Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 3972 visningar
4 svar

Vad är det för svamp?

Frollan

20 maj 2017 kl. 10:49

Hej!

Det har nyligen börjat växa svamp i en av mina krukväxter här hemma. Har ni någon koll på vad det skulle kunna vara för svamp och varför den har börjat växa just här?

0 686 visningar
1 svar

Känner någon den här svampen?

Ajorlu

18 mar 2019 kl. 23:51

Det har växt under min applsin träd som jag har hemma i min lägenhet.

0 698 visningar
3 svar

Jordstjärna?

Kristina Å

18 mar 2019 kl. 08:27

Undrar om detta är en jordstjärna och i så fall om det går att se vilken art? Växer mellan ett körsbärsträd och en syrenhäck på en innergård i centrala Uppsala. Fotad den 17 mars 2019.

0 1333 visningar
13 svar

Är det någon som vet??

Maria

21 sep 2005 kl. 09:15

Hej allihop

Är det någon som vet vad den lilla lilla vita masken eller larven med den lilla svarta munnen (jag tror att det är munnen) Heter Jag fick hem några i en taggsvamp här om dagen .

0 871 visningar
18 svar

Våffeldagen

Tina Nordberg

22 mar 2007 kl. 11:24

Låt denna söndag hälsa våren kommen. Ursprungligen Vårfrudagen. Här kommer ett tips från den som tjuvstartade på en tjejträff igår.
Våfflor med salt tillbrhör.
Finsk risksallad (Recept finns under Recept)
Och räkröra: räkor, krabbstix, rom, ärtor och creme fraiche.
Till avslutning hjortronsylt o grädde el glass.
Låt bli den som kan.

0 1628 visningar
6 svar

Är det en svamp?

L.V.

11 mar 2019 kl. 14:03

Den här skapelsen har dykt upp på min gräsmatta i Dalby, Skåne. Den ser nästan ut som en klump med smältande snö. Den är genomskinligt vitaktig och geléartad. Vad är det?

0 842 visningar
5 svar

Kan man hitta den här svampen

Jeannie

9 mar 2019 kl. 23:40

Kan man hitta Goliatmusseron I Västmanland?

Vänliga hälsningar
Jeannie

0 981 visningar
6 svar

Ostronmussling?

RolandSvensson

1 mar 2019 kl. 11:50

Hittade idag dessa stora svampar växande på en död lövträdsstam. Kan det vara ostronmussling nu 1 mars? Såg fina ut, men har inte provat att plocka och steka dem. Var vid Säveån i Göteborg

0 1509 visningar
12 svar

Vinterskivling

RolandSvensson

1 mar 2019 kl. 11:52

Fann en stor koloni av dessa svampar idag 1 mars vid Säveån.i Göteborg. Kan det vara vinterskivling så här sent?

0 1429 visningar
7 svar

Skålsvamp (?) på död ved...

Kalaskristin

21 feb 2019 kl. 14:01

Hej! Någon som vet vad detta kan vara för svamp? Noterad i västra delarna av Kronobergs län i januari, bland gammal lind och ek. Lite täckta med is tyvärr, men kanske går att säga något om det ändå? Troligt är grenen de växte på från lind eller ek. Lindskål har noterats i området tidigare, kan det vara det?

0 636 visningar
1 svar

Hjälp med identifiering

Ossian

2 mar 2019 kl. 08:47

Den växte på en starkt murken stam av hassel. Skogen runt om var en cirka 30 år gammal granskog med lövinslag. Hittad i Nacka, Stockholm, 28e februari.

0 1222 visningar
8 svar

Torr liten ticka...

HLilja

4 jan 2019 kl. 14:01

Denna plus ett par till växte på en liggande stam av sälg, klyvblad växte på samma stam. Tickan verkar gammal och torr så den kanske ser annorlunda ut som fräsch… Några förslag? Bohuslän 4/1.

0 1241 visningar
1 svar

Sprängticka?! Och fnöskticka?!

Hultsborn

17 feb 2019 kl. 19:14

Hej, är detta sprängticka, den växte uppe på en dålig björk.
Om det är en fnöskticka så växte den på ett gammalt dött fallet träd med mycket mossa.
Bor 3 mil nordväst om Jönköping.

0 703 visningar
0 svar

vinterskivling/gifthätting

RolandSvensson

1 mar 2019 kl. 15:30

Det kan väl inte vara gifthätting som kommit på fel årstid - mitt förra inlägg med bilder från Säveån.

0 623 visningar
0 svar

Lysticka

Margit Königsson

28 feb 2019 kl. 09:50

Är det någon som säljer lysticka?

0 2798 visningar
11 svar

Vilken svamp har jag hittat?

Max Lindström

25 aug 2010 kl. 00:06

Vad är det för svamp jag har hittat. Växer i blandskog längs en traktorväg med högt grönt gräs!
Växer bara på detta ställe men i väldiga mängder. Det finns ett 40 tal på samma ställe i skiftande storlekar. Jag tog hem ett exemplar för att undersöka. Storlek som en golfboll 5-10cm i diameter. Läderatat skal och svarta innuti men blir grafitgrå efter en stund. Det påminner om svart kol i pulverform men ganska hårt och strävt. Svarta mockaskor kanske, samma känsla också när…mer…

0 790 visningar
1 svar

Skålsvamp på lind

Gunilla Bj

23 feb 2019 kl. 14:59

Undrar om det går att få denna svamp artbestämd på lite suddig bild. Den växer på död gren från lind.
Fyndplatsen är den egna tomten i Runtuna socken, Sörmland. Lindträdet intill är ca 70 år.

0 8800 visningar
14 svar

odla tryffel

Birgitta F

10 nov 2011 kl. 18:05

Hej alla ! Vi odlar vit och svart tryffel och har väl inte förväntat oss desto mer resultat….men nu när vi öppnar på växthusdörr så slår en fantastisk doft emot oss.
Har någon erfarenhet av detta sätt att få tryffel i trädgården ?

0 9523 visningar
33 svar

Har aldrig smakat tryffel..

Mamma Mu

4 okt 2006 kl. 00:17

Har alltid varit nyfiken på tryffel! Någon som vill försöka sig på att förklara smaken på den?!  Går den att (likna) med något annat….

Skulle vara kul att testa till något kulinariskt.

0 807 visningar
4 svar

Finns det någon

Gertrud

13 feb 2019 kl. 12:48

Som kan hjälpa mig med vad jag hittat i ett lövträd sent på hösten i Norrbotten ?
Tack på förhand !

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone