0 995 visningar

6 svar

Mjölskivling?

Kjelloggs

16 aug 2019 kl. 23:33

Hej! Hittade dessa svampar växande i blandskog nära både tall, gran och blandade lövträd, men övervägande barrträd. Svamparna växte vid sidan av en gammal grusväg i mossan. Kan detta vara lövskivling eller vad tror ni? De doftar men jag har svårt att avgöra om det är mjöl eller något annat, men doften är mild och inte obehaglig på något sätt.

0

Kjelloggs

16 aug 2019 kl. 23:36

En bild till.

0

Kjelloggs

16 aug 2019 kl. 23:38

Glömde skriva att svamparna hittats i västra Sverige utanför Sätila.

0

Kjelloggs

16 aug 2019 kl. 23:41

Jag menar givetvis mjölskivling och inget annat. Slant på tangenterna :)

0

Michael Krikorev

17 aug 2019 kl. 01:17

Ja, det är sannolikt mjölskivling på bilderna, men för att försäkra dig själv behöver du givetvis ta eget beslut och göra en egen artbestämning. Främsta förväxlingsrisken i det här fallet är någon trattskivling. Här finns mer läsning om mjölskivling: http://svampguiden.com/art/visa/clitopilus_prunulus

0

JanAUppsala

17 aug 2019 kl. 07:53

Vad som är “mest fel” på dina bilder är färgen. Mjölskivlingen är inte alla så “dead white” som på de sista, utan har en lätt gråvitgul ton. Och lukten/doften är det nog ganska svårt att ta fel på! Det bästa är om du kan kontakta någon närboende, van svampälskare/-ätare, som en gång för alla kan lära dig mjölskivlingen. Eller besök en svamputställning och titta - lukta - smaka under överinseende!

0

Kjelloggs

17 aug 2019 kl. 12:47

Tack för svar! Jag satsar på att besöka en svamputställning i höst tror jag så att jag får vägledning. Kanske vågar plocka och äta dessa nästa år!
Sporpulvret är för övrigt rosa, jag vred loss hatten och lät den ligga på en bit vit papper över natten. Färgen på de sista bilderna är nog tyvärr något missvisande, jag borde skrivit detta men de togs i skymning ute, färgen på den första bilden är svamparna fotade inomhus och ger en mer rättvis bild hur de ser ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone