Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1369 visningar
5 svar

Giftig eller Blek Ostronmussling?

Falkenbergaren

11 aug 2019 kl. 18:20

Hittade dessa fina svampar som växte på en murken trädstam. Hoppas det kan vara Blek Ostronmussling. De luktar svagt av svamp och ser nästan lite plastiga ut och ganska hårda i konsistensen. Har inte vågat smaka, dock…
Plats: Öster om Falkenberg. Barrskog med mossa.

0 510 visningar
1 svar

Vad för svamp på en stubbe?

Jorch

11 aug 2019 kl. 20:48

Östergötland, barrskog, stubbe

0 440 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp?

HannaB

11 aug 2019 kl. 20:13

Denna svamp kommer upp i min odlingsrabatt, gärna intill salladen och morötterna. Har även hittat enstaka i övriga trädgården. Bor i Karlshamn/Blekinge.

0 417 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp?

HannaB

11 aug 2019 kl. 20:12

Denna svamp kommer upp i min odlingsrabatt, gärna intill salladen och morötterna. Har även hittat enstaka i övriga trädgården. Bor i Karlshamn/Blekinge.

0 550 visningar
1 svar

Art?

Tor

11 aug 2019 kl. 16:18

Plockad i Blekinge utanför Karlskrona

0 826 visningar
4 svar

Vilken ticka har vi här?

Egon 1

11 aug 2019 kl. 14:38

90mm bred, gulvit och gråvit svagt zonerad och kal, med skarp kant, ingen utmärkande doft. Undersidan med avlånga porer,  av samma färg som ovansidan. Växer i alskog, med inslag av bok i Skåne.

0 552 visningar
3 svar

Rödspräcklig svamp?

svampiana

11 aug 2019 kl. 15:47

Vad är detta?
Växtplats: Uppland, en skärgårdsö med blandskog.

0 549 visningar
2 svar

Matsvamp

Joaquin

11 aug 2019 kl. 17:42

Hej
Nån vet om man kan äta dom här svampar ?

0 637 visningar
2 svar

Gammal citronslemskivling eller rabarbersvamp?

Devile

11 aug 2019 kl. 12:41

Hittades i barrskog, trodde det var en gammal halvrutten citronslemskivling men den liknar också en rabarbersvamp.
Vad tror ni?
Södra Stockholm.

0 482 visningar
5 svar

Vad är detta för svamp, är den ätbar?

Anders Bj

11 aug 2019 kl. 11:50

Svampen hittades i smålands asdjupa skogar i en skog med främst barrträd men även en del lövträd.

Svampen på bilden är stor (eller större) som en hela utspridd hand.

Den växer på en stubbe med mossa och du kan på bilden se flera.

0 670 visningar
1 svar

Blöder Mosserud vitt

Anonymossssss

11 aug 2019 kl. 12:24

Vit svamp bland skog från björk
Täta skivor blöder vit saft doft mild

0 538 visningar
1 svar

Ätbär ❓❓❓

Nyfikgubbe

9 aug 2019 kl. 18:54

Vad kan det vara. Är den matsvamp?
Hittade i uppsala stadsskog

0 701 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta?

Ironygod2.0

10 aug 2019 kl. 21:56

Hittade dessa på en näringsrik gräsmatta bredvid svampar som såg ut att likna högbroking(ar). Är den informationen nödvändig?

0 643 visningar
1 svar

föränderlig tofsskivling?

gripsefmo

10 aug 2019 kl. 15:12

Jag är ganska säker på denna men jag vill bara kolla med folk här så att jag inte får i mig fel svamp!

0 1014 visningar
1 svar

Bittersopp?

J.S.

11 aug 2019 kl. 10:53

Plockade en, vad jag först trodde var en blodsopp, men som visade sig vara något annat. Snittet genom den blånade väldigt fort. Hatten var mörkt grå-brun. Den växte i gammal granskog i Småland. Bittersopp är det troligaste som jag kunnat “googla” fram.

0 1095 visningar
2 svar

Är detta Knottrig rottryffel?

Egon 1

10 aug 2019 kl. 09:04

Ganska liten 40mm gulaktig, med små brunaktiga fjäll. Basen med rikligt förna. Växer i näringsrik lövskog, med bok, ek och hassel, i Skåne.

0 626 visningar
2 svar

Brödticka?

Devile

10 aug 2019 kl. 17:32

Hittades lös (någon hade väl redan plockat den men lagt tillbaka) i södra Stockholm, barrskog, under mossan hittade jag en ganska rutten gren.
Liknar brödticka.

0 597 visningar
2 svar

Brunsopp?

Sg

10 aug 2019 kl. 17:19

Hittade denna i park i Lund.
Ca 15 cm i diameter, smakar ej bittert. Tyvärr maskäten. Blånar mkt snabbt vid snitt.
Gissar på brunsopp men aldrig hittat en så stor, som är uppsprucken på hatten.

0 628 visningar
2 svar

Ätbär ❓❓❓

Nyfikgubbe

9 aug 2019 kl. 20:03

Finns två bilder redan på tråd. Vad kan det vara. Är den matsvamp?
Hittade i uppsala stadsskog

0 1309 visningar
2 svar

Är detta en gallsopp & Björksopp

Rookoe

9 aug 2019 kl. 20:41

Hej, Glad Amatör här men försöker lära mig.

Jag har en bild på ett större exemplar av vad jag trodde var en björksopp(tall och björk i närheten vad jag kunde se) men när jag skar i den blev den djupt lila. Där grusades min teori, någon mer kunnig som kan se vilken det är?

Samt svamp nr.2 trodde jag var gallsopp, och nyfiken som jag är så smakade jag lätt på den för att lära mig. Men jag uppfattade inte smaken som oangenäm eller bitter. Men ni med tränade ögon, det är v...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone