Hej! Hittade dessa svampar växande i blandskog nära både tall, gran och blandade lövträd, men övervägande barrträd. Svamparna växte vid sidan av en gammal grusväg i mossan. Kan detta vara lövskivling eller vad tror ni? De doftar men jag har svårt att avgöra om det är mjöl eller något annat, men doften är mild och inte obehaglig på något sätt.
Ja, det är sannolikt mjölskivling på bilderna, men för att försäkra dig själv behöver du givetvis ta eget beslut och göra en egen artbestämning. Främsta förväxlingsrisken i det här fallet är någon trattskivling. Här finns mer läsning om mjölskivling: http://svampguiden.com/art/visa/clitopilus_prunulus
Vad som är “mest fel” på dina bilder är färgen. Mjölskivlingen är inte alla så “dead white” som på de sista, utan har en lätt gråvitgul ton. Och lukten/doften är det nog ganska svårt att ta fel på! Det bästa är om du kan kontakta någon närboende, van svampälskare/-ätare, som en gång för alla kan lära dig mjölskivlingen. Eller besök en svamputställning och titta - lukta - smaka under överinseende!
Tack för svar! Jag satsar på att besöka en svamputställning i höst tror jag så att jag får vägledning. Kanske vågar plocka och äta dessa nästa år!
Sporpulvret är för övrigt rosa, jag vred loss hatten och lät den ligga på en bit vit papper över natten. Färgen på de sista bilderna är nog tyvärr något missvisande, jag borde skrivit detta men de togs i skymning ute, färgen på den första bilden är svamparna fotade inomhus och ger en mer rättvis bild hur de ser ut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.