Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Jag har just varit på NK och handlat lite goliatmusseron, ska bli himla spännande att få provsmaka den för första gången. På NK fick jag ett råd som kanske kan vara intresse för någon annan på detta utmärkta forum. På den hemsida som “Allt om mat” har finns tillagningstips för denna musseron. Titta i länken så hittar ni det en bit ner.
Nån som ska ut på äventyr idag?
Själv hinner jag nog tyvärr inte då jag måste jobba.
...vilket ordspråk!
“Kvaliteten hos ett genom extration av animaliska och/eller vegetabiliska komponenter igenom upphettning aktiverat fluidum framställt nutritivt preparat förhåller sig omvänt till numerären hos den i produktionen engagerade kulinariskt skolade personalen.”
vår gamla frys som hängt med sedan vi byggde huset ca 40 år sedan, tydligen en jättebra frys började läcka vatten kanske det var bara is som läckte ut, hur som helst så skaffade vi en ny, största som fanns . Men Fan va vi fick kasta gammalsvamp. DE FICK JU INTE PLATS I DEN NYA. många timmars plockande och rensande åt helvete
Vilka är era favoritsvampar?
De som ni tycker är riktiga delikatesser utöver det vanliga?
Jag är verkligen Amatör när det gäller svampkännedom.
Jag plockar bara 7 sorter + soppar.
Min absoluta favorit är Blek Taggsvamp.
(Tyvärr så hittar jag den sällan.)
Därefter kommer Finluden Stensopp och Grynsopp.
Min dröm är att lära mig hitta och identifiera Sillkremla. Den lär vara gudomlig som gräddstuvad.
Har alltid hört en skröna av att *finnar* plockar de mesta riskorna. Är det så?
Jag plockar alltid pepparriska och skäggriska, som jag lärt mig av mina föräldrar (finskar).
Blev så inspirerad av att läsa om brietårtan så jag startar en ny tråd om dagens middagsmat!
Här serveras timjankryddade färsbiffar med grönpepparsås, klyftpotatis och smörstekta kantareller.
Vad serveras hos er?
Kan ju vara bra att titta i länken för att få lite nya rön till livs om giftsvamp.
Igår snöade det och haglade, idag hittade jag utslagna Gullvivor. De är inte intill husväggen utan ute på mossmattan.
Blåsigt o kallt idag, ingen nederbörd.
Ha en god helg, på med långkallingarna.
vid en vandring i dag hittade jag på en fallen grov sälggren ett plasmodium av Sotägg Reticularia lycoperdon (Myxomycet)
En myxomycet är en svamp? som kanske egentligen är ett djur. Plasmodiet är en mjuk geggig sak som kryper fram på substratet och äter, när den är mätt så hårdnar den till och blir svamp? som sprider sporer, Storleken på sotä´gget var ca 7 cm.
Missade första tråden.
Jag vill ju också vara med. Hoppas det är fler kvar som missade den.
Jag har jobbat som verkstadsmekaniker, CNC-operatör. Sen sjukskriven i 6 år. Har nu börjat utbilda mej. Ska försöka bli ekolog eller biolog. Vet inte riktigt, men mitt mål är att rädda skogen. Hoppas jag hinner!
Hoppas någon kan hjälpa mej i letandet efter toppmurklan.
Hittade en del stenmurklor i Fjol, men inte en ända annan murkla.
Bor nära kusten ett par mil söder om Skellefteå.
.
Bra länk med habdfasta tips vid plockning av matsvamp.