Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 306 visningar
9 svar

Är det..?

Boman

1 feb 2009 kl. 21:44

Trollhand möjligen. Pyttelitet på sälg i vatten.

0 241 visningar
5 svar

Ännu en borttappad?

"JAS" Helsingborg

1 feb 2009 kl. 23:55

Tänk att jag inte skall hitta den borttappade mappen, risken är överhängande att den har åkt i papperskorgen känns det som. Det kommer att ta ett tag att återställa den i så fall så det blir en del repriser, hoppas ni har överseende med detta. Vad är då detta?

0 1185 visningar
14 svar

Trollhand / Sälg

"JAS" Helsingborg

1 feb 2009 kl. 22:46

Det pratas så mycket om olika salix arter i samband med Trollhand och jag ser att de flesta har dålig koll på detta släkte så här kommer lite sedan får ni leta vidare på nätet eller på andra ställen. Jan A. kan kanske säga vilka salix arter som är Trollhandens följeslagare.

bindvide (S. aurita) blekvide (S. hastata) daggvide (S. daphnoides) dvärgvide (S. herbacea) glansvide (S. myrsinites)
gråvide (S. cinerea) grönvide (S. phylicifolia) jolster (S. pentandra) knäckepil (S. fra…mer…

0 236 visningar
3 svar

Min första ticka :)

Mossning

2 feb 2009 kl. 13:10

Här är två bilder på min första ticka. Vilken ticka är det och hur stora kan tickor bli?
Den här är bortåt 50 cm bred.

0 348 visningar
13 svar

Jakten fortsatte

Lena M

1 feb 2009 kl. 12:29

på fm. trots mkt. snö.Besökte ett snårigt område med någon salixart de flesta buskarna / träden såg döda ut men det fanns allehanda tickor. Vad är det för arter ?

0 264 visningar
7 svar

Helgens fynd

Tina Nordberg Kolsva

1 feb 2009 kl. 20:14

På elen hittades, vad jag tror är

1.Ekkrös
2.Raggskinn
3.Korkmusslind under uppväxt.

0 472 visningar
31 svar

Upprop trollhand.

gunhild i Kåddis

19 nov 2008 kl. 07:41

Skulle vara intressant att veta vilka av er som hittat eller sett trollhand,Hypocreopsis lichenoides och på vilka trädslag den växte och var i vårt avlånga land. Bra om ni också kan säga om den växte tillsamman med kantöra.

0 255 visningar
1 svar

Via Virosa,

Gunhild Nyberg

1 feb 2009 kl. 20:36

eller bara en stig, men vart bär den hän? Kollade lite bilder och hittade denna som jag tyckta var ganska kul.

0 268 visningar
11 svar

Borttappade svampnamn

"JAS" Helsingborg

1 feb 2009 kl. 16:25

Letar och letar i mina trådar men de är så jäkla många! Jag har fått svar på dessa men som sagt hittar dem inte. Jag håller på pö om pö att gå igen alla bilder och sorterar och slänger och en del vill jag gärna ha svar på igen om det går. Serie 1., små tofsiga i slänt mot söder tillsammans med Lärk.

0 279 visningar
5 svar

En fråga

Nybörjare

1 feb 2009 kl. 19:06

Hej jag har en fråga.Man kanske inte behöver vara expert för att svara men jag är nybörjare.
Jag har förstått att det finns bra och dåliga kantarellår.Gäller detta dessutom för soppar?

0 781 visningar
11 svar

Gammal nästing?

Enelie, Linköping

29 jan 2009 kl. 22:53

Växte på knäckt gren av ek.
Jag vet inte hur tydligt det syns på bilderna men det var små gropar.

(Den gulaktiga får jag väl vänta med tills den växer till sig.)

0 1018 visningar
7 svar

Vintertagging.

Alf pallin

1 feb 2009 kl. 16:49

Hittade vintertagging idag, en liten fruktkropp högt upp på en tallgren. Visar bíld på dagens lilla svamp, och en bättre bild från tidigare fynd.

0 407 visningar
3 svar

Lästips svamo och natur

Helena

31 jan 2009 kl. 22:13

I länken nedan hittas många som jag tycker trevliga artiklar om djur och natur, däribland en del svamp.

http://www.naturochtradgard.se/lasvart.html

0 239 visningar
6 svar

Äntligen sol igen...

gunhild i Kåddis

1 feb 2009 kl. 17:05

I dag har vi kanonväder här runt Umeå, solsken (länge sen sist), minus 12 i morse och lagom mycket snö för skidåkning eller sparkåkning och promenad längs skoterspåren.

0 257 visningar
0 svar

Röksvampar från Linköpings Svampklubb

Jan A, Uppsala

1 feb 2009 kl. 19:16

Alldeles nyss kom Linköpings Svampklubbs februarinotis in via mail - handlar p, röksvampar! Se
http://svampklubben.org/feb2009.html

0 198 visningar
7 svar

Fint..

svampstaff

30 jan 2009 kl. 19:26

Som gumman fotar, om än inte svamp, men hon är iaf. med mig ut i naturen:)

0 376 visningar
9 svar

Lyckad dag

Tina Nordberg Kolsva

1 feb 2009 kl. 14:36

Var ute och tog en tur idag. Hittade fina vinterskivlingat i risigt vide. Trasslade in mig ordentligt och tappade balansen.
Som tur var fick jag hjälp, det fanns en gren att grabba tag i.
På den växer….......

0 498 visningar
30 svar

Jag måste dela med mig!

"JAS" Helsingborg

11 jan 2009 kl. 21:07

GretheF Skåne och alla ni andra i regionen. Idag var jag och kollade 2 av mina säkra ställen för Ostronmussling och Vinterskivling, ack, ack, ack. Jag hinner inte med att skörda på alla mina ställen och på dessa två fick jag endast ihop 5 lit Ostronmussling som var ok, resten var för gamla detsamma gällde Vinterskivlingen. Skördade 3 liter hattar men kunde ha fått ihop mycket, mycket mer av båda sorterna om jag hade haft tid att skörda vid fler tillfällen men det finns inte en ch…mer…

0 309 visningar
8 svar

Rejält krös...

Stefan HBG

1 feb 2009 kl. 15:26

Vad sägs om det här Gullkröset, som en mindre handboll ungefär.
Tycker det var en lite underlig form oxå, de jag hittat tidigare brukar växa “längsmed” lixom.
Sista bilden är på en som inte ville vara med på bild, synd det blev oskärpa:)
Härlig dag i skogen.

0 411 visningar
3 svar

Fina skogar?

svampstaff

31 jan 2009 kl. 00:19

Har hört det många gånger, att skogarna jag rör mig i är så otroliga?
Jag rör mig i samma skogar som ni andra?
Däremot lägger jag ner ett enormt arbete innan, genom forskning och studier av biotoper mm.
Så sluta ömka att ni har sämre föutsättningar(framförallt ni söderut)
För det handlar om tänk oxå, inte bara fladdra runt som vilsna hönor i skogen:)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone