Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 856 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp??

Patrick

12 feb 2019 kl. 14:59

Vad kan detta tänkas vara för svamp? Tacksam för svar. Tagen i Småland.

0 686 visningar
2 svar

Klurig svamp

Ulla Kruys

12 feb 2019 kl. 11:25

Dessa fanns i en lövskog på en stock på marken. De lyste starkt gult på avstånd och var upp till 4-5 cm stora. Kan inte lista ut vd det är. Tacksam för hjälp!

0 674 visningar
2 svar

Klurig svamp 2

Ulla Kruys

12 feb 2019 kl. 11:29

Denna behövs också för ID. Funnen i Kalmar.

0 967 visningar
2 svar

Musslingar

ConnyE

12 jan 2019 kl. 17:36

De har musslingarna hittade jag idag. Den gulbruna växte på fågelbärsträd, den gråvita på kastanjeträd och sälg. Jag antar att den gråvita är en ostronmussling men förstår inte vad den gulbruna är. Den är inte lika seg som den gråvita.

0 1003 visningar
4 svar

Röksvamp - hjälp önskas

granbarr

6 jan 2019 kl. 16:07

Denna röksvamp växte på betad mark nära havet strax söder om Mölle i nordvästra Skåne 10 augusti 2017. Den bör ha varit strax under tio cm hög.

0 693 visningar
2 svar

Svampar från i höstas

olfi

7 feb 2019 kl. 11:48

Tre svampar jag inte kan namnet på.. förslag på art någon?

0 1404 visningar
2 svar

Svamp i källaren

JLI

31 jan 2019 kl. 15:12

Hej!

Har haft en vattenläcka i källaren och har hittat en svamp i taket.
Kan någon berätta vad det är för sort och om jag borde vara orolig?

0 1122 visningar
4 svar

Trädsvamp

Amanda

5 aug 2016 kl. 16:47

Kort taget i centrala Värmland, är ingen hejare på trädstam så vet ej vilka sorts träd som är i närheten men vill gärna ha hjälp med art identifiering, har aldrig sett en sån här förrut, men vad vet jag den kanske är jätte vanlig..

0 857 visningar
6 svar

Vilken ticka?

HLilja

31 jan 2019 kl. 06:22

Denna fina ticka hittade jag i Bohuslän 7/1 på en grov gammal död björk. Fotot är tyvärr inte lika fint, fick inte till något skarpt. Det fanns flera på samma stam i olika storlek och form, alla var dock mycket grunda och resupinata. Har inte hittat något matchande i böckerna, någon som har nån idé?

0 627 visningar
6 svar

Länkar, bilder, svamp

Enelie, Linköping

2 nov 2007 kl. 16:18

Jag har glömt att spara undan länkar till andra sajter med svamp/bilder som förekommer här ibland.
Jag tror alltid att jag kan komma ihåg dem ändå.

Någon som har några bra tips?

(Jag har bara märkt upp: biopix och George Barron’s Website on Fungi.)

0 849 visningar
3 svar

Sprängticka mån tro?

Lars-wictor Abrahamsson

1 feb 2019 kl. 13:56

Hittade den i en park i Östergötland.

0 537 visningar
0 svar

Hjälp med identifiering

JohanJL

31 jan 2019 kl. 15:07

Hej!

Har haft en vattenläcka i källaren och till min stora förvåning hittar jag en svamp som växt i taket..
Kan någon berätta vad detta är och om jag borde vara orolig?

0 882 visningar
1 svar

Svamp på aspstam

Bengt Ekberg

28 jan 2019 kl. 17:27

Några samlingar av denna svamp växte på en gammal (60-70 år) aspstam i september 2018 söder om Uppsala. Hattbredd 6-8 cm. Kan det vara honungsskivling?

0 2298 visningar
1 svar

Olika stadier av björkticka?

b stefan persson

27 jan 2019 kl. 23:17

Jag är nybörjare på tickor och har försökt googla mig fram till dessa som jag snubblade över i skogen nära Löderup på sydkusten. Den svarta fanns det massor av och den bruna med vit undersida hittade jag bara dessa två av med den formen. Är det björktickor i olika stadier? Alla växte på döda eller försvagade björkar.

0 1176 visningar
2 svar

Skålsvamp?

Ulla Kruys

19 jan 2019 kl. 15:13

Denna svamp växte på en hasselgren på marken söder om Kalmar. Stark frost så svårt att se vad det är. Kanske någon vet?

0 631 visningar
0 svar

Beska kantareller

Kerstin Ahnfeldt

10 jan 2019 kl. 17:55

Köpta kantareller som jag förvällde och frös in i höstas smakar nu väldigt beskt när jag stekt dem och gjort soppa på dem. Undrar om någon vet varför?

0 985 visningar
7 svar

Vilken ticka?

HLilja

1 jan 2019 kl. 16:32

Denna tickan växer i massor på många riktigt gamla och mycket stora stubbar. Gissar att det är ek med tanke på dess storlek plus att stubbarna ännu är så intakta. I omgivningen växer numera endast hassel. En del av tickorna , som dessa på bilden, växer liksom liggandes och fastvuxna med hela porsidan mot stubben, andra växer “vanligt” utstående. Luktar svagt men gott, svårt att beskriva lukten men lite friskt och kanske lite tvål.. Kortet taget idag 1 jan i Bohuslän.

0 759 visningar
2 svar

Narrkantarell?

SvenD

2 jan 2019 kl. 10:33

De här små gula svamparna (fotot är inte det bästa, jag vet!) växer på mulljord under parkhäck.
Jag tror att det är narrkantareller - de kan ju se ganska olika ut - men jag är inte helt säker. De är trattformade men inte navlade. Foten är mörk/svart vilket stämmer på vissa former av narrkantareller.
Någon som kan bekräfta eller dementera mitt antagande?

0 1204 visningar
2 svar

Klibbticka?

HLilja

1 jan 2019 kl. 16:42

Försöker lära mig tickor bättre. Är detta klibbticka? Växer på gran. Finns i alla storlekar, en del över 30 cm breda. Har aldrig förstått var det klibbiga sitter… Tyvärr blev bilden lite suddig. Bohuslän 1 januari.

0 816 visningar
7 svar

Ny tickfråga

HLilja

2 jan 2019 kl. 10:57

Denna är hittat runt nyår i Bohuslän. Alldeles hårig på ovansidan. Tyvärr har jag glömt träslaget, men det var en mindre gren av lövträd. Ca 7 cm.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone