Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 280 visningar
6 svar

Vad såg jag ?

Lena M

6 jun 2009 kl. 16:49

De på bild ett växte bland murkna mossbelupna stammar/grenar av al i utkanten av gammal granskog. Svampen har en fot på dryga cm. och är blank på insidan.
Den andra hittade jag i en brant bäckravin ( 2 ex ), skålen är matt och finkornig på utsidan, fot 2-3 mm. Tacksam för namn !

0 254 visningar
2 svar

Trattskivling?

Mikael

6 jun 2009 kl. 22:08

Gissar att detta är en trattskivling, men vilken?
Kan det vara dropptrattskivling, och ska den då heta Lepista gilva?

Har det klarnat lite med taxonomin ang dessa svampar?

0 290 visningar
2 svar

Toppmurklor i Botkyrka

Evus

6 jun 2009 kl. 00:20

Hej på er.

Kan det finnas en chans att hitta toppmurklor i Botkyrkakrokarna efter alla dessa dagars regn…....eller har det varit för kallt?

Jag är så sugen på att hitta dessa finingar.

Tackar för svar på förhand gör

0 240 visningar
1 svar

Klas !

Robban O-hamn

6 jun 2009 kl. 16:59

0 234 visningar
8 svar

Ett av fynden från dagens vandring

anithau

6 jun 2009 kl. 13:16

Denna blev jag glad över att finna idag - Fjälltickan.

0 346 visningar
0 svar

Inga toppmurklor i Skåne?

Jimmy Lindberg

6 jun 2009 kl. 19:09

Har någon hittat några toppmurklor i skåne?
Tex på Söderåsen eller i närheten av Helsingborg?

0 597 visningar
5 svar

Rekordtidigt

Jan A, Uppsala

5 jun 2009 kl. 17:28

De gulnande musseronerna under björkarna vid kökstrappan har aldrig förr visat sig så tidigt.
Lade med några hängen som prydnad. Nån som vill gissa?

0 294 visningar
1 svar

Slöjröksvamp?

Bo Reyer

5 jun 2009 kl. 19:11

Ang. Lena Melins tidigare inlägg undrar jag om det är värt att söka denna art i Salatrakten, särskilt vid gruvområdet. Enligt min mening finns förutsättningarna, kalkrik mark samt rikligt med hassel. Till saken hör att jag de senaste decennierna funnit violgubbe i närheten. Dock ej de senaste 2 åren. Någon med eller annan kunnig får gärna svara.

0 494 visningar
1 svar

Rotticka?

NadaL, Umeå

5 jun 2009 kl. 21:07

Den växer på undersidan av roten på en levande gran.
Dom unga fruktkroppar växer på en gammal ticka.

0 307 visningar
14 svar

Häftiga ringar...

svampstaff

4 jun 2009 kl. 20:13

Först en stor domarring, och EN häxring med 181 mussar! :)

0 212 visningar
4 svar

Falla som en fura.../ingen svamp !

Lena J

4 jun 2009 kl. 18:48

Åkte för att ta nya bilder på den förmodade sprängtickan i naturreservaret idag.
Men det gick inte alls!
Vägen dit är blockerad på flera ställen av omkullblåsta tallar.
Såg en ryttlande falk vid en liten tjärn. Stannade till och tog några bilder vid tjärnen.
Bilderna :

0 536 visningar
13 svar

Färgjustering

Östgöten

4 jun 2009 kl. 21:45

Ska försöka att förtydliga det här med färgjustering.

Om man vill återge färgerna så som ögat uppfattar dem
vid fototillfället, så finns det en del som kan göra att slutresultatet ser helt annorlunda ut, när man väl öppnar bilderna i datorn.

Orsaken till det oväntade resultatet kan vara kameran,
programvaran, fotografen (jo, jag har också glömt linsskyddet på)
och lite annat smått och gott.

NÃ¥got man kan rÃ¥ka ut för, är färgstick, att bilden blivit allt för grön, ...mer…

0 283 visningar
9 svar

NÃ¥gra ?

NadaL, Umeå

3 jun 2009 kl. 19:17

Har försökt lista ut själv, men är osäker.
Tacksam för era förslag.
På två starkt murkna granlågor växer dom här tickorna:

Serie1.
På första granlågan:

0 535 visningar
8 svar

Trivs på brandplats

Lena M

4 jun 2009 kl. 07:48

Vilken svamp är det måntro, växer där jag tidigare plockat toppmurklor och sett stubbskål.
Ingen utpräglad doft, smak tycker jag och det fanns relativt gott om dem.

0 292 visningar
3 svar

Svampfrågor ???

Lena M

4 jun 2009 kl. 16:17

I vÃ¥ras fick jag ju följa med en man ifrÃ¥n länstyrelsen Gävleborg och kolla pÃ¥ rökpipsvampen. Han inventerar sällsynta svampar i länet och har b.l.a hittat blÃ¥tryffeln men ville jag skulle hÃ¥lla ögonen efter “slöjröksvampen “.
Undrar hur stora chanserna är att hitta den, Har du Irene som bott i Dalarna hittat / sett den, eller någon annan av er ?

Jag önskade regn imorse och det fick jag, det skvalar ännu och är 6 grader. Bild på vallmoknopp som börjar bekänna färg !

0 601 visningar
9 svar

Kantareller !

Totte Gbg

2 jun 2009 kl. 22:26

DÃ¥ verkar det som om kantarellerna börjar att komma…

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=498686

0 854 visningar
17 svar

Sälgticka?

Ewa lilliesköld

1 jun 2009 kl. 23:22

Färg kanelbrun och substrat levande sälg, men vad är det tror ni?

0 780 visningar
9 svar

SLÖJSKIVLINGAR

Bo E

18 maj 2009 kl. 12:16

I lördags hamnade jag nära ett grustag där man hade kalhuggit ett område och bränt det.
Bland de brända stubbresterna växte ganska ymnigt av en gråbrun slöjskivling. Den var lite sämre i smaken än vanligtvis rökslöjskivlingen, men den var ganska torr och många ex. var närmast övermogna,
Dock inte alls bitter som den svavelgula.
Tror ni det var rökslöjskivlingen ändå?
Den växte gyttrad, men mer mellan stubbresterna än pÃ¥ dem, och det var närmast omöjligt att se vilket trÃ...mer…

0 227 visningar
0 svar

Linköpings svampklubbs sommarnotis

Jan A, Uppsala

4 jun 2009 kl. 09:56

finns nu ute och handlar om thailändska sporproblem.
http://svampklubben.org/juni_juli2009.html

0 752 visningar
26 svar

Skogsbränder

Lill

26 maj 2009 kl. 09:49

Hej allihopa!

Någon som vet om det finns någon information någonstans om när det har brunnit i olika områden?
Ska skriva ett projektarbete om ett skogsområde och i området jag valt finns det ganska stora brandljud på de största asparna. Skulle gärna vilja ha med i mitt arbete när det brann där.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone