Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 532 visningar
8 svar

Vad är dette?

Hanna

18 sep 2007 kl. 18:11

Kan nogen hjælpe med disse svampe?

0 224 visningar
5 svar

Vad hetar denna svamp?

Terje

18 sep 2007 kl. 19:02

Hittat den i midt norge. Den är veldig liten, ungefär 1 cm. Ingen jäg har talat med kan beretta hvad den heter.

0 247 visningar
7 svar

vad kan det vara?

Kerstin

11 sep 2007 kl. 20:15

Hej, som vanligt så har jag glömt kameran och har hittat ett intressant svamp.
De växer i grupper, ganska små hattar (2-3 cm diameter), bruna och toppiga, längst upp så är de bruna och sen blir lite ljusare vid början av toppen, mörkare igen vid kanten.
Skivor ljusa och de är inte fria, de är fästade vid foten.
Jag försökte rita den :). Den har rester av hyllet?.
Ganska skör, när jag tog en av svampen så ramlade hatten av ganska lätt.

Hoppas ni får en idé av vad jag har ...mer…

0 232 visningar
3 svar

Goliatmusseron

Lena M

18 sep 2007 kl. 09:13

är jag så nyfiken på och tidigare var de några som kunde tänkas att sälja lite.
Jag vill gärna prova den så om nån kan tänkas att avyttra Ca 20 gr torkat så blir jag glad.

P.s Har fått tag i mandelriskan också, den växer inte här i Gästrikland, så nu blir det nya smaksensationer D.s

0 255 visningar
3 svar

Vi undrar

Lena M Evus

18 sep 2007 kl. 17:39

är det här stor kragskivling ? Bild ett och två

En liknande svamp med grå skivor men med ljus hatt är de samma art.

Båda växte i gammal granskog.

0 258 visningar
8 svar

Vad är det här?

Carina

18 sep 2007 kl. 10:31

Behöver hjälp att få reda vad det här är för svamp. Den växte gruppvis i kanten av en grusväg.

0 2894 visningar
10 svar

Den bästa fästingplockaren!

Charina Halland

17 sep 2007 kl. 09:23

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9624699

Gubben o jag har var sin hängande i nyckelknippan. Den är idiotsäker o tar även de allra minsta nymferna.Inga lösa delar som krånglar.Har testat flera andra men det är denna som vinner!

0 220 visningar
5 svar

Nejlikbrosking

??

16 sep 2007 kl. 00:07

Nejlikbrosking,
Vilken växtperiod har de?
Nya likartade svampar har visat sig i nya häxringar kring mitt jobb.

0 210 visningar
0 svar

tack för senast!

Arnold

18 sep 2007 kl. 12:53

jag vill bara tacka alla intressanta människor som jag mötte på mässan i Uppsala i helgen!
på återseende

0 343 visningar
6 svar

Vårtig röksvamp

Dea

17 sep 2007 kl. 10:23

Någon som har några tips när det gäller tillagning?

0 227 visningar
2 svar

UFO-svamp

Daniel

18 sep 2007 kl. 10:34

Hej! Hittade denna svamp i Hälsingland, någon som vet vad det är?

0 871 visningar
21 svar

Trattkantarell?

Bengt Sandh

13 sep 2007 kl. 16:03

Hittade dessa idag. Ser ut som trattkantareller men har ljus fot och hatt både på över- och undersidan. Jämför med de “riktiga” trattkantarellerna till höger! Under alla mina 40 år i skogen har jag aldrig sett något liknande. Vad kan det vara?

0 219 visningar
2 svar

Foton på svampar

Ona i Småland

18 sep 2007 kl. 07:36

Såg på Allt om Trädgårds hemsida en länk till en dansk sida med fantastiska naturbilder, bl a också av svamp:
http://www.biopix.dk/Default.asp?Language=sv

0 228 visningar
0 svar

Vad ni är duktiga!

Stella

18 sep 2007 kl. 08:56

Vill bara med ett litet samlingsinlägg berömma alla er som lägger ut otroligt vackra naturbilder!

Kikar på mycket men har väldigt lite tid att skriva men jag vill i alla fall säga är mycket imponerad över kvaliteten på många bilder.

När det inte finns nån svamp i skogen (var ute en halvtimme igår och ALLT jag hittade var en mörkringad flygsvamp…) så får man glädje sig över era bilder på nätet istället!

0 448 visningar
11 svar

Vad växer i blomkrukan?

Marit D

14 sep 2007 kl. 13:49

Denna lilla vackra svamp växer i min stora blomkruka inomhus. Den är ca 5 cm hög och ser ut som en liten flugsvamp.  den är lite gulaktig.Vad kan det vara?

0 253 visningar
13 svar

fingersvampar

Lena M

7 sep 2007 kl. 07:35

ifrån tallheden.
Svampen på bild ett och två var mycket kompakt, hade vitt kött och var mild i smaken och ingen doft. Trubbiga, rundade grenar som delade sig längst upp.

Den på bild tre var skörare, hade längre grenar ( fingrar ) vitt kött även den, också mild i smaken.
Någon som har en gissning ?

Gul fingersvamp, men det kan väl knappast vara samma arter ?

0 252 visningar
1 svar

Ärtröksvamp Elisabet

gunhild

17 sep 2007 kl. 09:37

Du Elisabet som ville ha ärtröksvamp att färga med. Hör av dig så ska jag skicka.

0 268 visningar
7 svar

Ett ?

Jeanette P

16 sep 2007 kl. 22:07

Jag hittade några bilder som jag tänkte fråga om men helt glömt bort.
Vad är detta för svamp?
Den frågan har ni väl aldrig fått tidigare =)!

Kan tillägga att jag slängt den för ett bra tag sedan…

0 480 visningar
3 svar

Svamp/Naturvärde

Clas Ericson

17 sep 2007 kl. 14:34

Hej !
Vad menas med att en svamp har/signalerar höga naturvärden?

0 422 visningar
3 svar

Var är svampen???

Ann

17 sep 2007 kl. 07:23

I en annars god svampskog (plockade många sköna liter förra året) är det i år helt tomt, och då menar jag HELT TOMT!
var ute förra helgen och sökte igenom, hittade inte en endaste svamp, inte ens någon oätlig, helt tomt.
Var ute igår och gick närmre sjön för att se om det var blötare i markerna där, hittade inga svampar igår heller. å vägen tillbaka så fann jag några ynkligt små gula som satt gömda på en liten stubbe i kohagen. Men det är verkligen helt tomt i skogen. V…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone