Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Kan nogen hjælpe med disse svampe?
Hej, som vanligt så har jag glömt kameran och har hittat ett intressant svamp.
De växer i grupper, ganska små hattar (2-3 cm diameter), bruna och toppiga, längst upp så är de bruna och sen blir lite ljusare vid början av toppen, mörkare igen vid kanten.
Skivor ljusa och de är inte fria, de är fästade vid foten.
Jag försökte rita den :). Den har rester av hyllet?.
Ganska skör, när jag tog en av svampen så ramlade hatten av ganska lätt.
Hoppas ni får en idé av vad jag har ...mer…
är jag så nyfiken på och tidigare var de några som kunde tänkas att sälja lite.
Jag vill gärna prova den så om nån kan tänkas att avyttra Ca 20 gr torkat så blir jag glad.
P.s Har fått tag i mandelriskan också, den växer inte här i Gästrikland, så nu blir det nya smaksensationer D.s
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9624699
Gubben o jag har var sin hängande i nyckelknippan. Den är idiotsäker o tar även de allra minsta nymferna.Inga lösa delar som krånglar.Har testat flera andra men det är denna som vinner!
Nejlikbrosking,
Vilken växtperiod har de?
Nya likartade svampar har visat sig i nya häxringar kring mitt jobb.
jag vill bara tacka alla intressanta människor som jag mötte på mässan i Uppsala i helgen!
på återseende
Någon som har några tips när det gäller tillagning?
Såg på Allt om Trädgårds hemsida en länk till en dansk sida med fantastiska naturbilder, bl a också av svamp:
http://www.biopix.dk/Default.asp?Language=sv
Vill bara med ett litet samlingsinlägg berömma alla er som lägger ut otroligt vackra naturbilder!
Kikar på mycket men har väldigt lite tid att skriva men jag vill i alla fall säga är mycket imponerad över kvaliteten på många bilder.
När det inte finns nån svamp i skogen (var ute en halvtimme igår och ALLT jag hittade var en mörkringad flygsvamp…) så får man glädje sig över era bilder på nätet istället!
ifrån tallheden.
Svampen på bild ett och två var mycket kompakt, hade vitt kött och var mild i smaken och ingen doft. Trubbiga, rundade grenar som delade sig längst upp.
Den på bild tre var skörare, hade längre grenar ( fingrar ) vitt kött även den, också mild i smaken.
Någon som har en gissning ?
Gul fingersvamp, men det kan väl knappast vara samma arter ?
Du Elisabet som ville ha ärtröksvamp att färga med. Hör av dig så ska jag skicka.
Hej !
Vad menas med att en svamp har/signalerar höga naturvärden?
I en annars god svampskog (plockade många sköna liter förra året) är det i år helt tomt, och då menar jag HELT TOMT!
var ute förra helgen och sökte igenom, hittade inte en endaste svamp, inte ens någon oätlig, helt tomt.
Var ute igår och gick närmre sjön för att se om det var blötare i markerna där, hittade inga svampar igår heller. å vägen tillbaka så fann jag några ynkligt små gula som satt gömda på en liten stubbe i kohagen. Men det är verkligen helt tomt i skogen. V…mer…