Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 276 visningar
2 svar

Blek kantarell

Jan A, Uppsala

24 jun 2009 kl. 22:54

Nyss i kvällsmörkret kom hustrun hem med dessa som vuxit på vanliga stället i kohagen - bland ek och björk m.m.. Jag orkar inte göra nån bättre bild - denna på 5 mm-rutor får duga.

0 214 visningar
5 svar

Resa.

Alf Pallin

24 jun 2009 kl. 19:59

Hej alla på svampguiden/forum. Nu packar jag och åker till Ukraina i morgon.

0 455 visningar
8 svar

fransriska?

svampstaff

22 jun 2009 kl. 21:12

hej på er!
idag har det varit grässådd för min del:(
Har glömt en svamp jag hittade i en parkmiljö, kalkrik sådan, ca 20cm stor?
kan det vara fransriska? Vad annars så här års?

0 277 visningar
1 svar

Söndagshättor

Jan A, Uppsala

24 jun 2009 kl. 18:28

Dagarna kommer i fel oornding nu, men det orndar sig nog…
I söndags gjorde vi en liten tur i olika skogar och hittade en hel del hättor. Tyvärr klarade jag bara av att skogsta någon enstaka bild, här en på rättikhättor, tillsamman med myggor ’ymnande’ i ett av småbestånden, minst ett 40-tal mycel. Det var otroooligt gott om dem här också förra året.

Nästa bild hemtagen, med den likaså ’ymnande’ luthättan - luktade iaf luthätta - som fanns på MÅNGA granstubbar, en l…mer…

0 225 visningar
0 svar

1 kantarell!

Bo Reyer

24 jun 2009 kl. 20:36

Kvällens försök att hitta kantareller på en vanligtvis tidig plats nära en större mosse strax utanför Sala resulterade i en enda “gredelin” kantarell samt ett otal myggbett!
Detta gav mig lärdomen att tusentals myggor är fler än en kantarell.

0 274 visningar
3 svar

rött skinn/ticka på tall?

svampstaff

24 jun 2009 kl. 19:29

Tall är inte min grej, men finns det bara tall, får man ju ta det man får.

0 269 visningar
1 svar

Hjälp med en hätta!

Ewa lilliesköld

24 jun 2009 kl. 16:31

Jag tror i alla fall att det är en hätta….men vad tror Ni? Växte i en lövnaturskog!

0 302 visningar
6 svar

Violett skål idag.

svampstaff

23 jun 2009 kl. 15:54

Tog en timma vid hasselbacken, övralid.
Hittade tre skålar med lång fot? violetta inuti, den största ca.6-7cm.
Kan det vara gulmjökig storskål typ?
Eller nån annan peziza?

0 249 visningar
7 svar

Vårmussar, premiärkantareller...

Jan A, Uppsala

23 jun 2009 kl. 19:51

...och en champinjon. Det fanns också annat, t.ex. gammal vitspröding.
Info för deltagarna i trollhandsexk. 19/4: Vårmussarna fanns här: P vid bommen, SSV 250 m, i en igenväxande/granplanterad kulturmark vi då inte hann med.
Serie 1. En del av vårmussarna i den blixtkrävande mörka granskogen.
Dagens tre arter hemma på bordet.
Serie 2. Champinjonen, rodnande, väldoftande och vackert fjällig - men tyvärr totalt maskäten.

0 423 visningar
3 svar

vit sprödskivling och Bajssvamp

klas jaederfeldt

21 jun 2009 kl. 20:48

har för första gången testätit vit sprödskivling,den har smak,men kanske inte min smak,kul att ha provat i allafall

bajssvampen (växer på spillning) (skålsvampen) får jag till Peziza fimeti (håller du med Hans?)

0 451 visningar
2 svar

På hägglöv?

NadaL, Umeå

23 jun 2009 kl. 19:51

Hittar inget som stämmer.
Tacksam för hjälpen.

0 355 visningar
8 svar

Svampfråga.

Alf Pallin

17 jun 2009 kl. 23:02

Växte ensam i fuktig granskog bland vitmossa. Hatt ca 6 cm, skivor glesa urnupna, fot ihålig trådig mycket spröd ca 20 cm hög och 5 mm diameter. Luktar inget speciellt, som svamp, smak obetydlig mild. Släkte eller art om någon vet.

0 254 visningar
5 svar

Bara vackert svavelgul!

Ewa lilliesköld

23 jun 2009 kl. 16:14

Det är imponerande att få se en sådan här…....

0 379 visningar
3 svar

Stemonitis smithii? forts.

Ewa lilliesköld

23 jun 2009 kl. 17:36

Serie 2

0 298 visningar
2 svar

Stemonitis smithii?

Ewa lilliesköld

23 jun 2009 kl. 17:34

Hittade många av denna så häftiga art idag på samma murkna låga!
2 serier

0 562 visningar
6 svar

Sommarticka?

NadaL, Umeå

22 jun 2009 kl. 15:31

1. Växer på björkgren. Allt stämmer med beskrivningen, porer små runda, men färgen på hatten? Van att se dom i ljusare toner.

2. På andra sidan av samma björkgren växer dom här “hornen”? Aldrig sett något liknande.

0 386 visningar
4 svar

Gula pinnar i lövskog...

Ewa lilliesköld

23 jun 2009 kl. 16:09

kanske på allåga, inte ett barr i närheten!
Kan någon?

0 273 visningar
7 svar

Rödaktigt skinn på gammal ek!

Ewa lilliesköld

22 jun 2009 kl. 21:56

Det här skinnet hittades idag på en mycket gammal ek, ca 400 år (blåstes omkull av Gudrun) är det någon som vet vad det heter?

0 626 visningar
5 svar

Konstig svamp i tvättstugan!

Baltzar

22 jun 2009 kl. 17:00

Hej Folkens,

Idag råkade jag hitta en vacker illgul svamp i taken på min tvättstuga. Jag bor i en gammal fastighet belägen i Centrala Malmö och tvättstugan finns i källaren.

Har aldrig sett denna svamp förr och skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge mig svaret på vad detta är.

http://i520.photobucket.com/albums/w323/kukpung/20090622911.jpg
http://i520.photobucket.com/albums/w323/kukpung/20090622903.jpg

0 397 visningar
6 svar

Nattsvammel.

svampstaff

23 jun 2009 kl. 00:45

Skulle vara intressant att veta hur man blir så duktig, så at man utan att bläddra kan bedömma olika svampar i miljö.
Har studerat bl.a Dan Olofssons strövtåg på omberg (intressant läsning Nada)
Faschineras av att vissa kan bedömma svampar själva utan er expertis?Eller är Dan och hagström m.fl dom verkliga experterna?
Har ju förstått att dom jobbar åt länstyrelsen? som inventerare eller?
Eller är dom utbildade mykologer?

Retar mig tyvärr på en sak, och det är att Mikael Hag…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone