Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 159 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Laila

23 aug 2006 kl. 14:05

Hej, fann denna kantarell-liknande ute på promenaden idag. Vad är det för sort och är den ätlig?

0 224 visningar
21 svar

25 kg Karljohan på 2, 5 timma

CharinaJohansson

20 aug 2006 kl. 11:56

Passa på att gå ut nu.
Snyltingen är på gång.Så ni får snabba er!!

0 203 visningar
1 svar

Orangare än kantarell?

Nikke

23 aug 2006 kl. 11:09

Hej vi var ute å letade kantareller och hittade någon orange svamp som var väldigt lik kantarell men lite slemmig på ovansidan bara lite men den liknade kantarell…

0 1786 visningar
2 svar

Kantarell i fjällen?

Fjällan

22 aug 2006 kl. 14:02

Jag är inte så van plockare, har ställen där jag plockar trattisar varje år men undrar nu om någon kan tipsa mig om var man ska leta kantareller. Jag bor nära fjällen i jämtland/härjedalen och antar att det är i fjälltrakterna de går att hitta i denna region? Hur ska marken vara, ska de växa i fjällbjörkskog, vid trädgränsen eller vad?
Tacksam för hjälp!

0 230 visningar
14 svar

ca 400 karl johan

per d

22 aug 2006 kl. 16:08

runt 400 fina karl johan blev resultatet av 30 timmaroch 2 pers i en skog syd om aalborg i danmark i dag.
så lät vi säkert 400 som var allt för stora bli ståendes plus att där säkert var minst 400 som var snyltangripna och som givetvis också lämnades.

0 226 visningar
2 svar

HJÄLP!! VAD FÖR SVAMP::

Eva

22 aug 2006 kl. 19:18

Den ser ut som en tegelsopp, men hatten är mer GUL vad är det??
Behåller sin vita färg fast man skivat foten….
För det är väl tegelsoppen som blir nästan svart när man delat den??
Tack från en nybörjare….

0 289 visningar
1 svar

Finns det några kantareller i Skåne nu?

Elin

21 aug 2006 kl. 08:38

Ja…finns det några kantareller i Skåne nu? Eller är det för tidigt, eller har de torkat bort pga all sol vi haft…Nu regnar det förstås, men det är kanske för sent…?

/Elin

0 204 visningar
2 svar

Broskmussling, Gyttrad taggsvamp

Anki

23 aug 2006 kl. 06:59

Tror inte jag sett så mycket broskmusslingar på en gång förut. Hittade den på flera platser i min “hemmaskog”.
Unga ex. har fin brunviolett färg, som drar blickarna till sig. Den gyttrade taggsvampen var mitt första fynd här i min skog.Kul!

0 208 visningar
1 svar

Hustomte i karljohan

Tina Nordberg

23 aug 2006 kl. 08:37

Hittade igår en stor fin Karljihan.Blev fundersam då foten var ihålig som en riska.Och mitt inne i hatten, satt hyresgästen i sin grotta o viftade med sina långa ludna ben. En närapå 2 cm lång vackert blåglänsande Tordyvel.Man kan väl inte säga att det var ett ANgrepp, snarare INflytt.Har någon annan sett så stora djur i sampar ? Kallen var god.Hoppas Dyveln inte varit i svinskiten.

0 323 visningar
8 svar

Välkomna till Dalarna!

Paula

18 aug 2006 kl. 17:17

Nu är det rena julafton här i södra Dalarna! Det vimlar av Karl Johan, olika soppar, kantareller, kremlor, fårtickor, taggisar, you name it!! Efter 4 dagars ihållande regn är det dags att skörda!

0 242 visningar
1 svar

Karljohan

jonny

22 aug 2006 kl. 20:36

Hej!
Vet kanske någon om det finns svamp uppköpare i Östergotland eller i Sörmland och hur ska man te kontakt med de?
Jätte tack till alla som svarar

0 191 visningar
0 svar

att sälja svamp

Jonny

22 aug 2006 kl. 23:35

Hej alla svamp vänner.Det skulle vara jätte trävligt att kunna sälja lite karljohan till uppköparna när det är så brå svamp år, men det är många som inte vet var och hur man kan få tag på uppköparna. Var snälla och skrev var det finns möjlighet att sälja svamp i Östergotland, Smöland eller Sörmland.
Ett står tack till alla som svarar.
Jonny-arbetslös.

0 180 visningar
1 svar

Blomkålssvamp

Affe

22 aug 2006 kl. 21:54

Frågar igen och hoppas på svar.
Hur lång tid kan det tänkas ta innan blomkålssvampen är i “plockbar” storlek från det att den är nyuppsprungen?
Lägger med en bild så ni kan se storleken på den.

0 294 visningar
7 svar

Nejliksbroskskivling?

Yvsan

21 aug 2006 kl. 21:19

Kompletterar med fler bilder… Vissa har små ljusa fläckar på, är det snylting?

0 197 visningar
1 svar

30 meter från min ytterdörr

MariaB

22 aug 2006 kl. 21:51

Precis i skogsbrynet, hittade jag ett 10-tal sillkremlor idag. Jag klev på en. Helt sanslöst, jag som letat miltals häromkring.(hittat 2st förut)
Gjorde pastasås enl.Tina Nordbergs recept(mandelriska)mums!
Hittar jag fler blir det Klas mandelriska pastej.

Lycklig och mätt/

0 377 visningar
13 svar

Precis hemkommen från en snabbrunda!

Affe

21 aug 2006 kl. 15:51

Och detta var vad jag hittade bland annat…
Dom hade mer fjäll innan transport.

0 257 visningar
3 svar

Rödgul trumpetsvamp i skåne?

Hasse

21 aug 2006 kl. 21:52

Jag undrar om det växer rödgul trumpetsvamp i skåne isåfall var?

0 179 visningar
2 svar

svamp

porcini

22 aug 2006 kl. 20:05

vet någon om det finns Karl-Johan-svamp runt omkring Karlstad-kristinehamn

0 579 visningar
6 svar

Svampsnylting

Irene A

20 aug 2006 kl. 13:03

Det behövs ingen megasyn för att se snyltingangrepp på Charinas bild. På det större exemplaret i mitten syns det tydligt, även de bleka exemplaren till höger är mycket misstänkta.

Men för all del, det är väl uppköparens ansvar att se till att det är friska svampar som säljs vidare…

0 351 visningar
5 svar

2 tullgarns svampar

klas jaederfeldt

22 aug 2006 kl. 00:08

Tungtickan är en mycket sällsynt eksvamp, och jag tror att den har sitt aldra starkaste fäste i sverige just i detta området, Bronssoppen har vi bara två lokaler på nu

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone