Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 511 visningar
1 svar

Vad är dett? Röksvamp?

Ann

21 sep 2020 kl. 16:36

Gotland Karg kalksten miljö Enstaka lågväxta tallar i närheten . Stark lukt , ser ingen fot bara rot . Aldrig sett med röd nyans- pga torka? Torr i skinnet även när man blöter den. Många var mask angripen - aldrig sett röksvamp med mask
Vad tror ni….

0 442 visningar
4 svar

Hjälp med en klurig krabat

Oskar 19 år Småland

21 sep 2020 kl. 20:19

I en bokdominerad lövskog växte denna krabat, som jag inte ens får kläm på gällande släkte.
Hatten är genomgående brun, förutom på kanten där den är mörkare brun/nästan grön. Jag tycker hatten ser litet strecket ut på vissa ställen. Hattkanten är vågig och inrullad.
Skivorna är rosa (rödsoprig, I guess?), glest sittande och breda. De är även gaffelgrenade (om det inte är torkan på något vis?)
Stammen är vit hela vägen från toppen till botten. Utöver det är den l…mer…

0 534 visningar
3 svar

Vilken svamp har jag hittat?

Samuel

21 sep 2020 kl. 18:02

Hej! Funnen i Västra Götaland på öppen gräsmatta men nära asp och björk bland annat. Rören går lätt att lossa. Delvis missfärgade rör (insekter?) på alla exemplar. Luktar milt. Mörknar något i brottytan.

Behöver hjälp! Tack på förhand!
/Samuel

0 427 visningar
0 svar

Vilken vaxskivling?

Per Sonnvik

21 sep 2020 kl. 20:03

Jag hittade denna svamp på en äng utanför Östersund 18 september. Mitt på ängen. Olika sorters gräs, älgört och ängsskallor i närheten. Runt ängen (Ca 50 meter bort) granar och björkar.
Kan det vara strålvaxskivling eller musseronvaxskivling?

0 402 visningar
1 svar

Är det en skogschampinon?

Kristofer

21 sep 2020 kl. 19:39

Är det champinjoner jag hittat?

0 396 visningar
1 svar

I gräsmattan

Gunilla Eddeborn

21 sep 2020 kl. 19:28

Stockholm Södermalm på en innergård i gräsmattan Doftar gott Lite citrus doft Sitter ca 10 stycken där

0 454 visningar
1 svar

Snöbollschampinjon?

Daniel H

21 sep 2020 kl. 17:45

Hej.

Denna fantastiskt fina svamp plockade jag idag. Den växte i soligt söderläge på ett sandrikt gärde/hage. Jag tror att det är en snöbollschampinjon och tänkte äta den om ingen säger tvärtom. Jag läste att den ska lukta svagt mandel och det är klart att den gör när jag läst det. Men med lite uteslutning så hamnar jag hela tiden på snöbollschampinjon. Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.

0 649 visningar
3 svar

Ostronskivling?

Lena W

21 sep 2020 kl. 11:06

Hittade de här på en omkullfallen lövträdstam på Söderåsen. Fräscha och fina med mild doft. Ostronskivling väl? Finns det några förväxlingssvampar?

0 528 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Eleonorforsberg

21 sep 2020 kl. 12:40

Hittad i Stora Alsjöns Naturreservat, växte i mossa nära flugsvamp och KJ.

0 452 visningar
5 svar

Någon som vet?

Eleonor Forsberg

20 sep 2020 kl. 20:37

Hittad utanför Södertälje!

0 605 visningar
4 svar

Sprängticka

Nls Paulsson

20 sep 2020 kl. 17:57

Norr om Kalmar har jag funnit en Sprängticka. Fått markägarens tillstånd att skörda den. Hur gör jag det på bästa sätt för att inte förstöra framtida utveckling?
Såg ett program på TV där en norsk kock använde svampen i matlagning. Registrerade inte hur. Någon som vet?

0 428 visningar
1 svar

Intressefråga: vad är detta?

Danar

21 sep 2020 kl. 11:58

Uppsala, mossig barrskog. Intressefråga, finns endel såna här i skogen. Vad är detta?

0 873 visningar
3 svar

Svampar i min trädgård

AnnicaA

19 sep 2020 kl. 13:37

Hej,

Flyttade till hus i vintras och har nu fått flertalet svampar i gräsmattan. Jag har noll kunskap om svamp, har aldrig varit ute i skogen för att leta kantarell ens. Tyckte det var lite kul dock nu när de kom i trädgården att veta vad det kan vara för några.

Vår gräsmatta har en del mossa i sig. Vi har även en väldigt stor björk vid sidan av gräsmattan. Vi bor i ett område nära ett naturreservat. Området vi bor i är Floda, mellan Alingsås och Göteborg.

Jag har hittat…mer…

0 548 visningar
5 svar

Karl Johan eller oätlig?

Sefijon

20 sep 2020 kl. 20:50

Hej,

Var ute i Sjuhärad området idag och plockade svamp. Hittade dessa två svampar som växte kring mossa och gräs i barr- och lövskog och undrar om det är Karl Johan eller någon annan sopp? Är dessa ok att äta? Tack på förhand!

0 509 visningar
3 svar

Mina första soppar

Em

20 sep 2020 kl. 20:40

Hej! Fick så fint och snabbt svar på min förra fråga att jag passar på igen. Tror mig ha plockat fyra stensopp, en smörsopp och sedan en liten ung sopp av något slag. Hur ska man se vad när den inte har tydliga ådror osv? Verkar min tolkning stämma? Tack snälla.

0 663 visningar
5 svar

Är detta en kantarell?

L

20 sep 2020 kl. 17:32

Som rubriken.

0 531 visningar
3 svar

Vad tror ni detta är för svamp?

Janna-Marie Lindblom

20 sep 2020 kl. 20:58

Dessa är 3-4 cm, luktar gott och plockade i Halland.

0 580 visningar
1 svar

Laxskivling?

Greyhound

20 sep 2020 kl. 21:30

Hittad på hällmark bevuxen med unga tallar.

0 557 visningar
3 svar

Vilken svamp?

Louiseedssahl

20 sep 2020 kl. 17:10

Vore jätteglad om någon svampkunnig kunde hjälpa mig att klura ut dessa två olika svampar jag hittat idag (stockholms skärgård)

0 578 visningar
1 svar

Stensopp?

Em

20 sep 2020 kl. 20:28

Hej! Är nybörjare på soppar och tror att detta är en karljohan men blir osäker. Ådernätet ser inte ut som på andra bilder jag tittat på. Kan någon kunnig se? Plockad i blandskog.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone