Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 871 visningar
0 svar

Beska kantareller.

Birgitta Olsson, Kungshamn (bibbans)

29 nov 2017 kl. 17:25

Har också fryst in råa kantareller och det har gått jättebra tills i dag.
Hittade en påse från 2016. Tog dem ur frysen och ner i pannan, tillsatte lite charlottenlök och lät vätskan koka in. Tillaatte smör och lite salt.
Smakade av och jag ”tror” det smakade beskt. Går det att äta ändå eller kan vi bli magsjuka ❓❓

0 1520 visningar
9 svar

Blek ostronmussling???

Weronika S

18 nov 2017 kl. 16:20

Halland, november. I min rabatt som varje vår får ett nytt lager köpt täckbark.
Snedställd utan stam. Skivling. Doftar champinjon.
Vad är det för svamp?

0 735 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp?

Jit

27 nov 2017 kl. 14:01

Jag hittade i Alingsås, Västra Götaland.

0 1275 visningar
3 svar

Svamp

peter

21 nov 2017 kl. 10:13

Nån som känner igen denna svamp, trodde först det var en trattisar men den är grov och store, växer i bok skog och i södra Skåne hittade i fredags 17-11-2017

0 1104 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Ances68

10 nov 2017 kl. 22:58

Växer i min hästhage i södra Sverige

0 1196 visningar
3 svar

Svårdefinierad Mandelriska

Robertgorosch

16 nov 2017 kl. 23:00

Hej, har läst följande tråd och tittat på de bilder jag tog på ett gäng svampar som jag hittade för någon månad sen. Har sen dess inte blivit klok på om dessa var mandelriskor eller rävriskor. Av att döma från era tidigare redogörelser skulle jag gissa att det är rävriskor och kanske ett par mandelriskor.

De luktade snarare bittermandel starkt än skaldjur. De blödde kraftigt vit saft från att jag skar av dem - mestadels i skivorna. De blev dock inte bruna vid tummning i skiv…mer…

0 914 visningar
1 svar

Vilken svamp ?

Jeannie

25 nov 2017 kl. 13:36

Hittade den här svampen i en levande Ask

Hälsningar
Jeannie

0 4575 visningar
19 svar

Biotoper för toppmurkla?

Peter, Linköping

18 maj 2010 kl. 09:09

I mina trakter finns det gott om betesmarker med ek och hassel och gräs. Finns det nån som helst mening att titta efter toppmurkla där? Eller skulle jag lika gärna kunna gå omkring inne i stan och scanna av gräsmattor?

Det verkar som om toppmurkla gillar alm lite speciellt. Gäller detta även (till synes) levande alm, kan man förvänta sig toppmurkla i närheten?

Kort sagt, om jag skall gå omkring för att söka efter toppmurkla, vilka omgivningar är då mest givande?

(Ja, jag har s…mer…

0 851 visningar
1 svar

Liten rödprickig svamp i ett kvisthål på en liggande aspstam

Rolf Larsson

21 nov 2017 kl. 23:07

Skogås, Huddinge, Södermanland den 18 oktober i år.
Liten rödprickig svamp i ett kvisthål på en liggande aspstam

0 890 visningar
2 svar

Vad kan det vara?

Hallberg

21 nov 2017 kl. 12:09

Bifogad svamp växte på en sandig vägslänt, intill enar, på Boholmarna 5 km sydväst Kalmar

0 1365 visningar
3 svar

Vintersvamp

NisseJ

8 nov 2017 kl. 20:39

Försöker med 2 st svampar i samma inlägg.

Bilderna 1A,1B,1C: Växer på en gren av klibbal på marken ( är inte helt säker på trädslaget ). Omgivande träd är också asp, ask, björk. Hattmått 4 cm. Sporpulver vitt ( gråvitt ).

Bilderna 2A,2B,2C: Krattade gräsmattan när jag stötte på denna individ.Växer helt ensam i det frostiga gräset.Hattmått 6 cm. Är mycket sparsam med att lämna ifrån sig sporpulver men jag tycker mig ana lite vitt.

Strandalskogen och gräsmattan hör…mer…

0 769 visningar
0 svar

Vilken svamp?

Niklas

18 nov 2017 kl. 17:46

Hittade dessa vid en stig i blandskog. De har ingen direkt doft. Foten på svampen känns gummiaktig och går att böja utan att den går av.

Jag hörde nyligen denna intervju med Paul Stamets som var gäst hos Joe Rogan. Mycket intressant om än på en lite vetenskaplig nivå!

http://pca.st/DsDa

“Paul Stamets is a mycologist, author and advocate of bioremediation and medicinal fungi. Check out http://www.fungi.com/

0 1782 visningar
3 svar

Grå kantarell?!

Lisa Bengtsson

23 okt 2017 kl. 21:33

Hittade dessa som växte bland svart trumpetsvamp. Det måste ju vara grå kantarell, eller hur? Vore kul att få bekräftat om ni oxå tycker att det är det! Det var rätt många oxå, säkert ett femtiotal svampar.Hittade dom i Knivsta kommun i gränsen mellan en äldre tallskog och en ung granskog, i en sluttning, en glänta, två myrstackar i närheten. Växte tillsammans med svart trumpetsvamp. Trodde först att dessa oxå var det men upptäckte de tydliga åsarna när jag kollade underifr…mer…

0 1078 visningar
7 svar

Varför någon svamp

Jeannie

12 nov 2017 kl. 12:42

Vad för typ av svamp är detta ?denna svamp hittade jag i Västmanland,i blandskog

Hälsningar
Jeannie

0 6629 visningar
25 svar

Är det Turkey tail

Jeannie

31 okt 2017 kl. 14:09

jag hittadr den I nacka utanför Stockholm. I skog med ekar och hassel. Växte under en död ek.

0 776 visningar
3 svar

Mögel på trattisarna

Katta

14 nov 2017 kl. 12:24

Hej, jag brukar torka trattisar i ett rum med luftavfuktare, utspridda på plåtar och fat. De brukar torka jättefort. Denna gång var svamparna mycket blöta och det tog längre tid att torka. Upptäckte att några få blivit ludna av vad jag tror är mögel. Dessa plockade jag genast bort men undrar om det är riskfritt att äta resten? Mvh Katta

0 7063 visningar
7 svar

Hur gör jag med Karljohan?

Marie

7 sep 2008 kl. 14:06

Jag har lyckats hitta en hel del stora fina Karljohan idag. Det verkar finnas massor av den sorten i år. Hur rensar jag dessa guldklimpar? Ska man ta bort den där svampliknande delen under hatten? Eller går det att äta? Ska man ta bort “skinnet” på hatten?

0 1126 visningar
7 svar

Lundticka?

Tove

3 dec 2014 kl. 14:44

Hej!

I slutet av september i år hittade jag flera fruktkroppar av denna fina ticka (se bilder) vid foten av en gammal, hamlad ask i en igenväxande del av en beteshage i nordöstra Småland (S om Loftahammar).

Hatten var oregelbunden och hade fot, den var ljust brun och varken särskilt hård eller jättemjuk, snarare lite gummiartad. Jag har för mig att de delvis växte precis intill en gammal rot eller nedfallen gren och delvis direkt i lövförnan intill trädet (möjligen med någon…mer…

0 1407 visningar
3 svar

Hjortryffel?

Tanomjit

12 nov 2017 kl. 18:06

Är hjortffel?
denna svamp hittade jag I Alingsås.
Mvh Tanomjit

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone