Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Här kommer lite bilder på fynden för dagen.
Att det är murkla är jag väl ganska så klar över, men vad för någon?
Är inne på toppmurkla men tycker inte att det stämmer till 100%....
Efter överläggningar med mig själv och lite böcker kommer jag nu fram till att det är toppmurkla, om än i blekaste laget.
Vilken start på säsongen!
Förra året hittade jag för första gången i livet toppmurklor. I dag bestämde jag mig för, utan några större förhoppningar, att besöka platsen för fyndet. Till min stora glädje hittade jag summa 15 st i olika storlekar. Dags att skörda om c:a 1 vecka efter det utlovade regnet.
Fyndplatsen är en öppen, sandig plats i gran- och tallskog. Det finns spår efter en gammal, mindre brand i området.
Hoppas ni som jag att finna och prova några nya arter denna säsong ?
Isåfall vad ? Vore kul att höra era önskemål.
Själv vill jag prova blomkålssvamo och goliatmusseron vore inte fel .
Jag vill gärna se jordstjärnor. Och det finns så många vackra tickor och taggsvampar som det vore intressant att se live. Lena
Vad jag längtar ut på jakt efter svamp! Trattisar svart trumpetsvamp kantareller karl johan..men än är inte tid för det..
Häromdagen såg jag en svamp som jag inte hittar i mina böcker eller på internett.
Ljus beige med mörkare mitt, hatt klockformad. Skivorna var täta i en mörk färg, gråbeige. Foten ljus, smal. De växte i en grubb på ett tiotal i en beteshage. (liknar rökslöjskivlingen i hattfärgen )Vad kan de vara ?
Lena
Jag lovade ju att meddela när jag fÃ¥tt svar frÃ¥n Nils ang. de svenska svampnamnen…
Kantarellens namn har diskuterats grundligt i kommittén, senast i samband med utgivningen av Olle Perssons och Bo Mossbergs bok “Kantareller” (1994), och Ã¥sikten är att Cantharellus cibarius ska fortsätta heta “kantarell” därför att de flesta har kallat den sÃ¥ genom tiderna.
Kantarellen hanteras lite speciellt i det fallet, eftersom den förmodligen är Sveriges mest kända svamp. Däremot är det mÃ...mer…
Du skriver att, om man har en bild liggande i en mapp på skrivbordet och bara drar ut den och släpper den på skrivbordet, kan den ligga kvar i mappen. Hur skall man göra för att veta att bilden är framtagen ? Jag har tagit ett par bilder ur mappen och lagt på skrivbordet, är det fel ?
Mitt försök igårkväll kan ha misslyckats p.g.a att jag markerade att jag inte ville skicka bilder. Lena
Jag blev bjuden på en svampstuvning gjord på Motaggsvamp. Den var helt underbart god. Kan det stämma? jag har hört att den skall vara besk, är det någon som vet?
Hejsan!
Håller på med en inventering och kan inte hitta denna ticka i någon bok. Är det någon som vet vad det kan vara för något?
Tickan växer pÃ¥ ett dött lövträd och är mycket hÃ¥rd. Den är vit pÃ¥ ovansidan närmast trädet, och övergÃ¥r till grÃ¥tt/svart längst ut. PÃ¥ undersidan är den gräddvit. Tickan är inte platt, utan buktar ut bÃ¥de pÃ¥ översidan och pÃ¥ undersidan. Hoppas att ni förstÃ¥r vad jag menar…
MVH/ Sofie
Vart tog den trevliga forumsidan vägen jag tycker att den har blivit en sida där man tydligen ska vara elaka med varandra massa barnsliga påhopp osv sluta upp med det , det är meningen att vi ska kunna ha en normal dialog här inget jädrans tjafs.
...“dÃ¥ är det väl lika bra att jag skriver till Nisse jag ocksÃ¥ och ber honom att införa de riktiga namnen istället för de förlegade som enbart konservativa stofiler hÃ¥ller fast vid pga att de inte klarar av tidsenliga förändringar allteftersom arterna berikas”.
SÃ¥ skriver sign. BaWa.
PUH! Om man kallar kantarell för kantarell sÃ¥ är man konservativ stofil! Ur led är tiden. Fram för de liberala nyskaparna som har gjort sprÃ¥klig revolution genom att kalla kantareller för gula ...mer…
Förmodligen är det sÃ¥, att inga bilder har skickats för det har varit en “genväg “.
Därför har jag tagit bort dem och överfört nya och lagt dem i en mapp med namnet ” svamp”.
Nu till nästa mysterium, när jag försöker att förminska dem visas bara ett tomt vitt fönster när jag kommer till BILD.Där skulle bilden legat som jag markerat ? Förklara den som kan !
Jag har kollat pÃ¥ skrivbordet under egenskaper / allmänt men där hittar jag ingenting om vilken filtyp det är pÃ¥ bil…mer…
Idag såg jag två små svampar som växte i mossan, granskog.
Ljusgul hatt med mörkare mittparti, täta , ljusa skivor och foten var sma, ljus upptill och nedre delen mörkbrun. Någon som vet ?
Likaså något som påminde om trollsmör fast det var gräddvitt i färgen?
Solen kom på em. , äntligen ! Lena
är det någon som har en bra bild på fläckkanatarell
Cantharellula umbonata som jag kan använda i min kommane svampbok, införd svampbild ger en bok i retur