Hej! Idag hittade jag en himla massa svamp - ja helt bestämt är att det är chaminjoner. Men min fråga är om dessa är bra att äta då de stod vid vägkanten. Vägen är inte alltför stor , inte genomfart eller motorväg men en väg till ett ganska stort villa område. Vågar jag njuta av denna så visuellt goda svamp? Har hört att de samlar och lagrar en massa tungmetaller. Stämmer det?
Personligen tror jag att insjöfisk och andra produkter som vi äter innehåller mer kadmium och “skit”.Champinjoner har en ganska kort livscykel och att den skulle hinna bli “giftig” på så kort tid, nja jag är personligen tveksam. Livsmedelsverket vet jag rekommenderar max 3 kg per år ungefär.Har man en kropp som är sliten/sjuk kanske man ska undvika överkonsumtion av just svamp, men samtidigt innehåller den faktiskt lite nyttiga saker. Jag röstar på ÄT.
Tungmetallerna i svamparna är bundna i cellväggarnas kitin som är osmältbart och går rakt ut i avloppet. Jag har flera ggr skrivit om detta här, med litteraturanvisningar m.m.
En del info finns i den här tråden: http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=102045&fnr=1&sok=tungmetall&Start=0&Offset=50&6
Det kan ju hamna annat än tungmetaller på/i vägkantssvampar, tö.m. utmed vanliga hund- och människopromenadstråk.
Här är iaf artiklarna med förf:
Tungmetaller; artiklar:
Cadmium, lead, arsenic
and nickel in wild edible
mushrooms:
Riina Pelkonen, Georg Alfthan and Olli Järvinen
A review of trace element concentrations in edible mushrooms;
Pavel Kalac and Lubomír Svoboda
Hej Jan A, Uppsala. Jag skulle vilja ha tillgång till tråden du pratade om här och länken, eller literaturanvisningar. Vore det möjligt?
Googlade alldeles nyss på dessa uppgifter:
A review of trace element concentrations in edible mushrooms; Pavel Kalac and Lubomír Svoboda
Cadmium, lead, arsenic and nickel in wild edible mushrooms: Riina Pelkonen, Georg Alfthan and Olli Järvinen
och fick svar! Det får nog oxå du!
Tråden finns nog här nu. Men det är samma uppmaning till googling där också. ;-)
http://svampguiden.com/forum/visa/102045.asp
Hoppas frågeställaren förstår mer…
Julia frågade efter tråden eftersom den gamla länken inte fungera. Men du kanske inte läste det?
Det får du fråga tråddödaren om.
Jag svarade på de (då) aktuella litteraturuppgifter det hela handlade om! Dessa hittar iaf jag fortfarande hur lätt som helst!
Jag har inte infrågasatt ditt inlägg. Det var du som var spydig beträffande mitt. Dra in taggarna lite. Det blir väldigt otrevlig stämning här för att du har dem ute hela tiden.
Och din uppmaning att googla - den leder väl inte till tråden som Julia ville läsa? Inte bland de första träffarna ivf.
Jo!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.