Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 696 visningar
5 svar

Kungschampinjon?

LS

12 sep 2019 kl. 17:16

Kungschampinjon? Plockad på gräsmatta nära blandskog. Dock ej nära ngt träd. Gulnar vid beröring. Ca 20 cm hög.

0 1317 visningar
4 svar

Ätliga riskor?

Ovie

12 sep 2019 kl. 15:56

Fann dessa i Jämtland, på en bred skogsväg. Svamparna är “mjölkiga” som riskor kan vara, dvs att de utsöndrar vit vätska vid beröring.
Vad tror ni? Går de äta? Och vilken svamp är det?

0 1027 visningar
1 svar

Grå bläcksvamp eller någon annan?

granbarr

12 sep 2019 kl. 19:33

Dessa liknar grå bläcksvamp, men kan jag vara säker? Lännaskogen i Huddinge idag.

0 1374 visningar
3 svar

Dropptaggsvamp kanske

granbarr

12 sep 2019 kl. 19:31

Kan detta vara dropptaggsvamp. Idag i Lännaskogen i Huddinge. Både äldre och yngre exemplar på bilderna.

0 770 visningar
4 svar

Någon som vet

Boris Sarenstam

12 sep 2019 kl. 19:13

Den här svampen kommer i trädgården varje år

0 535 visningar
0 svar

Vad är dessa för svampar?

Svampfia

12 sep 2019 kl. 21:19

Västernorrland, mossigt, fuktigt och blandad gran och lövskog

0 772 visningar
1 svar

Är detta trattkantareller

E

12 sep 2019 kl. 20:01

Hittade de här svamparna i en tallskog bland mossa, men blev fundersam på om det verkligen är trattkantareller då de är så bruna och har en plattare hatt dvs inte så ”trattig”. Vad tror ni?

0 808 visningar
1 svar

Mycket liten röksvamp

granbarr

12 sep 2019 kl. 19:36

Denna lilla röksvamp hittade jag idag i Lännaskogen i Huddinge. Är det vårtig röksvamp eller kanske någon annan? Detta blir min sista fråga för idag.

0 719 visningar
3 svar

Är detta en champinjon

Agneta Lostelius

12 sep 2019 kl. 16:33

På min tomt i Södermanland

0 906 visningar
2 svar

Vad är detta för knallorange svamp?

Miamanq

12 sep 2019 kl. 18:09

Hej!
Kan ni hjälpa mig att artbestämma denna lilla roliga svamp? Växtplatsen var mossig bland mestadels barrträd. Utanför Umeå. Foten ihålig som en trattis.

0 786 visningar
3 svar

Citrondoftande skivling

granbarr

12 sep 2019 kl. 16:52

I Lännaskogen i Huddinge hittade jag idag denna skivling med fjäll på hatten och som doftade tydligt av citron. Undrar vad det kan vara.

0 484 visningar
0 svar

Röksvamp?

Gill Bengtsson

12 sep 2019 kl. 15:06

Undrar om detta är en vårtig röksvamp och om den är ätbar. Är inte en van svampplockare

Hälsningar från Gill i Ljusne

0 765 visningar
0 svar

Är detta orangebrun giftspindling

Svampplockare

12 sep 2019 kl. 14:44

Hej  
är det här orangebrun giftspindling??

0 693 visningar
1 svar

Vad är det för svamp är den ätbar

Helena Nordin. Helena.nordin52@comhem.se

12 sep 2019 kl. 14:28

Plockade denna svamp vid våra björkar. Vad är det för svamp och är den ätbar

0 786 visningar
1 svar

Röksvamp - ätlig?

Tove P

7 sep 2019 kl. 18:48

Hej, hittade dessa svampar idag på Hisingen (Göteborg) i blandad lövskog, dolda under gräs, barr och jord. Liknar potatis, två växte tätt ihop, har tydliga spår av rötterna som omgett dem och verkar inte ha någon rot alls? Vitgula utanpå, “brödliknande” vita/gråa inuti, textur som vitt, torrt bröd, tunnt “skal”. Luktar “svamp” helt enkelt. Vad kan det vara? Och kan vi äta dem?

0 932 visningar
8 svar

Läderartad knöl, vad kan det vara?

Fredrik i hagen

9 sep 2019 kl. 22:56

Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera vad min far hittade när han röjde gräs i vägkanten. Ser ut som en rot som övergår i en liten svart ganska hård läderartad svampkropp, vit och svampig inuti, se bilder. Luktar svamp. Växte i en liten grop tillsammans med flera andra i högt gräs invid en grusväg bredvid en kohage. Inga träd i direkt närhet, men har för ca 20 år sedan växt stora björkar där. Hittad på landet utanför Trollhättan, nära Hunneberg.

Har kolla…mer…

0 1032 visningar
1 svar

Svampar på aspstam

Bengt Ekberg

12 sep 2019 kl. 09:49

Dessa svampar växer på en aspstam söder om Uppsala ca 100 fruktkroppar i varierande storlek. Den bredaste hatten ca 10 cm. Lukt god, foten kort och seg, var svår att lossa från stammen. Förra året växte honungsskivling på samma stam. Men detta är något annat. Vad?

0 578 visningar
3 svar

Vad är detta?

Ella

11 sep 2019 kl. 21:51

Sundsvall- Galtström

0 847 visningar
2 svar

Svamp i totalt mörker i stenig grotta

Mihed

11 sep 2019 kl. 22:07

Svampen hittades i en grotta med enbart stenunderlag. Ca 3 km in i grottan, helt utan ljus. Den är något självlysande. Är otroligt nyfiken på vad det kan vara!

0 451 visningar
0 svar

Irismusseronår!

JanAUppsala

11 sep 2019 kl. 22:15

I måndags var jag ute i marker som varit mina hemmamarker de senaste 50 åren, drygt!  En av målsvamparna (i dubbel bemärkelse) var den häromkring tämligen sällsynta irisnusseronen, sedan åtskilliga år en favoritmat- och skådesvamp. Och den fanns där den skulle finnas, i sådana mängder att jag undrar om denna höst ska bli som 2014 som det handlar om i denna gamla tråd:  http://svampguiden.com/forum/visa/247453.asp
Inget av de färska fynden var dock i närheten av den gamla jätten…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone