Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1097 visningar
10 svar

Nybörjare undrar över svamp

Anton K

22 aug 2019 kl. 20:37

Hej. Jag är en glad nybörjare som givit mig ut för att plocka svamp gör första gången sedan barnsben. Innan jag tillagar någon svamp hade jag tänkt försäkra mig om vad det är jag har plockat. Det första är det här som är lik en kantarell men ändå inte. Ängvaxskivling kanske?

0 505 visningar
2 svar

Hittade knölar runt om en ek.

Kyllikki

23 aug 2019 kl. 09:13

Närheten i Stigtomta.

0 924 visningar
3 svar

Är detta stolt fjällskivling?

Den glade amatören.

22 aug 2019 kl. 12:55

Hittades i tät granskog i stockholmsområdet.
Ser ut som Oboypulver på hatten.
Har aldrig sett en sådan förut.

0 515 visningar
0 svar

Vilka champinjoner?

IngvorS

22 aug 2019 kl. 22:03

På gräset vi havet i Halland.

0 1083 visningar
5 svar

Taggig svamp

Samppo

20 aug 2019 kl. 22:31

Dom här hittade jag idag i en skog i södra Stockholm. Mjuka i konsistensen. Noterade asp och gran i närheten. Aldrig sett förut, nån som vet vad det är?

0 547 visningar
2 svar

Vad är det för svamp?

Krillesnille

22 aug 2019 kl. 18:58

Strax utanför Idre hittade jag ett gäng av dessa svampar. Dem växte väldigt tätt, träden runtomkring var tall och gran. Vad kan det vara?

0 446 visningar
1 svar

Svamp medstrumps

Lars Lindholm

22 aug 2019 kl. 20:31

Svampar hittade i norra Östergötland i mossig barrskog. Skivling med sammetartad svart strumpa

0 465 visningar
1 svar

Bild

Caid

22 aug 2019 kl. 19:11

Bild

0 817 visningar
0 svar

Champinjon? Vilken?

scarsnucke

22 aug 2019 kl. 20:18

Hittad i gräsmatta i Östergötland. Vilken typ av champinjon kan detta vara? Ser onekligen ut som en giftchampinjon. Men även snöboll eller ängs.

Någon mer rutinerad som vet?

0 1038 visningar
3 svar

Stor ovanlig svamp - Ätlig eller Giftig?

Falkenbergaren

22 aug 2019 kl. 19:45

Plockade soppar i barrskogarna utanför Falkenberg för en stund sedan. Och hittade några exempel av den här stora svampen som vi inte lyckas identifiera. Den luktar milt och det ser ut som den växer ut från gamla förmultnade trädstammar. Den ser ut som en gigantisk kantarell undertill.

0 728 visningar
1 svar

Vad är det för svamp? Granskog växte i blåbärsriset Västernorrland

Berit Nordin

22 aug 2019 kl. 18:18

Växte i gran och tallskog bland blåbärsriset vid kusten i Västernorrland. Är det en stensopp, Karl Johan svamp. Helt okunnig själv.

Mälardalen, mossig gräsmatta, ihåligt skaft

0 702 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Uffe

20 aug 2019 kl. 16:26

Hej,

Hittade många av svampen på bilden och ville kolla vad det va för något och om den är ätbar eller inte.

Tack för hjälpen!

0 745 visningar
3 svar

Vitsporig skivling

Sven Damne

20 aug 2019 kl. 19:07

I barrskogsmiljö Småland/Östergötland
Hatt ca 10 cm, fot ca 14 Sporer nästan runda ca7 släta
Se bilder

0 558 visningar
2 svar

Mjölskivlingar?

Petunia

22 aug 2019 kl. 11:37

Blekinge, i gräs och lövskog.
Inbillningens makt är ju stor men jag tycker de luktar som mjölskivling ska och skivorna går ner på foten. Tyvärr är jag lite färgblind och vill helst inte förgifta mig så här innan helgen och allt…

0 527 visningar
1 svar

Stensopp?

Daniel

22 aug 2019 kl. 11:21

Äskebjär, Maglehem

0 640 visningar
1 svar

Brunsopp?

Peter Johansson lkpg

21 aug 2019 kl. 19:53

Finns det någon annan svamp som liknar brunsopp?

0 442 visningar
0 svar

Brunsopp?

Peter Johansson lkpg

21 aug 2019 kl. 19:52

Finns det någon annan svamp som liknar brunsopp?

0 745 visningar
1 svar

Fjällig svamp

Ulla Kruys

21 aug 2019 kl. 17:26

Går det att säga vad detta är? Fanns i ekhage norr om Kalmar.

0 2220 visningar
4 svar

Karl johan svamp?

Carolin

17 sep 2018 kl. 16:14

Hittade svampen i lövskog i mellan sverige, mellan Vättern o vänern.
Verkar vara en ung svamp.

Vore bra o veta om det är en ätbar svamp

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone