Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 644 visningar
2 svar

Rödgul taggsvamp?

Louiseedssahl

5 aug 2019 kl. 17:57

Hej,
Kan detta vara rödgultaggsvamp?

0 719 visningar
3 svar

Vilka svampar?

Annie123

5 aug 2019 kl. 14:58

Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vilken svamp det är? Är de av samma sort? Plockade i barrskog i Småland. Tack på förhand!

0 1067 visningar
4 svar

Sjuka kantareller?

Nelly97

5 aug 2019 kl. 09:53

Hejsan alla er som är lika tokiga som jag är så här års!
Till min stora förfäran så tror jag att dem kantareller jag låter växa upp på mitt hemliga ställe har drabbats av någon sjukdom / mögel. Jag har aldrig stött på detta för så är ställd. Kantarellerna har blivit blå/grå fläckiga eller helt täckta av denna färg på ovansidan av hatten. De lite större som drabbats ser även ut att ha spruckit från hatten ner till foten. Det ser ut som någon form av mögel i teckning…mer…

0 576 visningar
2 svar

Okänd svamp

Anonymosss

4 aug 2019 kl. 19:43

Sprang på denna idag blandskog.
Någon som vet vad det är.

0 644 visningar
1 svar

Brokkremla ??

Anonymossss

4 aug 2019 kl. 19:45

Är detta en brokkremla

0 849 visningar
1 svar

Fjällig såpmusseron?

Egon 1

31 jul 2019 kl. 16:14

Jag har kommit fram till att det är Fjällig Såpmusseron, men det som förvillar mig ,är det fördjupningar
eller prickar som finns i hattkanten: Finns det fler underarter av Musseronen? Det är gamla bilder, men den är inte helt artbestämd ännu, så därför behöver jag hjälp. Funnen i Skåne.

0 613 visningar
4 svar

Sopp?

Bo

3 aug 2019 kl. 04:54

Hittade de här idag men kan inte hitta nåt liknande i min svampbok. Det var väldigt torrt. Växte i ett ganska glest område med fåtal ek, lönn och andra

0 682 visningar
1 svar

Ätbär ❓❓❓

Nyfikgubbe

3 aug 2019 kl. 16:34

Hejsan vad kan det vara?

Fanns under tallbträd i uppsala. Hatten är på rösa färg

0 618 visningar
3 svar

Någon riska?

Svampalskaren

3 aug 2019 kl. 12:13

Utanför Karlsborg. Granskog och gräs. Luktar skaldjur, men ändå mild och behaglig lukt. Inte sett någon mjölksaft.

Blandskog och den växte ensam.

0 736 visningar
2 svar

Vilken sorts sopp?

Anubias

2 aug 2019 kl. 22:26

Upphittad i skog i centrala Västra Götaland, minns inte exakt var den satt. Det var nära en tall, tror det var lite sandigt, barr och mossa. Vi plockade egentligen blåbär och denna kom med i farten då jag vill lära mig det här med svampplockning och artbestämning. Men efter lång googling kan jag inte riktigt sätta kläm på exakt vad det är..!

0 798 visningar
9 svar

Nån slags gul taggsvamp??

HLilja

1 aug 2019 kl. 20:54

Gick på denna märkliga i dag. Växte i barrmattan i granskog, enstaka tallar, Bohuslän. Kan finnas kalkstråk där den fanns. Det fanns tre stycken. Intensivt gulgrön på ovansidan, små gula taggar på brun botten. Längd 15 cm, bredd 9 cm, höjd ca 5 cm. När man plockade den följde en stor kaka barr med. Jag gissar att svampen är ganska outvecklad, i ett ungt stadium. Köttet är hårt o sprött och lätt att bryta isär. Den svartnar/grånar när man delar den. Stark lukt av mjöl, luk…mer…

0 2071 visningar
12 svar

Vit spindel

Lena M

1 jun 2008 kl. 08:23

Är vita spindlar vanligt förekommande ?
Såg en häromdagen när jag plockade syrener och någon som vet vad den heter ?

0 760 visningar
2 svar

De flesta här borde köpa sin svamp på ICA!

rk

1 aug 2019 kl. 13:19

Allt plockas, varför? Lär er några svampar och håll er till de, imcellit beteende att bara ut och plocka allt och sedan fråga här.

0 637 visningar
3 svar

Nån sorts lamm/fårticka kanske?

Devile

1 aug 2019 kl. 09:57

Hittades i barrskog, slängd.

0 1126 visningar
3 svar

Luktar choklad!!

Devile

31 jul 2019 kl. 19:24

Denna hittades bland blåbärsris, den luktade färska gröna ärtor när jag plockade den, nu luktar den choklad! Frågade syskonen vad dom tyckte den luktade som, samma svar, choklad!
Vad kan det vara för svamp?
Södra Stockholm.

0 785 visningar
2 svar

Vad kan detta vara? Fin är den!

Devile

31 jul 2019 kl. 18:39

Tycker den liknar en ljusrosa ametistskivling nästan!
Hittades i gräs i södra stockholm.
Fanns nog en tio stycken i närheten av varandra.

Hittades ensam vid en grässtig. Väldigt fin!

0 803 visningar
2 svar

Ätbär ❓❓❓

Nyfikgubbe

31 jul 2019 kl. 19:41

Hej vad är det för svamp?

Om det ätbär? Ser att fågel eller snigel har ätit lite bit. Är det farligt att äta?

0 1052 visningar
3 svar

Visst är det en mussling? Men vilken sort?

Devile

31 jul 2019 kl. 15:05

Växer på en död gren av lövträd tror jag men inte helt säker, södra Stockholm.
Skogen är mest tall och gram men det finns definitivt Björk, asp och lite annat löv i den skogen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone