Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 322 visningar
4 svar

Ensam skivling 8 meter upp i tall

Birgitta Ländin

26 jul 2007 kl. 15:12

På Elgö utanför Åkersberga hittade jag till min förvåning en skivling som liknar en fjällskivling åtta meter upp i en gammal tall. Tyvärr kom jag inte tillräckligt nära för att ta en användbar bild, men i tubkikare såg jag tydligt att det var en ensam svamp på mittställd fot. hela svampen är vit, foten har fjäll nedifrån och upp, hatten fjäll uppifrån och ned. Fjällen ungefär färgade som hos stolt fjällskivling. Den ser ut att ha inte helt glesa skivor under hatten. Så ...mer…

0 312 visningar
6 svar

Vilken svamp?

Sam

26 jul 2007 kl. 07:19

Hittade denna igårkväll, vet ej vad det är, någon sorts fingersvamp?

0 323 visningar
3 svar

Vilhelminafynd

Irene A

25 jul 2007 kl. 23:11

Ont om svamp var det i skogen, men dikeskanterna gömde några kul arter. Gissa gärna!

Den första (bild 1 & 2) växte på lermark med mycket fukt och mossor.

Den andra växte lite torrare, bland blommande rödklöver och prästkragar.

0 252 visningar
1 svar

små svampar

Lena M

26 jul 2007 kl. 10:52

som jag såg för några dagar sedan, är de någon som vet vad det är ? Foten går lite åt lila och ingen speciell smak, doft, hittades i granskog ?

0 327 visningar
8 svar

Dagens svamp

G.G

25 jul 2007 kl. 19:24

Några bilder från Surö bokskog.
Det var glest mellan svamparna.
Sätt gärna namn på dem

0 458 visningar
10 svar

Vilken ticka?

Elisabeth J

23 jul 2007 kl. 20:05

Hej!

Den här tickan växte på vad jag tror var en björkpinne.
Den var ljusare i färgen när jag hittade den.Längden är 3,5cm och bredden är drygt 2 cm.

0 321 visningar
3 svar

nu har svampen hittat till söder om södertälje

klas jaederfeldt

25 jul 2007 kl. 23:16

var ute i dag, förutom blek kantarell och kantarell, guldkremlor, och div andra kremlor m fanns det gulbrämad flugsvamp, den har gula flockar på ringens undersida och vid fotbasen, men jag märkte vad den kan variera i hattfärgen, dessutom en fin mandelriska som jag stekte ihop med Bacon, å la på macka, det var inte så tokigt

0 291 visningar
0 svar

Se upp vid rensningen!

Nina H, Sthlm norr

25 jul 2007 kl. 23:12

Én snabb tur i skogen iförd hela skyddsmunderingen (Overall m huva, stövlar, tjärsalva + Mygga)gav ca en liter kantareller och inga fästingar. Trodde jag, ja!!! Vid rensningen av denna lilla mängd kom det fram inte mindre än 9 (NIO) st av de små uschlingarna.
Jag blir fullkomligt nojig snart.
Om två veckor har jag chans att plocka svamp i Norrboten. Skall bli så SKÖNT! Ger blanka den i knott och svidor. De MÄRKS ju när de kommer.

0 336 visningar
2 svar

Blekt Kantarell

Nisse

25 jul 2007 kl. 21:44

Är dessa (de til höger) blekt kantarell,växte på samma område som vanlig kantarell.

0 257 visningar
6 svar

lustig ticka

b

25 jul 2007 kl. 05:51

Vad kan det vara för en lustig ticka som ser ut så här på undersidan?

0 354 visningar
8 svar

Är den delikat?

Raili karlsson

25 jul 2007 kl. 10:16

Jag hittade denna svamp när jag var ute på promenad med min ende son häromdagen, Är den ätbar? tyckte den såg så färgglad och mysig ut

0 272 visningar
2 svar

Tacksam för svar

Ulf J

25 jul 2007 kl. 18:39

Vad är detta?

0 250 visningar
0 svar

risksallad

Lisa G

25 jul 2007 kl. 20:28

hittade ganska mycket pepparriskor idag, gjorde sallad alla Krikorev, den blev superb!Tack för receptet.
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=32

0 303 visningar
2 svar

Skålsvamp?

Evus

25 jul 2007 kl. 16:32

Hej hopp.
Har varit i Hälsingland några dagar och hälsat på släktingar.
Alldeles intill deras husknut i skogen växte dessa som jag bifogar bild på.
Jag tror det heter moränjord dom växer i.
Ca. 1 cm i diam.

Någon som har något förslag på vad det kan vara?

0 293 visningar
6 svar

Färgklickar

gunhild

25 jul 2007 kl. 16:55

Här kommer tre färgklickar från dagens promenad. Tala gärna om vad jag har på bilderna.

0 330 visningar
4 svar

dagens tre nya

gunhild

25 jul 2007 kl. 00:27

Nu kommer fler och fler sorter granblodriska, citronslemskivling men vilken har jag på bild nr 3?

0 327 visningar
3 svar

Vilken champinjon?

Svampnördarna

24 jul 2007 kl. 23:54

Kan någon kunnig hjälpa oss med denna champinjon? Hittad på kyrkogård i Uppland. Mild, god champinjondoft men inte anis eller mandeldoft! Smak mild mandel eller nöt.

0 381 visningar
25 svar

Vad har jag hittat?

Eva K

23 jul 2007 kl. 18:05

1) den här vet jag!
2) den här vet jag!
3) vet inte, finns inte i någon av mina böcker..

0 344 visningar
13 svar

Tacksam för svar

Eva G

22 jul 2007 kl. 21:25

1.Växte i örtrik granskog

0 327 visningar
6 svar

Dagens frågetecken

gunhild

20 jul 2007 kl. 15:28

Den första växte i fuktig mossa vid granskog de andra efter en skogsstig också ganska fuktigt speciellt nu efter regnet, undrar om den andra är nån sorts bläcksvamp och om det sista kan vara cocosriska. Lite svårt att känna doften eftersom jag smort in mig med bäckoljesalva på händerna.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone