Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 53 visningar
0 svar

Svamputställning

Mattias Andersson

14 aug 2002 kl. 19:43

Årets svamputställning på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm äger rum den 7-8 september. I samarbete med Stockholms svampvänner.

0 2403 visningar
1 svar

Liksvamp

Mattias

13 aug 2002 kl. 21:33

Jag undrar om det är någon som vet hur man kan utrota liksvamp. Är ej säker att den heter så.
Men det kommer nÃ¥got grönt slem pÃ¥ svampen och det luktar… AS!!

0 53 visningar
1 svar

Torka kantareller

Peter

13 aug 2002 kl. 14:37

Har inhandlat fler kantareller än jag kan äta.
Kan jag torka dem? Frysa dem?
Något särskilt att tänka på?
Tacksam för råd

0 70 visningar
3 svar

Murklor

Ove

29 maj 2002 kl. 23:06

Det är förvånande hur lite uppmärksamhet
stenmurklan har i svampguiden. Rapporteringen om fynd är ju näst intill 0.

0 85 visningar
2 svar

Djävulssopp

Sara

9 aug 2002 kl. 11:45

Jag undrar om det är någon som vet hur man kan utrota djävulssopp ? Stanken gör mig vansinning!
Vore tacksam för hjälp!

0 64 visningar
0 svar

Svamp på Gotland?

Karin

11 aug 2002 kl. 23:17

Har någon hittat svamp på Gotland?
Jag tänkte åka dit nästa vecka.
e-post: kary@bredband.net

0 58 visningar
1 svar

Fjällsopp

Ona Janzon

11 aug 2002 kl. 17:32

Hittade svampar i en bokskog (Trolleholm, Skåne) som jag aldrig tidigare sett. Jag tror det är fjällsopp. Den liknade Stolt fjällskivling (men med fläckar snarare än fjäll)vid första anblicken, men när jag vände på den visade den sig vara en sopp. Vid brytning blev svampen först röd och sedan blev den helt svart.Kan det vara fjällsoppen?

0 84 visningar
2 svar

Röd svamp

Kelly

7 aug 2002 kl. 16:44

Jag hittade en svamp, en sopp, som var nästan scharlakansröd på hatten, mycket vacker sammetsmatt färg. Kan någon hjälpa mig med vad det är för svamp?

0 78 visningar
1 svar

Vilken svamp!

Leena

5 aug 2002 kl. 08:27

Har hittat en svamp som ser ut som en “hjärna” den är ljusbrun och växer vid en lönn..
Vad kan det vara?

0 77 visningar
0 svar

Violgubbe (klubbliktrumpetsvamp)

Elisabeth

5 aug 2002 kl. 00:21

Hejsan!

Skulle vilja veta förekomsten av violgubben.
I år är det otroliga mängder.
Här i Gullspångs kommun känner jag till fem olika lokaler.Tyvärr försvinner den p.g.a.att skogen avverkas.
Finns det någon som har ett bra recept?Tycker inte att den är så god som det står i alla böcker!

MVH Elisabeth

0 66 visningar
1 svar

Sidenschalar?

Anja

22 jan 2002 kl. 21:02

Jag skulle vilja köpa ett antal ofärgade sidenschalar i varierande storlekar och större än 55 x 55 cm. Någon som har något tips om var man kan köpa sådana till ett bra pris?

0 54 visningar
0 svar

Svart trumpetsvamp - Karljohanssvamp

Marianne Z

4 aug 2002 kl. 10:01

Hej!
Har nyss kommit hem från en tidig svamprunda. Hittade en hel del svart trumpetsvamp. Min favoritsvamp Karljohan lyser däremot med sin frånvaro. Har bara hittat enstaka exemplar i år och de har varit maskangripna. Det är flera år sedan det var ett riktigt Karljohanssvampår. Hur är det i övriga Sverige? Själv bor jag i västra Värmland.
Hälsningar Marianne

0 68 visningar
1 svar

Svart trumpetsvamp...

Nybörjare

17 jul 2002 kl. 10:42

När brukar den svarta trumpetsvampen finnas i markerna?

0 82 visningar
1 svar

Knubbig trumpetsvamp

Elizabeth

31 jul 2002 kl. 18:28

Vi hittade en svamp idag som vi inte känner igen, slog upp i en gammal svampbok där det stod att det var en knubbig trumpetsvamp. I den gamla boken var den klassad som tvåstjärnig men ovanlig. När jag söker på nätet finns ingen liknande. Känner någon till denna svamp?

0 218 visningar
2 svar

Svamprens i gräsmattan?

Tinntinn

26 jul 2002 kl. 16:57

Medan jag sitter här och rensar dagens skörd av taggsvamp och kantareller, funderar jag på en sak min mamma lärde mig: att kasta svamprenset i lämpligt hörn i trädgården hemma. Hon hävdar att svampen så småningom ska växa där man lagt renset. Är detta sant, eller bara en gammal skröna?
NÃ¥, idag blir det sÃ¥ att renset Ã¥ker ut i äppelträdgÃ¥rden, och om nÃ¥gon vänlig själ kan berätta för mig hur det ligger till fÃ¥r jag svar pÃ¥ om jag i fortsättningen ska rensa svampen pÃ...mer…

0 214 visningar
1 svar

Championfjällskivling?

Siv W.

31 jul 2002 kl. 00:01

Jag tror att det är championfjällskivling som växte på gräsmattan förra året. Hur lagar man till den bäst?

0 51 visningar
0 svar

Fingersvampar, artbestämning.

Elisabeth Jansson

31 jul 2002 kl. 01:21

Vem kan hjälpa mig att arbestämma ovanliga fingersvampar, de växer i ett område som består av grönsten, det har blivit biotopskyddat, taggsvamparna är väldokumenterade men inte fingersvamparna.
Det måste dock komma mer regn för att de ska sätta fart.
MVH Elisabeth

0 62 visningar
1 svar

Snälla hjälp! (Förvirad)

Erik

29 jul 2002 kl. 14:49

Är det nÃ¥gon som vet nÃ¥got om svampen som jag har i min gräsmatta? Hatten är 1-2 cm bred och brunfärgad. Och den har en smal fot (stam?)! Skivorna är ocksÃ¥ bruna.  (Jag tror att den är vanlig i gräsmattor men den fins inte i vÃ¥r svamp bok!

0 108 visningar
1 svar

Hjälp mig med min trädgårds svamp!

Erik

29 jul 2002 kl. 14:53

Är det nÃ¥gon som vet nÃ¥got om svampen som jag har i min gräsmatta? Hatten är 1-2 cm bred och brunfärgad. Och den har en smal fot (stam?)! Skivorna är ocksÃ¥ bruna.  (Jag tror att den är vanlig i gräsmattor men den fins inte i vÃ¥r svamp bok!

0 76 visningar
1 svar

föränderlig tofsskivling?

Nilla

22 jul 2002 kl. 01:26

Idag hittade jag en klunga av vad jag tror är föränderlig tofsskivling. Men den är så mörkt brun. Det yttersta på hatten är kanelbrunt o i mitten orangebrun. Foten är ljusgul ca 1 mm längst upp på foten och sedan mörkare kanelbrun resten av foten, på en del sitter en liten ljusare ring kvar. Min fråga: Är det torkan som gjort den så annorlunda i färgen?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone