt och smaka gjorde jag inte!
I jorden finns både björk- och asprötter.
Obs! Det är inte vitspröding, den finns också här, så den känner jag igen!

0 384 visningar
13 svar

Inte svamp-orkidéer mm

Lena J

22 jun 2009 kl. 00:03

Vet att det här är ett svampforum men många har ju kunskap om så mycket annat i vår natur så jag tänkte be om hjälp här i alla fall!
Har varit på utflykt till två naturreservat här i Skellefteå kommun idag.(Blylodmyran och Brännberget)
Bägge är främst kända för sina orkidéer men även andra kalkgynnade växter finns här + mycket annat
Guckuskon känner jag igen men vad är de andra för blommor?
Bilderna:serie 1

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone