Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 346 visningar
10 svar

Snälla hjälp mig !

NadaL, Umeå

2 jul 2008 kl. 11:16

Har en mäng namnlösa små svampar som vi hittat i den gammla lövskogen.

1. strecknagelskivling,Megacollybia
platyphylla ?

0 150 visningar
1 svar

Vad kan detta vara

Robban

2 jul 2008 kl. 20:29

Hittade bara detta i skogen idag. Torrt torrt och lite mer torrt.
Bollarna är som störst ca 10 mm tvärsöver.

0 159 visningar
0 svar

Tomt

Lena M

2 jul 2008 kl. 20:28

på matnyttig svamp men vad är det här som växte på en liggande björkgren, nån slags mussling eller ?
Och många av den här svampen efter vägkanten , björk i närheten.
Dåligt med blåbär men gott om smultron och kanske att hallonen kommer om vi får lite nedrbörd.

0 613 visningar
17 svar

Blek Alskräling?

Enelie, Linköping

25 jun 2008 kl. 23:25

...tror jag att detta är.

Lukt och smak obetydlig.

0 236 visningar
2 svar

Ganoderma lucidum ?

gunhild umeå

30 jun 2008 kl. 18:40

Dessa vackra tickor växer vid en tallstubbe i stadsdelen Haga i Umeå hos en svampkompis. Den har kommit flera år på varje ställe och den som klipper gräsmattan har fått stränga order att inte komma för nära stubben.

0 177 visningar
2 svar

Vilken kremla?

gunhild

30 jun 2008 kl. 20:52

Denna färglösa kremla växer i min gräsmatta intill tall och björk. Det är min första för i år-alltid lika kul när dom kommer.
Ska vi få en tidig svampsäsong i år?

0 305 visningar
6 svar

På talllåga?

NadaL, Umeå

29 apr 2008 kl. 10:14

Kan någon hjäpa mig med den här tunna skinn eller poring som växer på tallåga? Kan ej hitta något som stämmer.

0 235 visningar
6 svar

Det är otroligt

Göran H

1 jul 2008 kl. 19:21

vad fort det går. Regn igår svamp idag. Behändigt plockavstånd också, 20 meter från ytterdörren.
Svampmacka ikväll.

0 286 visningar
7 svar

Kan det här vara

NadaL, Umeå

30 jun 2008 kl. 22:15

barkticka som växer på sälg?

0 176 visningar
3 svar

Nytt vid vägkanten

Tina Nordberg Kolsva

1 jul 2008 kl. 22:20

I fältspat växer de här ytterst sköra skönheterna ca 4 cm höjd som vuxna.De små gula är slemmiga.
Bilden på skivorna är något för mörk.lukten kan jag inte identifiera men den är svag.Har letat bland Entoloma men intet,är väl på fel spår. Vad är det?

0 163 visningar
6 svar

Vad i hela friden är detta??

anithau

1 jul 2008 kl. 13:36

Den här fann jag på en tallstam, ungefär 1 m ovanför marken. Tallen var inte fräsch.
“figuren” är ca 4 cm hög.
Kan någon tipsa mig om vad det kan vara? Tacksam.

0 178 visningar
2 svar

Trädgårdsmästare

Tina Nordberg Kolsva

1 jul 2008 kl. 14:35

Vem är denna 5-bente figur som sköter om mina rosor? Dessutom har den råkat ut för något och saknar sitt högra bakben. Då kan den ju inte spela heller. Det är därför jag inte har hört dem ;)
Jag är osäker på arten själv.

0 306 visningar
2 svar

Svamp-"lus"?

Enelie, Linköping

30 jun 2008 kl. 23:23

Jag upptäckte idag mycket små “kulor” på någon skinnsvamp.
När jag har tittat på dem på fotona så tycker jag att det ser ut som någon sorts lus. ????

Bild 1 i lite större format.
Bild 2, försök till närbild.
(Gissar på att de var 1-2 mm.)

0 199 visningar
1 svar

Kvällsrunda, blandsvamp

Alf Pallin

1 jul 2008 kl. 20:50

Hittade tillräckligt för en svampmåltid på en liten kvällsrunda. Björksopp. tegelröd björksopp, kantarell.

0 196 visningar
1 svar

Populär svamp men vilken?

gunhild

1 jul 2008 kl. 15:03

Den här växte efter strandpromenaden vid en stubbe.
Någon som vet vad det är.

0 769 visningar
16 svar

Vad växer på tallen?

gunhild Västerbotten

12 jun 2008 kl. 11:19

Upptäckte detta i dag är det en sjukdom på tallen?

0 228 visningar
4 svar

vilken svamp?

lisa stockholm

30 jun 2008 kl. 17:52

Hittade denna svamp idag.Någon som vet?

0 219 visningar
6 svar

Motionera mera

Tina Nordberg Kolsva

30 jun 2008 kl. 21:45

för då hittar man svamp. Kom nyss hem byxfickorna nästan fulla ;) med blek kantarell och två soppar.De ätbara ligger i stekpannan. Och så de brunrosa med ljusa skivor som jag inte får någon ordning på.De växte i ett knippe vid vägkanten i gruset bland kantarellerna.Doftar bara “svamp”, smakar möjligen svagt som ärtor.

0 229 visningar
5 svar

ett axplock från dagens skogsrunda

anithau

30 jun 2008 kl. 12:56

Fem fräscha björksoppar samt en som valt en annorlunda växtplats.

0 289 visningar
8 svar

blek kantarell m.m.

klas jaederfeldt

29 jun 2008 kl. 21:46

2 stackars kantareller fick bli pålägg på em macka åt min fru som gillar dessa svampar, den svamp jag gillar var så maskäten att det inte var att tänka på att äta den (kungschampinjon) sedan något oätligt som Valkticka

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone