Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 463 visningar
2 svar

År

Ola

16 jul 2020 kl. 16:58

När är den bästs säsongen för att plocka svamp 2020?

1 394 visningar
0 svar

Vad för typ av svamp?

Moali

16 jul 2020 kl. 19:12

Hej! Min valp tuggade på en av svamparna som syns på bilderna (den som är ljusare), men såg ut att spotta ut direkt och hade ingenting kvar i munnen. Tror inte att han svalde någonting, men blir ändå lite orolig.
Han mår dock bra och har inte kräkts.
Växte på gräsmatta.

Någon som vet vad för svamp detta är?

0 505 visningar
0 svar

Vilken sorts champinjon?

Mattan86

15 jul 2020 kl. 20:42

Är det någon här inne som har en aning om vilken sorts champinjon detta kan vara? Vi tror att det kan vara skogschampinjon eller möjligtvis vägchampinjon.

0 612 visningar
1 svar

Osäker chaga eller ej?

Gunillas

15 jul 2020 kl. 16:22

Hej!
Jag har nyligen tipsats av en vän om chaga och tyckte om den väldigt mycket. Så till frågan , är det chaga ? ”Sprängsticka” ? 
Plats: Nyköping, femöre . Sörmland.
Vid östersjön ungefär :)

0 718 visningar
5 svar

Kungschampinjon

Mikael.I

14 jul 2020 kl. 23:46

Dubbelkollar här med er på forumet för att försäkra mig om att ALLA svamparna på bild är kungschampinjon och att inte någon giftigt variant lyckats smyga sig in i fångsten…

Jag hittade idag ett antal (som jag är ganska säker på att det är kungschampinjon - dock har jag inte luktat på samtliga). De luktar starkt anis. Har redan hunnit torrkoka alla, torkat en stund och lagt in svampbitarna för styckfrysning och sedan i lufttät fryspåse för att enkelt ta fram vid behov. 

Ha…mer…

0 421 visningar
4 svar

Rubriklöst inlägg

MarieJoh

14 jul 2020 kl. 16:29

Bilden kommer här.

0 725 visningar
3 svar

Alkohol

Måns1

12 jul 2020 kl. 20:36

Fins det olika matsvampar som blir farliga med just alkohol . Eller kan man ta en nube till svamp skörden

0 428 visningar
3 svar

Vad för svamp?

MarieJoh

14 jul 2020 kl. 16:27

Hittade denna vackra förra året på en tallstam i september.
Har googlat runt och försökt hitta info men inte lyckats.
Kanske någon vet här?
Tack på förhand!
/Marie

0 523 visningar
0 svar

Bussa till skog med kantareller (Skåne)

Elin W

14 jul 2020 kl. 10:41

Hej! Jag har alltid bott nära skogen förut, I andra delar av Sverige. Det har därför alltid varit enkelt att utforska och hitta sina svampställen.
Nu när jag bor i Lund så blir det ett lite större projekt, och jag hade blivit superglad för lite tips på vart man bäst kan ta sig med buss till skogen med god chans att finna svampställen.

Förra hösten gick jag mycket i trakterna mellan veberöd och sjöbo, men jag fann i princip ingenting trots att jag nog spenderade sammanlagt 60 tim…mer…

0 469 visningar
2 svar

Vilken mussling?

Brianjo

12 jul 2020 kl. 00:49

Hittade på en lövträd stam på kärsön, stockholm. Seg men väldigt tuff. Det var svart att bryta av en bit

0 574 visningar
1 svar

Vilken sort - små gula svampar med fot?

HelenaB

12 jul 2020 kl. 17:29

Tacksam för hjälp med art. Västergötland. Ädellövskog. Juli. Växer på gammal murken stubbe.
Mvh Helena

0 526 visningar
1 svar

Vad är detta?

Ulrikkarlstad

12 jul 2020 kl. 14:56

Hej gick i vanlig granskog och fann dessa. Vad kan det vara för svamp tror ni? Mvh Ulrik

Jag springer i Pålsjö skog dagligen och har under våren kunnat skörda drygt 20kg svavelticka däri men annars är det väldigt kalt med matsvampar under vår och sommar. På hösten är det några enstaka soppar och en liten plätt med rödgul taggsvamp man kan plocka.
Stöter på samma avsaknad av svamp i de flesta andra skogar i Helsingborg och tycker att det är lite tråkigt nu när säsongen borde ha dragit igång efter allt regnande.

Hade jag bara haft tillgång till bil så hade jag ...mer…

0 580 visningar
1 svar

Vad är det här för champinjon?

Alexander

11 jul 2020 kl. 22:34

Misstänkt knölchampinjon eller snöbollschampinjon, men vill bara kolla om det finns någon svampexpert här som kan id:a dem bara för att vara säker på att det inte är en giftchampinjon eller vit flugsvamp. Tack på förhand! :)

Hittad på ängsmark i Norra Djurgården, i närheten av en dunge med lövskog. Helvit vid plockning, men har börjat gulna några timmar efter. Har också provskrapat och köttet har inte gulnat som giftchampinjon ska göra.

0 1301 visningar
3 svar

Svart svamp i hästhagen

Kangos

11 jul 2020 kl. 15:52

Hej.
Hittade idag denna svamp i hästhagen. Vi är i Kangos i Tornedalen. Verkade växa från hästbajset. Aldrig sett tidigare.

0 1169 visningar
6 svar

vilken sopp är detta? Gotland

Thiemo

28 aug 2009 kl. 17:47

Hej!

Behöver akut hjälp med denna sopp som jag hittade i lagom stora mängder för middagen ikväll. Ser ut som lärksopp men har ingen ring. Kan någon hjälpa mig snabbt?!
(Den vita svampen är jag också tacksam för det svenska namnet, den får som svart bläck när den blir äldre och heter Tintenschöpfling på tyska)

0 408 visningar
0 svar

Vilken mussling?

Brianjo

11 jul 2020 kl. 22:48

Hittade på en lövträd stam på kärsön, stockholm. Seg men väldigt tuff. Det var svart att bryta av en bit

0 1094 visningar
1 svar

Häxring

Havanna

10 jul 2020 kl. 11:53

Bor i Skåne och har dessa små svampar (på bilden är de störta ca 2 cm i diameter) i gräsmattan. De växer i små klungor och tillsammans bildar de en 8 (åtta). Vågar dock inte äta innan jag vet exakt vad det är för svamp. Någon som kan hjälpa mig?

0 459 visningar
1 svar

Blodriska

Pijro

11 jul 2020 kl. 12:14

Är blodriska den enda svamen som blöder morotsaft?  Eller fins det flera riskor eller svampar som blöder?

0 442 visningar
0 svar

Kantareller Göteborg.

Jörgen

11 jul 2020 kl. 12:36

Jag har aldrig plockat kantareller i göteborgsområdet, men vart ska man börja leta? Jag har bil,

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone