Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 694 visningar
2 svar

Det här är nog inte sprängticka?

Marcus

8 dec 2019 kl. 15:15

Jag antar att det här inte är en sprängticka men jag testar ändå att fråga på. De ska ju vara så sällsynta så det kanske lönar sig att dubbelkolla med någon här :-)

0 527 visningar
0 svar

Svampväxt på ruttnande björk

Ingere

8 dec 2019 kl. 22:36

Har sett flera tillfällen av en svamp på döende björk i naturområde i Täby. Har inte stött på denna tidigare och nu växer den på flera ställen.
Geleaktig, brun på stammar av döende björk

0 608 visningar
1 svar

Är detta falsk turkey tail?

hejsanhoppsan

7 dec 2019 kl. 21:44

Hej,

Är det någon som känner till om detta är en falsk turkey tail. Undersidan är vid, kan inte se några porer. Tunn som ett löv, lite som skinn. Växte tillsammans med andra turkey tails.

Vad är det korrekta namnet och har den några nytto-egenskaper?

Tack!

0 3993 visningar
4 svar

Vit hattmurkla giftig?!

Svampintresserad person

28 feb 2018 kl. 12:20

Hallå på er, har bläddrat lite smått i en svampbok kallad “Stora svampguiden” av Josefine Bacon. I boken skrev hon angående vit hattmurkla att den bör undvikas eftersom att den är misstänkt giftig, särskilt som rå och är inget att föredra. Jag har ju ätit vit, liksom svart hattmurkla många gånger och alltid sett den som en god matsvamp som det har stått i flera andra svampböcker. Har aldrig mått dåligt av den och har bara stekt den med salt och peppar. Även på appen Svampgui…mer…

0 560 visningar
0 svar

Vad för ticka är detta?

hejsanhoppsan

7 dec 2019 kl. 21:42

Hej,

Vad för ticka är detta?

0 800 visningar
0 svar

Fnöskticka?

hejsanhoppsan

7 dec 2019 kl. 21:41

Hej,

Vad tror ni är detta en fnösticka?

0 765 visningar
9 svar

Fråga om cesium

mumrik

1 dec 2019 kl. 10:31

Jo, Tjernobyl nu igen. Jag har tidigare bara hittat lågupplösta kartor över nedfallsområdena som gjorde det svårt att orientera sig och hade därför dömt ut ett område dit jag funderat på att flytta. Mitt skäl till att flytta är delvis att jag vill komma närmare naturen och ha lättare att komma ut i skogen och plocka bär och svamp.

Nu grävde jag fram en jättebra karta på Strålsäkerhetsmyndighetens sajt.
https://ssm-kartor.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=b0b123...mer…

0 1050 visningar
2 svar

Köttig vintersvamp!?

gergils

2 dec 2019 kl. 13:10

Vad är detta? Har nu hittat i november i Östergötland (Norrköping) och idag 2 december i Malmö. Beskrivs lämpligen som köttiga bruna till grå skivlingar med vita eller ljusnande kanter och tydlig lila ton på foten på vissa exemplar. En god mjöldoft. Fast kött. En del helt runda, andra med inbuktningar.

Hej!

Jag undrar om jag kan få hjälp med en identifiering av svamp. Svampen (tickan) växer på en stubbe liggandes på marken.

Plats: Stockholm, Tyresta Nationalpark.

Jag funderar på om det möjligen kan vara Chicken of the woods/Svavelticka (Laetiporus sulphureus),  eller möjligen Saffransticka (Hapalopilus croceus)? Vid identifikation, vet ni även om den är ätbar eller inte? Om det är en Saffransticka ska den såklart lämnas i fred då det är en hotad art.

Tack!

0 655 visningar
4 svar

Vaxskivling

Patrikba

27 nov 2019 kl. 17:50

Småland, grusväg kan till granskog

0 773 visningar
1 svar

vilka är de här?

Piob

27 nov 2019 kl. 14:46

dessa små krabater finns ganska många här nu, södra Småland på 160m höjd, vilka är de?

0 547 visningar
0 svar

vilka är de här? del 3

Piob

27 nov 2019 kl. 14:51

bilderna kom icke med, så....ett nytt försök

0 552 visningar
0 svar

vilka är de här? del 2

Piob

27 nov 2019 kl. 14:47

fler bilder

0 490 visningar
0 svar

Trattkatarell

Behzad f

27 nov 2019 kl. 11:45

Det är 100% trattkantareller

0 990 visningar
4 svar

Höstsvamp

NisseJ

18 nov 2019 kl. 16:38

Växer bland murkna grenar och lövträdssly. Större träd ( björk, asp,ask ) finns också på området, som ligger utanför Kungsör, Västmanland. Kan ej placera denna svamp och är därför intresserad av förslag på släkte ev.art Fotad 2019-10-06.

0 806 visningar
2 svar

Svamp på min trädgård

Marcus

23 nov 2019 kl. 15:19

Hej,
Har nyligen flyttat in i ett hus utanför Göteborg och såg att dessa svampar växte på min tomt. De verkade trivas emot en gammal stenmur under en lövbädd. Någon som vet vilken sort det är?
Mvh Marcus

0 758 visningar
2 svar

Blomkålssvamp

Lise-Lotte

20 nov 2019 kl. 14:54

Nyköping/ missade bilden

0 879 visningar
3 svar

Skillnad mellan myr och kärr

tomten

24 nov 2019 kl. 15:06

hej
hur skiljer man på myr och kärr ?
Vilka kännetecken

Vänliga hälsningar

0 2801 visningar
6 svar

Stjärnhovstryffel?

AnnaO

13 aug 2017 kl. 15:27

Igår i sin trädgård hittade min son några svampar under gräsmattan i närheten av en lindträd. Jag gissar att dessa är Stjärnhovstryffel. Gissning men inte säkerhet!
Kan man frysa de? I så fall hur länge kan man förvara de?

0 574 visningar
0 svar

Blomkålssvamp ?

Lise-Lotte

20 nov 2019 kl. 14:53

Hittade denna utanför Nyköping, tallskog/ granskog mossig med blåbärsris. Kan den förväxlas med någon giftig svamp

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone