Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 457 visningar
2 svar

kan detta vara en slags champion

Helen H

22 jul 2020 kl. 12:55

(Råkade lägga detta i en annan tråd först, ursäkta!)
Hittade denna på en gravplats i Boråsområdet. Den doftar gott och en aning anis tycker jag.
Gravplatsen ligger i sk öppet landskap med gräsmattor omkring sig. Tacksam för svar.

0 481 visningar
3 svar

Skogschampinjon?

Veronika

22 jul 2020 kl. 13:18

Hej! Har nu ätit lite av svampar som är på bilden. Jag har tittat i svampbok och på nätet och är ganska säker på att svampen till höger är skogschampinjon. Skulle kännas bra att få en bekräftelse här på forum. Tack på förhand.

0 2776 visningar
4 svar

Är detta champinjon?

Jenny

16 aug 2017 kl. 15:40

Plockade ett gäng av dessa på en äng i Bohuslän. Ser ut som ängschampinjon men är inte säker. Tacksam för hjälp!
(Råkade lägga detta i en annan tråd först, ursäkta!)

0 560 visningar
5 svar

Vilken sorts sopp?

Lisianthus

21 jul 2020 kl. 19:20

Hej!

Nära hemma i Nyköping i Södermanland har jag idag hittat under några lindar längst gatan två soppar som ser ut som stensoppar men de har äpelsinfärgade undersidor och fötter.  Kan någon hjälpa att identifiera?

Är de ätliga?

Tacksam för svar.

0 549 visningar
1 svar

Vad är det för sopp?

Alexandra

21 jul 2020 kl. 16:58

Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera den här soppen!

0 416 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

JanAUppsala

21 jul 2020 kl. 18:21

Idag gick hustrun och jag ut på en liten eftermiddagssvamptur i Svinskinnsskogen i Uppsala, vår näst närmaste, bra svampskog. Skörden är rensad och ska få bli några goda kvällsmackor!  Vad vi hittade var, i ungefärlig fyndordning; fjällig ticka, nejlikbroskskivling, stensopp/karljohan, kantarell, blek ostronmussling, aspsopp, björksopp, grynsopp, mandelkremla, mjölskivling. Dessutom såg vi många betydligt mindre ”ätvänliga” saker.              Säsongen är i gången!

0 437 visningar
3 svar

Gift

Torgny Lindgren

20 jul 2020 kl. 19:40

Jag hundrar om gift svampar kan växa i hopp med mat svampar?

0 499 visningar
1 svar

En annan tråding?

Brianjo

21 jul 2020 kl. 11:18

Hittade i barr förnan bland gran, asp, björk och hassel. Har jag rätt i att den är en tråding?

0 576 visningar
1 svar

Är denna vårtöra?

Brianjo

21 jul 2020 kl. 11:12

Hittade i stockholm

0 440 visningar
1 svar

Är denna en tråding?

Brianjo

21 jul 2020 kl. 11:15

Hittade i blandskog, tror att den är nån tråding med utvidgad fotbas

0 464 visningar
7 svar

Stilig svamp i komposttunnan

TorbjornNilsson

20 jul 2020 kl. 17:59

Hej,

Vad kan det här vara för stiliga svampar som vuxit upp i min komposttunna när jag åkt ifrån den en vecka?

Hatten ser taggig ut (snarare än fjällig).

Ulvsby, södra Värmland.

0 1426 visningar
10 svar

Blek kantarell?

Retroflex

19 jul 2020 kl. 19:47

Hittade denna svamp i skogen som ser ut som kantarell men är blekare och tjockare, framför allt foten. Jag tänkte att det var blek kantarell men dels ser inte hatten ut som en kantarell brukar på de stora svamparna och dels växte de i blandskog vilket de inte ska göra. Är det någon som vet?

1 368 visningar
0 svar

Ut i svampskogen

Mingla56

20 jul 2020 kl. 18:49

Bor i centrala Örebro, kvinna på 64 år, finns det ngn som kan tänka sig att hänga med (går ogärna ensam) ut på en svamprunda?

0 349 visningar
0 svar

Sällskap i svampskogen

Mingla56

20 jul 2020 kl. 18:47

Är en kvinna på 64 år blev ensam då min sambo hastigt avled, bor i centrala Örebro och saknar svamplockning, jag undrar om det finns ngn kvinna som kan tänka sig att följa med på en svamprunda.

0 371 visningar
0 svar

Plocka svamp tillsammans

Mingla56

20 jul 2020 kl. 18:43

Hej!
Jag är en kvinna på 64 år bor i centrala Örebro, tycker om att plocka svamp. Blev ensam då min sambo hastigt avled och saknar svamplockning. Undrar om det är ngn som kan tänka sig att hänga med mig?

0 2652 visningar
12 svar

Konstig svamp?

Jimmy Lindberg

7 jun 2009 kl. 20:20

Jag var ute i skogen idag och hittade många konstiga svampar, kan man få hjälp att identifiera dem?

0 584 visningar
4 svar

Mussling på lönn

TorbjornNilsson

19 jul 2020 kl. 15:17

Såg de här på en död gren på en lönn i norra Uppland. Efter att ha kikat på några inlägg här undrar jag om det kan vara almmussling? Eller något annat?

0 362 visningar
0 svar

Soppar

Bernt3

19 jul 2020 kl. 19:59

Hej jag undrar en om det fins sopparter som inte är nammn givna ?
Eller andra sbampar vi inte har kommit på.

0 489 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

Retroflex

19 jul 2020 kl. 19:52

Bilden kom visst inte med.

0 439 visningar
0 svar

Ny med vild champinjoner.

AnnaD

19 jul 2020 kl. 19:42

Vad är det? Jag hittade det på gräset i skogskanten. Är det giftigt eller ätligt?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone