Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej vi var ute å letade kantareller och hittade någon orange svamp som var väldigt lik kantarell men lite slemmig på ovansidan bara lite men den liknade kantarell…
Jag är inte så van plockare, har ställen där jag plockar trattisar varje år men undrar nu om någon kan tipsa mig om var man ska leta kantareller. Jag bor nära fjällen i jämtland/härjedalen och antar att det är i fjälltrakterna de går att hitta i denna region? Hur ska marken vara, ska de växa i fjällbjörkskog, vid trädgränsen eller vad?
Tacksam för hjälp!
runt 400 fina karl johan blev resultatet av 30 timmaroch 2 pers i en skog syd om aalborg i danmark i dag.
så lät vi säkert 400 som var allt för stora bli ståendes plus att där säkert var minst 400 som var snyltangripna och som givetvis också lämnades.
Den ser ut som en tegelsopp, men hatten är mer GUL vad är det??
Behåller sin vita färg fast man skivat foten….
För det är väl tegelsoppen som blir nästan svart när man delat den??
Tack från en nybörjare….
Ja…finns det några kantareller i Skåne nu? Eller är det för tidigt, eller har de torkat bort pga all sol vi haft…Nu regnar det förstås, men det är kanske för sent…?
/Elin
Hittade igår en stor fin Karljihan.Blev fundersam då foten var ihålig som en riska.Och mitt inne i hatten, satt hyresgästen i sin grotta o viftade med sina långa ludna ben. En närapå 2 cm lång vackert blåglänsande Tordyvel.Man kan väl inte säga att det var ett ANgrepp, snarare INflytt.Har någon annan sett så stora djur i sampar ? Kallen var god.Hoppas Dyveln inte varit i svinskiten.
Hej alla svamp vänner.Det skulle vara jätte trävligt att kunna sälja lite karljohan till uppköparna när det är så brå svamp år, men det är många som inte vet var och hur man kan få tag på uppköparna. Var snälla och skrev var det finns möjlighet att sälja svamp i Östergotland, Smöland eller Sörmland.
Ett står tack till alla som svarar.
Jonny-arbetslös.
Precis i skogsbrynet, hittade jag ett 10-tal sillkremlor idag. Jag klev på en. Helt sanslöst, jag som letat miltals häromkring.(hittat 2st förut)
Gjorde pastasås enl.Tina Nordbergs recept(mandelriska)mums!
Hittar jag fler blir det Klas mandelriska pastej.
Lycklig och mätt/
Jag undrar om det växer rödgul trumpetsvamp i skåne isåfall var?