Hej, ny på forumet och nyfiken svampplockare! Är detta blek taggsvamp jag hittat? Hittat i Stockholmstrakten, blöt mossa, blandskog dock mest barrträd.
Ja, det ser det ut som. Ivf den stora som syns i sin helhet.
Kan de finnas någon oätlig sort den kan förväxlas med? Tänkte på de övriga som jag iof bedömer ser ut att vara av samma sort…
Nä, det är väl bara rödgul i så fall. Om du kollar här http://svampguiden.com/art/visa/hydnum_repandum så anges även vit taggsvamp som förväxlingsart. Men dels tycker jag inte den ser särkilt lik ut och dels öar den sällsynt. Har själv aldrig hittat den. Och den är troligen inte giftig den heller.
*är den sällsynt*
Okey, nej men taggarna löpte ner med och slutade inte så tvärt. Jag steker upp dom och smakar! :-D
Blek är jättegod! En del ratar rödgul, men jag äter den. Antingen som blandsvamp eller så får den helt enkelt dryga ut den bleka.
Vit taggsvamp är ffa gotlänning, men jag har hittat den oxå i en kalkig hemskog nära Uppsala. Inte alls god!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.