Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej på er.
Kan det finnas en chans att hitta toppmurklor i Botkyrkakrokarna efter alla dessa dagars regn…....eller har det varit för kallt?
Jag är så sugen på att hitta dessa finingar.
Tackar för svar på förhand gör
Kan detta vara något
http://www.blocket.se/kalmar/Blaslampa__Primus__22062775.htm?ca=18&w=1
Har någon hittat några toppmurklor i skåne?
Tex på Söderåsen eller i närheten av Helsingborg?
Ang. Lena Melins tidigare inlägg undrar jag om det är värt att söka denna art i Salatrakten, särskilt vid gruvområdet. Enligt min mening finns förutsättningarna, kalkrik mark samt rikligt med hassel. Till saken hör att jag de senaste decennierna funnit violgubbe i närheten. Dock ej de senaste 2 åren. Någon med eller annan kunnig får gärna svara.
Ska försöka att förtydliga det här med färgjustering.
Om man vill återge färgerna så som ögat uppfattar dem
vid fototillfället, så finns det en del som kan göra att slutresultatet ser helt annorlunda ut, när man väl öppnar bilderna i datorn.
Orsaken till det oväntade resultatet kan vara kameran,
programvaran, fotografen (jo, jag har också glömt linsskyddet på)
och lite annat smått och gott.
NÃ¥got man kan rÃ¥ka ut för, är färgstick, att bilden blivit allt för grön, ...mer…
I vÃ¥ras fick jag ju följa med en man ifrÃ¥n länstyrelsen Gävleborg och kolla pÃ¥ rökpipsvampen. Han inventerar sällsynta svampar i länet och har b.l.a hittat blÃ¥tryffeln men ville jag skulle hÃ¥lla ögonen efter “slöjröksvampen “.
Undrar hur stora chanserna är att hitta den, Har du Irene som bott i Dalarna hittat / sett den, eller någon annan av er ?
Jag önskade regn imorse och det fick jag, det skvalar ännu och är 6 grader. Bild på vallmoknopp som börjar bekänna färg !
DÃ¥ verkar det som om kantarellerna börjar att komma…
I lördags hamnade jag nära ett grustag där man hade kalhuggit ett område och bränt det.
Bland de brända stubbresterna växte ganska ymnigt av en gråbrun slöjskivling. Den var lite sämre i smaken än vanligtvis rökslöjskivlingen, men den var ganska torr och många ex. var närmast övermogna,
Dock inte alls bitter som den svavelgula.
Tror ni det var rökslöjskivlingen ändå?
Den växte gyttrad, men mer mellan stubbresterna än pÃ¥ dem, och det var närmast omöjligt att se vilket trÃ...mer…
finns nu ute och handlar om thailändska sporproblem.
http://svampklubben.org/juni_juli2009.html
Hej allihopa!
Någon som vet om det finns någon information någonstans om när det har brunnit i olika områden?
Ska skriva ett projektarbete om ett skogsområde och i området jag valt finns det ganska stora brandljud på de största asparna. Skulle gärna vilja ha med i mitt arbete när det brann där.