Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 581 visningar
1 svar

Är detta någon slags kantarell som man kan äta?

Tc

23 sep 2018 kl. 13:24

Pixbo

0 642 visningar
3 svar

Behöver lite hjälp

ClaraBer

22 sep 2018 kl. 15:44

Hej!

Varit ute på kantarelljakt idag och hittade även dessa. Tror att det är, från vänster till höger; trattkantarell, rödgul trumpetsvamp och svart trumpetsvamp. Stämmer det?

0 384 visningar
0 svar

Tratkantareller och svarta trumpeter

RoffeW

23 sep 2018 kl. 14:37

Finns det någon i Södermanland (Strängnäs-Mariefred-Gnesta) som har hittat några trattisar och/eller svarta trumpeter?

0 4227 visningar
7 svar

Ätlig stubbsvamp? Enorma mängder

Erik

6 sep 2009 kl. 23:11

Hej!

Kan ngn vänlig själ hjälpa mig att identifiera dessa stubbsvampar. Jag tror det är 2 olika arter. Beklagar att jag inte har bättre bilder men min mobil tar inte bra närbilder.

Om en eller båda är ätliga, hur tillagar man dem bäst? Kan man lägga in dem?

Tack på förhand!

0 1132 visningar
1 svar

Vad är detta för sopp?

Leif Sandström

23 sep 2018 kl. 11:01

Jag har funnit dessa två svampar på en tallhed. De är ganska hårda men inte knallhårda. Att det är sopp ser jag. Hatten är brun med en dragning mot rött och ganska matt i färgen. Rören under hatten är ljust gul med nedtagning mot grönt. Vet någon vad det kan vara för svamp?

0 1078 visningar
10 svar

Vad kan denna svamp vara?

Hongmei

20 sep 2017 kl. 17:19

Hittade på en stubb i blandade skogen.

0 10669 visningar
13 svar

Olika sorters soppar

svampo

6 sep 2010 kl. 19:39

Har svårt att bestämma vilka slags soppar detta är?

Tack på förhand!

0 1203 visningar
2 svar

Svavelriska?

JG

22 sep 2018 kl. 22:35

Hej,

Hittade ett trettiotal av dessa i skogen ovanför Vallentuna. Terräng: granskog med insprängda mindre gräsområden. När jag skar av en bit av hatten utsöndrades en ljusgul nästan ljusgrön vätska. Fläckarna på foten påminner mycket om de fläckar som hittas på läckerriska men den utsöndrar orange sadt. Jag kunde inte hitta den i några av mina svampböcker eller på appen Svampguiden.

0 920 visningar
2 svar

Kan detta vara tryffel?...

Karin Albinsson

16 sep 2018 kl. 14:34

Vi hittade denna svamp i princip liggandes på marken. Blandskog. Göteborg, Vättlefjäll. Den är väldigt fast, luktar gott men inte direkt någon tryffeldoft.

0 598 visningar
5 svar

Hjälp av någon expert

Jan-Egon

12 sep 2018 kl. 16:21

Liknar en korsning mellan en skölding och en grå honungsskivling. (om det nu hade funnits en sådan) Hatten 40mm, som en rynkad skölding,brungul, med mörkare brun mitt med puckel. Skivorna mycket täta, oliklånga, brungråa och svagt urnupna. Foten 70mm lång, med svag ring, ovan den strimmig, ljusare, under ringen finflockig och mörkare mot basen. Lukt som av en fränskivling. Växer i en liten allè med gran och bok i Skåne

0 801 visningar
3 svar

Ätbar?

Cathyrine

11 sep 2018 kl. 16:56

Hittade många klumpar I skogen ( gammal skog) I härjedalen . Taget med en klump hem och trodde det var ostron kyvling tror inte det nu när jag kollade bilder . /tack för hjälpen

0 1810 visningar
8 svar

Tickor på ek ?

Gula

18 aug 2010 kl. 12:54

Den första växer otillgängligt högt uppe; regnväder och endast mobil till hands men kanske man ser nåt ändå!
Tycker den till formen liknar svavelticka men färgen stämmer inte alls. Närmast beige (som kanske inte framträder så bra på bilderna)

0 539 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp

Ht

13 sep 2018 kl. 06:25

Hittade på gräs i närheten av lite lövskog i västernorrland

Har hittat 8 tryffel kroppar men vet ej vad det är för sort. Kan det vara hjort tryffel. Jag har tidigare plockat både vit och vanlig tryffel i Italien. Den här både doftar tryffel och ser ut som tryffel. Skickar med bild.

0 555 visningar
3 svar

Blodriska

HLilja

14 sep 2018 kl. 15:25

Att äldre blodriskor blir grönfläckiga el får skiftningar i grönt är man ju van vid. Men att unga exemplar är såpass jämnt grågröna över hela hatten har jag inte lagt märke till förut… Det var en liten koloni med just såna här, lite längre bort var helt ordinära unga ljusorange blodriskor. Jag undrar om detta är en normal färgvariation eller om det finns underarter som jag inte känner till?

0 1074 visningar
9 svar

Kritvit sopp

Alexander

5 sep 2013 kl. 22:34

Har ingen bild på den, men hittade en kritvit sopp i skog i västra götaland. Den luktar rätt kraftigt, har väldigt brunt kött. Efter att ha legat några timmar blev ytterkanterna väldigt klargula. Hela svampen var rätt mjuk i konsistensen.

Någon som har en aning?

0 746 visningar
2 svar

Känner någon igen den här svampen?

Alex

14 sep 2018 kl. 17:46

Hittade dessa växande på ett träd. Ser ut som någon slags mussling, men är den ätlig?

0 510 visningar
2 svar

Vad är det för svamp?

Ovie

15 sep 2018 kl. 13:36

Funnen i tallskog i Jämtland. Lite märklig lukt på vissa av dem. Inte särskilt väldoftande. Går de äta?

0 716 visningar
1 svar

Trodde det var champinjoner men saknar ring på foten . Vad kan det vara?

Kalle Almlöf

15 sep 2018 kl. 19:38

Bredvid en död björk i västra dalarna

1 903 visningar
6 svar

Vilka typer av riskor har jag hittat?

TrollAmanda

15 sep 2018 kl. 21:18

Var ute i en park i Göteborg med mycket blandskog. Hittade en mängd riskor som verkar tillhöra minst två arter. Dock har jag inte lyckats identifiera dem. De utsöndrar alla vit saft vid brytning och har ihåliga hattar. Den vita saften gulnar efter ett tag. Den första sorten har brun fot och hatt samt bruna till beigevita skivor, vissa har tydliga ringar på hatten och andra bara lite mörkare fläckar. Den andra typen har ljusgul/beige hatt med gräddfärgad fot och skivor. De flesta har ...mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone