Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 701 visningar
3 svar

Kan detta vara en ätlig vaxskivling?

Göran

8 aug 2019 kl. 15:50

Norrtälje skärgård. Björk. Våt ängsmark, skog

0 433 visningar
0 svar

Skåne tips önskas

LassieN

8 aug 2019 kl. 17:11

Bor på Gotland och har inte lyckats finna några bra ställen för sommarkantarell och Stennsopp. Nästa vecka åker vi till Malmö. På hemvägen stannar vi till en natt i Andarum, väster om Brösarps backar. Undrar om det finns någon som har tips om bra skogar i de trakterna. Eller kanske någonstans utmed E22 i Kalmar län?

0 816 visningar
4 svar

toppvaxskivling, fårticka och?

svampiana

7 aug 2019 kl. 20:53

Plats: Uppland på en skärgårdsö, blandskog
Är det här toppvaxskivling, fårticka och nån mer svamp som jag inte kan artbestämma?
Har tidigare stött på toppvax men då var den gul/orange.

0 1598 visningar
3 svar

Okänd svamp i kruka

Samuel Arnfjell

8 aug 2019 kl. 12:23

Hej! Det började växa dessa svampar i min kruka med gurkmejan, den står inomhus i ett söderfönster. Men vad är det för svampar?

0 1564 visningar
5 svar

starkt gul sopp? gul blodsopp? sällsynt?

svampiana

7 aug 2019 kl. 15:48

I början av November 2017 hittade vi denna starkt gula sopp på en skärgårdsö i Uppland.
Jag undrar vad det kan vara då jag inte hittat någon sopp som är så kraftigt gul tidigare. Har sökt runt lite utan resultat.
Svampen hittades i blandskog mitt i skogen.

0 609 visningar
2 svar

Ticka (?) med skivor?

svampiana

7 aug 2019 kl. 21:27

Plats, Skärgårdsö i Uppland med blandskog.
Växte på en avbruten lövträdsgren i slutet av Juli i år.
Någon som vet vad det är? Tyckte inte det liknade en mussling (hatten).

0 933 visningar
0 svar

Kantareller på Tosterö Strängnäs

Utan kantarellögon

8 aug 2019 kl. 08:57

Var hittar jag kantareller på Tosterön? Det finns blblandskog med Gran, Tall och Björk men ingen kantarell

0 560 visningar
4 svar

Vilken svamp?

Svampalskaren

7 aug 2019 kl. 21:24

Granskog i Småland. Luktar gott

Det verkar svårt att skilja. Stötte på ca 30-40 längs olika led i lövskog. Växte troligen med ek. Inga var särskilt gul aktiga och hade olika texturer med lila med lite svart i mitten, 3-10cm bred.

0 931 visningar
5 svar

Ostronmussling eller??

l1ttlewolf

7 aug 2019 kl. 11:56

Jag hittade den på en trädstubbe bredvid mitt hus i Stockholm. Är den en ostronmussling, blek ostronmussling eller någonting helt annat?? Tack på förhand

0 633 visningar
5 svar

Osäker

Rossth

6 aug 2019 kl. 14:19

Gles barrskog i en sänka på gränsen till lövskog, växte på dött träd. Jag lämnade den där, om det behövs mer info för att se vad det är, får jag återkomma

0 513 visningar
5 svar

Mandelriska?

Tobias Fahlén

7 aug 2019 kl. 15:54

Hittade denna i Kronobergs län, tallskog.
Luktar inte skaldjur och mjölkar inte mycket.
Lite fukt kommer om man klämmer.

0 920 visningar
4 svar

Taggsvamp

Tina

7 aug 2019 kl. 12:20

Hej! Nyfiken och nybörjare.Taggsvamp i Västmanland. Växer i ringar, minst 10 ringar med ca 20 -30 svampar i varje. Tallar närmast, annars främst tall/gran. Blå/lila inuti. Doftar hav, alger, fisk,hamn??

1 753 visningar
6 svar

Vilken champinjon?

Gunilla H

6 aug 2019 kl. 17:48

Visst är det väl en champinjon, men vilken sort? Växtplats: Barrskog invid stig nära väg. Jämtland nära Östersund. Höjd 25 cm, hattdiameter 19 cm. Rodnar ej. Svag mandeldoft. Ring trasig, svårbedömd

0 1018 visningar
4 svar

Är detta en Mussling?

cypher

28 jul 2019 kl. 22:58

Fanns tall, björk och gran i närheten. Växte på ett fält träd, roligt nog i en springa där den som fält också sågat.

0 598 visningar
2 svar

En svamp eller vad?

HLilja

6 aug 2019 kl. 20:04

Har någon en aning om vad detta kan vara? Växer på en gammal björkticka, på porerna. Skaftet är tunt som en spindeltråd och huvudet ca 2 mm.

0 833 visningar
4 svar

Vilken ticka?

HLilja

5 aug 2019 kl. 19:25

Försöker lära mig lite fler tickor. Hittar inte denna i böckerna. Växte på en mycket murken liggande stam. Kunde inte definiera trädet, men omgivningen består nästan bara av al, lite sälg och säkert ett och annat mer i en skuggig bäckravin. Tickan ser pudrad ut på ovansidan, som om någon strött kakao på. Undersidan slät och vit liksom kanten. Denna är 7x4 cm, max 2 cm tjock, det fanns några fler i liknande storlek, växte enstaka. Luktar svagt, som gamla plastmöbler i solsken…mer…

0 802 visningar
4 svar

Vad är det för svamp?

Eva

6 aug 2019 kl. 10:34

Hittade dessa i mossan i tallskog med inslag av gran i Jämtland när jag plockade Tegelkremla.
Bägge kraftigt larvangripna i fot och hatt.
Köttet i foten är fast men går av tvärt vid brott. Trådar sig inte men smular inte heller utan blir till “två bitar”. Skivorna är creme färgade. Mörkare än grädde men klart ljusare än nougat. Doften är mild och påminner nästan om klor (badhus).

0 1540 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp

Emlis72

5 aug 2019 kl. 17:15

Hittat denna svamp som är lite lik kantarell när vi var ute och plockade just kantareller. De hittades i blandskog utanför Enköping. Jag tycker att det ser ut som en Blek taggsvamp men då mina kunskaper är mycket begränsade så frågar jag här. Om det är blek taggsvamp så vore det kul att våga utöka sitt svampplockande till åtmistånde två olika sorter…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone